Allergisk chock??!! HJÄLP!

frittan

Trådstartare
flytta gärna tråden om den ligger fel!

Idag runt lunch ringde en tjej från stallet och sa att min häst såg "konstig" och uppsvälld ut. Jag blev förvånad eftersom jag kommit därifrån för en timme sen och då var han normal.

När jag kom ut till stallet möttes jag av en häst med massa små knölar över hela kroppen och en stor svullen mun och mule. Hela ansiktet såg liksom större ut än vanligt. Ringde vet som gissade på allergisk reaktion alt. proteinchock. Hon sa att jag skulle hålla uppsikt om det blev värre och om han blev allmänpåverkad. Rådde också att ha honom i den hagen där han brukar gå och inte reagerat tidigare, så det blev att släppa upp i sommarhagen och sen sitta och vaka i 5 timmar på en oberörd häst med jättehuvud. Nu är jag hemma en vända, och andra i stallet håller koll så länge.

Men VAD kan vara orsaken? Hästen har gått på bete hela sommaren och fått hippo alfa och betfor som lite stöd. Natten till idag så stod han o hagkompisen inne då hagkompisen hade en lös sko. Han fick då hö, från årets skörd. På morgonen medans man väntade på hovis gick han i mindre hage vid stallet.

Kan höet ha orsakat detta? Isf, VAD i höet kan de va? Han måste ju ändå äta hö/hösilage sen när han kommer in från betet :crazy:

Eller kan det vara något han fått i sig i den andra hagen?

Proteinchock?

Eller vad kan det annars vara?

Någon som varit med om liknande?
Vill ha alla tips och råd som finns!!

Hästen äter, dricker, springer och är i övrigt precis som vanligt, pigg o glad! Men han SER grotesk ut i ansiktet och hemsk med alla små bulor över kroppen.

Sv: Allergisk chock??!! HJÄLP!

Har du avmaskat?

Jag hade en häst som blev sån av avmaskningsmedlet. Han tålde inte något i pastan.
Håll koll på att han inte får feber!

Har du avmaskat?

Jag hade en häst som blev sån av avmaskningsmedlet. Han tålde inte något i pastan.
Håll koll på att han inte får feber!

Nej, inte avmaskat, men funderade också på det, om det kunde finnas något sånt i hagen han gick i? Så att hästen som gick där innan kanske avmaskats o de hamnat nåt där??

Feber känns inte troligt än i alla fall, han kom glatt springande nu när jag ute och kollade till honom.

:rofl: sorry men jag bara :rofl::rofl:

sen sitta och vaka i 5 timmar på en oberörd häst med jättehuvud

*host host*

kan det vara någon sorts reaktion till bistick eller getingstick kanske? finns det såna i den hage han gick i?

haha :P

jag vet inte om det kan vara ett getingstick. men får de verkligen bulor över HELA kroppen av ett getingstick?
hagen han gick i idag på förmiddagen är en lite större "sjukhage" framför stallet, öppet o utan träd.

Men är du säker på att det inte finns något i sjukhagen att tugga på som han hade valt bort om det funnits något annat att äta?

Nässelfeber, dws en akut allergisk reaktion på antingen insektsbett eller något hästen fått i sig. Ingen större fara och absolut inte detsamma som en allergisk chock som kan wara liwshotande. Det här kommer att lägga sig, om det mot förmodan blir wärre kan weterinären ge en engångsdos kortison.

Proteinchock har jag aldrig hört talas om. Wisserligen kan en häst reagera allergiskt på proteiner, men då är det på en speciell typ och inte förekomsten aw protein i för stor mängd.

Men är du säker på att det inte finns något i sjukhagen att tugga på som han hade valt bort om det funnits något annat att äta?

Jag vet inte alls vad det kan vara. Mkt möjligt att det var något i lilla hagen som han åt "i brist på annat". Idag var han dock nästan helt återställd, huvudet hade fått en mer normal form, skönt!

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 423
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 484
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 954
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 863
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka