Allergihund - frågor om färskfoder

paperplanes

Trådstartare
Min mamma har en lagotto som haft olika problem med kliande öron och tassar etc. Hon har blivit behandlad av alla olika saker men vanliga veterinären har aldrig tänkt på ett samband och det har alltid kommit tillbaka.
Det var när jag berättade om allergi och när de tog henne till en annan veterinär pga ögoninflammation som frågade om de funderat på någon allergi.
Nu käkar hon kortison och det har helt klart hjälpt mot alla bekymmer.
Då hunden är ganska gammal vill dom inte lägga pengar på att göra ett test för att få reda på exakt vad hon är allergisk mot, det ska vara rätt dyrt.

Men jag har pratat om färskfoder och de är villiga att testa.
Är färskfoder billigare än allergivänligt specialfoder?
Vilka märken finns det och vilka är bäst?
Finns det några bra hemsidor där man kan läsa på?
Ja, vad ska man tänka på?

Tacksam för svar!:)

Sv: Allergihund - frågor om färskfoder

Och eftersom dom inte vet exakt vad hon är allergisk mot, hur länge ska man utfodra med fodret och se om det fungerar?
Och samtidigt inte ge henne något annat som ben eller godis.

Det finns tyvärr inga test man kan göra för att kolla foderallergi. Tror ni att det är foder hunden är allergisk mot och hunden är såpass gammal att en tidskrävande utredning inte är aktuell skulle jag testa ett foder med en proteinkälla hon inte ätit förr.

Kanske Bravo vilt vore något? Innehåller viltkött (älg och hjort), potatis och korn. Det är hyfsat billigt. Funkar hon på det så kan man ju sedan köpa en del av älg/rådjur som jägarna inte vill ha och göra eget godis och tugg.

Jag vet inte om färskfoder är billigare men kan personligen varmt rekommendera det. Min vovve har också allergisymptom som har förvärrats ganska drastiskt under sommaren. Vi har tid bokad till allergiutredning i september men kände ändå att jag ville prova med ett foderbyte.

Som valp och fram till för ca två år sen käkade han Doggy, sket som en häst och nånstans där började han visa symptom som torra öron och lite smått annat. Började för två år sedan ge Vom og hundemat, deras originalfoder och han blev märkbart mycket bättre, allergisymptomen försvann och han blev bättre i päls och hull.
Dock blev det kännbart för min tunna plånbok så introducerade efter några månader Magnussons torrfoder. Detta funkade hyfsat, började bajsa mer men inga allergisymptom till en början. Fram till nu i våras. Han har haltat, haft röda slemhinnor, knottror på kroppen, slickat upp sår på tassar, kli i baken... you name it.

Så nu har jag börjat ge VoH igen, deras kycklingfoder som har visat sig fungera bra på allergihundar. På bara en vecka har hans hälta nästan försvunnit, och de knottror på kroppen han har haft är borta. För mig känns det som ett under och kommer nog aldrig byta från färskfoder igen! :)

För övrigt ska jag köpa gurkörtsolja för att pröva om det kan hjälpa huden. Googla på det och se om det kanske kan vara nåt, det ska tydligen också vara bra för att stärka kroppens försvar och minska histaminfrisättningen.

Lycka till!

Varför jag tror på foderallergi är ju att det inte förändras något under årstiderna eller så, utan det är alltid detsamma.

Bravo Vilt lät ju smart, men de har korn och potatisfibrer i det. Vom og Hundemat har inget förutom kött och vitaminer i sin mat väl?
Men ska be mamma kolla på innehållsförteckningen på hennes vanliga mat. Och börja med något protein som inte finns med där.

Du ska inte bara undvika det proteinet hunden äter nu, utan även sånt som hunden ätit innan. Hunden kan nämligen inte vara allergisk mot något den inte ätit. Ska man vara petig så ska man heller inte ge kolhydratkälla som hunden ätit förut, men jag hade börjat med proteinet eftersom det är vanligast att hunden är överknslig mot det.

Mamma köpte Nordic nötkött, utan några spannmål. Han i affären sa att det oftast inte var nöt i torrfoder, så det blev lite antingen eller mellan Bravo Vilt och den. Men vi börjar med nötkött iaf så får vi se hur det går.

Tips på godis tas gärna emot nu när hon inte kan äta sina vanliga torrisar eller tuggben!
Vi har mkt kött i frysen så det blir väl att torka i ugnen och sådant.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
491
Senast: The Beast
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
Hundhälsa Kort sammanfattat så blev vovven dålig i somras. Hon började klia sig som en galning och ena ögat började svullna upp. Vi åkte till...
Svar
18
· Visningar
3 649
Hundhälsa Min hund har haft problem med sin ena tass tidigare, slickat mycket på den och hoppat till på tre ben ibland. Nu har det varit bra så...
Svar
10
· Visningar
2 055
Senast: marsve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka