Allergifoder

Milosari

Trådstartare
När Sareks mage rasade helt i vintras fick jag tips av veterinären att ge allergifoder (RC Hypoallergenic) istället för magfoder eftersom det är ännu skonsammare. Det funkade jättebra och jag har provat det vid ett par tillfällen till, och upplever att det går mycket fortare för magen att återhämta sig. Nu är påsen slut och jag tänkte köpa en ny att ha hemma i beredskap. Men den är ju satans dyr, ca 350 kr för 2 kg. Finns det likvärdiga sorter av andra märken till lägre priser? Eller finns det sidor som säljer relativt billigt?

Större förpackningar brukar bli billigare. Och så kolla onlinebutikerna, både i Sverige och utomlands. Förr var t ex zooplus och bitiba osv alltid billigast men de svenska som vetzoo osv var börjat matcha pris ganska ofta. Jag brukar alltid googla innan jag köper foder.

Jag köper den i 14 kg säck på Vetzoo. Betalar 1300-1400 för en sån säck och de har gratis leverans över 500 kronor, tror jag det är.
Dessutom har man 5 % rabatt om man prenumererar. Vet inte om det finns ännu billigare men billigare än på djursjukhusen iaf.

Instämmer med övriga! Jag köpte också på vetzoo när jag hade en hund som behövde äta RC hypoallergenic, 14 kg kostade kanske 1200 men det var ett gäng år sedan.

Kompisen ger sin allergihund detta:
Arion Care Hypoallergenic (12 kg)
Torrfoder för hundar som lätt drabbas av hudproblem och klåda med smak av läcker lax.
Kostar 749 för 12 kg på v*tzoo

Jag är ute efter en liten förpackning, ju mindre desto bättre. Är bara tänkt att använda vid behov och det är nog max 1 kg/halvår.

Det går ju att frysa även om det är torrfoder. Då kanske det är värt att köpa större säck?

Googla ändå. Även de små förpackningarna skiljer i pris.
Ja absolut att det går att hitta just den sorten något billigare än på klinikens shop. Men finns det andra märken till lägre pris köper jag hellre det. Sett som årskostnad spelar det knappt någon roll, utan det är lite mer av en principfråga. Vill inte betala mer än jag måste.

Jag har haft liknade funderingar och kom fram till att det blev billigaste att köpa hem några burkar med blötmat av samma typ som torrfodret. Jag blandar det i vanliga maten och och det fungerar ungefär lika bra då jämfört med att bara ge allergifodret vid dålig mage. Är det någon som varit extremt dålig har de bara fått av blötmaten första portionen och sedan blandat då det verkar vara väldigt effektivt. Så jag har numera alltid några sådana burkar hemma i skafferiet och har knappt behövt hålla på att krångla med pro kolin och dylika preparat. Jag har hittills aldrig behövt öppna mer en en burk per omgång dålig mage.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka