G

glee

Förra sommaren hade jag scalibor-halsband på Selma men efter någon månad tog jag av det eftersom hon fick röda små bulor på halsen och det såg väldigt irriterat ut.

I år har jag inte använt halsbandet men hon har fått likadana utslag, och det är ju samma tid på året.. Först trodde jag det var myggbett, för det ser ut som det i början. Sen blir de rödare och lite större, sen blir det nästan som små sår. Undrar om det kan vara allergi mot något? Gräs? Alla utslag är i samma "stadie", de dyker alltså upp samtidigt och blir röda samtidigt. Det är inte så att det blir fler allt eftersom.

Någon som har en aning om vad det skulle kunna vara?

Sv: Allergi?

Det låter som om det kan vara fukteksem. Klipper en text om fukteksem som jag hittat på hundportalen:

Fukteksem är ett ganska vanligt tillstånd.
Hunden kan få det av att pälsen är fuktig efter ett bad, eller fuktig väderlek, dåligt ursköljt schampo m.m.

Ett tillstånd där bakterierna gynnas. Ibland kan hunden få det, utan att man kan finna någon bakomliggande orsak.
I en del fall kan fukteksem spridas extremt snabbt över en hund.

Symtom Hunden kliar, biter sig. Det blir varigt, kladdigt och ömt, huden blir röd och infekterad, det kan också börja lukta illa.

Behandling/ Vad kan jag göra? Man klipper rent området och tvättar det med något desinfektionsmedel, själv tycker jag att alsol lösning/sprit är bäst.
Champion HD är ett annat medel som går att köpa i en del djuraffärer eller på internet och som är väldigt bra.

Man kan sätta på en kräm innehållande kortison.
Har själv fått bra resultat av Daktakortsalvan (apoteket) Om du hittar ett begynnande fukteksem på din hund, kan du prova med ett parfymfritt puder, eller potatismjöl som är klådstillande.

Daktakortsalvan är en salva mot fotsvamp och fukteksem är en svampbakterie, därför kan man få bra resultat av dessa svampsalvor.

När det gäller fukteksem så anser jag nog att det allra bästa sättet att bli av med det, är att hålla såret torrt. Föna gärna pälsen om hunden är våt och har problem.
Att torka ut eksemen är det bästa. Ibland kan tyvärr dessa salvor som typ kortison å dylikt ha motsatt effekt då de bevarar fukten längre.

När eksemet väl försvunnit kan man däremot smörja på med lite salva för att det inte ska klia när det läker.

Skulle hunden ha större problem av eksemet kan den behöva gå på en kur av kortison för att lindra klådan.

Blir man inte av med detta är det bra att ta en odling för att på så sätt få veta exakt vilken typ av svampbakterie det är.

Javan

Tack! Låter som att det skulle kunna vara det. Iofs verkar de inte alls klia eller ömma men det kanske de inte alltid gör.

Ska prova att tvätta med desivon, det är ju uttorkande.

Förmodligen en reaktion mot halsbandet. Många vetrinärer varnar hundägare för att använda fästingmedel..... De kan sluta med att hunden får krampanfall och i värsta fall dör.. Så akta er... Det är starka saker man har...

just därför som jag tror att det är våteksem och inte en reaktion på halsbandet.

Javan

Ja precis. Det kan ju inte vara en reaktion som kommer efter ett år. :D

Liknande trådar

Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
1 079
Senast: cili
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 947
Senast: Unafraid
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 085
Hundhälsa Hejsan! Börjar bli orolig över min 6 månaders Goldenvalp. Hon har sedan i lördags dreglat extremt mycket så att det är helt blött runt...
Svar
4
· Visningar
793

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka