Allergisk mot flugmedel?

SaraXX

Trådstartare
På morgonen igår hade mitt fullblod flera stora "bett", mest på magen och flanken. Mellan 5 och 10 cm i diameter, "platta upphöjningar", ömmmade lite men verkade inte klia. Vid kvällskollen hade det börjat vätska i mitten på några av "betten". Det var inte hål i huden men kom ut gul kletig vätska från ungefär två centimeters diameter i mitten av upphöjningen. Vi tog in och tvättade alla "bett" med vatten, kollade tempen=ok.

Idag hade vätskan stelnat, inga nya "bett" och det såg mindre svullet ut.

Det jag funderar på är om det inte alls var bett utan en reaktion på det nya flugmedlet jag har köpt. Alla bett sitter i det område som jag sprayat och betten visade sig tre dagar efter jag börjat med det nya medlet.

Nån som har nån fundering? Medlet innehåller "örter, oljor, trätjära, citrongräs och alkohol" dvs inte speciellt specifik innehållsförteckning.

Sara

Sv: Allergisk mot flugmedel?

Vet av egen erfarenhet att fullblod reagerar starkare på vissa flugmedel än vad andra raser gör.

Det står inget på förpackningen ang. användning av det?
Kan ju vara alkoholen i medlet din häst reagerar mot.

Låter ju lite skumt att reaktionerna har kommit precis i de områden du sprutat, där hästen borde vara bäst skyddad mot insekter?

Hade nog tagit det säkra före det osäkra och slutat använda sprejen. Tunnhåriga och tunnpälsade hästar brukar vara känsliga mot bett, medel av olika slag, skav - you name it.

Av nyfikenhet - vad är det för flugspray? Vill gärna undvika den till vår känsliga herre...

Har varit med om att min ponny fått en sådan svullnad. Dock inte i sammband med något flugmedel. Vet inte alls vad som orsakade att hon fick "knölen" den försvann efter 2 dagar och har inte visat sig sen dess.
Vet. trodde på någon form av nässelutslag.

Kanse bara är känslig för insektsbetten? pröva att inte använda flugmedlet, och om det inte blir bättre, är det ju något annat.
Geniet har talat

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka