Singoalla

Trådstartare
Jag har haft katt hela livet, sammanlagt 8 st. För snart fyra år sedan träffade jag min nuvarande sambo som är allergisk. Han känner främst av katter och hästar, klarar av hundar. Det är väldigt seriöst mellan oss och vi kommer nog hålla ihop många år (om inte hela livet givetvis, vilket jag såklart vill tro). Jag saknar att ha katt så oerhört mycket men har ignorerat den tanken eftersom jag vet att det inte är möjligt. Men nu har jag fått lite tips som gett mig förhoppningar igen, men vågar inte ännu tro att det skulle gå.

Jag har läst lite om sibiriska katter, rex katter och naken katter. Vad finns det mer för raser som anses allergivänliga? Jag har även hört om någon typ av vaccination och tabletter?

Vad tror ni? Hur ska man gå till väga? Och finns det hopp?

Sv: Allergi

Det finns bara ett råd, testa! det går inte att hävda att någon ras är allergivänlig, allergi är väldigt individuellt och komplext.
Leta rätt på några uppfödare i din närhet av raserna du är intresserad av och "provnosa". Gosa ordentligt med katterna, gärna i ansiktet. Klia i ögonen och se till att katten "fastnar" på kläderna. Utvärdera sedan. :D

Jag är allergiker, min sambo lika så. Mina devons fungerar utan problem.

Min pappa är (var, han blir mer och mer immun ju fler djur han utsätter sig för) super allergisk (+ astma) och han klarar både mina och deras egna birmor utan större problem (får ta någon allergitablett då och då).

Min pappa är också allergisk, men det märks inte längre sen vi skaffade katt, och sen jag skaffade en till.

Det finns ju hyposensibilisering, eller allergivaccination som det också kallas. Då får man sprutor på sjukhuset med jämna mellanrum så att kroppen vänjer sig mot allergenerna.
Man kan ju också använda sig av antihistaminer i tablettform, typ Cetirizin och liknande. Det beror ju på hur kraftig allergi man har och hur gärna man vill ha katt.

Jag själv skulle mer än gärna gå på allergimediciner livet ut om jag blev allergisk. Hellre det än att leva utan katt <3

Liknande trådar

Övr. Katt Är som sagt allergisk mot katt men har i flera år hört om sibirisk katt. Har haft hund i flera år trots allergi även där men då gick det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 434
Senast: Liten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka