Allergier?????

Y

yven

I vårt stall finns en med allergiska problem.
Han går med exemtäcke och smörjs med tjära på utsatta ställen.
Vet någon vad man kan ge honom för att lindra för honom , han har en sån extrem klåda.
Ägarna säger att han är ovanligt fin i år.
Nu har han fått ett vidrigt sår på svansroten , vet inte om han lyckats klia sönder svansen (han har inga träd i sin hage) eller om täcket på något sätt kliat , jag tycker att det ser ut so ett svamp angrepp och tycker att dom ska ta hit vet , vi får se idag?
Jag lovade ägaren att fråga här på buke , kanske nån har ett tips på bra preparat??!!!
 
Är det s k soleksem hästen har? Ofta är det istället överkänslighet mot flygfän, typ knott.

Tyvärr finns det nog inte mycket mer att göra än att ta på täcke (redan gjort), smörja in (också redan gjort) och se till att hästen kan komma in i skugga (stall el likna) när det är mycket knott och flygfän ute.

Min mammas nordsvensk är också överkänslig och jag bor på en gård där det finns några överkänsliga isisar. :( Här är problemen lösta på ovanstående beskrivet sätt, men det kanske finns lite mer preparat och huskurer att försöka med.

mvh Jessica
 
jag har ett sto med eksem, det jag märker lindrar på henne är att jag tar o tvättar henne var tredje dag ung, all gammal salva o skit måste ju klia bara det :confused:..efter tvätten smörjer jag med aloe vera kräm( kylande, lindrande) rakat av manen och svansroten så man kommer åt att smörja...det är vad JAG gör och det som funkat bäst för oss.....
 
Det var mitt förslag också att ta bort taglet för att komma åt.
Det var dom ju inte så himla sugna på...
Vilken sorts salva använder du och var köper du den?
 
Dom tror inte att det är solexem...
Han har ett sämre täcke i år men det är ett glesare material solen kommer åt pälsen och han är glansigare än förra sommaren.
 
huvudsaken är ju att mjukgöra och helst ha en läkande salva också...
Jag har aloe vera gele, helosan sol och en salva som heter mud block( innehåller aloe, tea tree och zink)

men egentligen kommer ju eksemen inifrån och det är nog där man skall försöka komma åt problemet....det är synd om eksemhästar....
 
Hur menar du innifrån?
Att det är ohälsa i hela hästen?
Att han saknar nåt i sitt foder?
Jag känner mig hjälplös, mina hästar är och har alltid varit mycket friska. :love:
 
eksem kommer ju av förmodligen nån obalans i mag/tarm ( obs egen teori) en överkänslighet av något och det är förmodligen en kedja av olika saker...mitt sto TROR jag har en allergi mot det första gräset som kommer upp, sen blir det en reaktion på både sol o knott...kroppen "slås" ut av det kraftiga gräset på våren och hon får en smäll på immunförsvaret och är då känsligare för "allt"..
Nu börjar eksem att lana ner på henne( sämre värden på gräset) och islutet av augusti är hon helt symptomfri....

Kommer man bara på VAD i kroppen som slagit slint så tror jag att man kan hjälpa dom mycket....
 

Liknande trådar

Hundhälsa Fick precis veta att min hund tydligen är allergisk mot kvalster. Såklart av veterinär, vi har fått både schampo och spray utskrivet då...
2
Svar
32
· Visningar
11 554
Senast: em-pirre
·
Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 532
Senast: Jaag
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 419
Senast: Simply me
·
Hästvård Jag har en fundering jag började fundera på idag.. Risken finns att detta blir långt :o Jag insåg att min islandsvalack som är 17 år...
Svar
17
· Visningar
2 578
Senast: hekla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp