Shaggy

Trådstartare
Min häst har, som jag skrivit om i flera tidigare trådar, hosta. Nu har dom gått ute dygnet runt och har bara ätit gräs dagtid och silage på natten. Trots detta har hostan blivit värre :confused: Dom senaste dagarna har hon hostat även utan ansträngning eller jo vi har skrittat men under hela vintern har hostan varit konstant med lite hostningar i första traven eller galoppen sedan inget mer. Hon hostar inte på hostprovokation. Nu har jag allvarligt börjat fundera på om hon är allergisk mot något som blommar nu. Hur kollar man detta och vad gör man ifall hon skulle vara allergisk?

Sv: Allergi??

Din häst kan lida av sk sommar-COPD (eller ska det heta RAO nu!?), i äldre termer sommar-kvickdrag. Ett flertal hästar får astmatiska besvär under sommarmånaderna och man misstänker mycket riktigt att en pollenallergi skulle ligga bakom.

För att säkert ställa diagnos krävs flera tester, däribland endoskopi och sköljprov (man tittar alltså i luftvägarna och tar ett litet sköljprov därnere för att se vilka inflammatoriska celler som finns). Ett annat sätt är naturligtvis att provbehandla med t ex luftrörsvidgande och/eller kortison för att se om detta har någon effekt. Innan en sådan behandling görs bör man ta ett blodprov för att utesluta att någon infektion föreligger.

För att utröna mot vad hästen reagerar kan man göra en pricktest eller ta ett blodprov som analyseras i USA. Det senare ger en viss vägledning om vad som orsakar besvären, medan det förra alternativet anses som mest tillförlitligt.

Hostprov brukar vara positivt på alla hosthästar med rätt teknik!

Endoskopi gjordes på henne förra våren och det enda som syntes var en liten slemklump. Slemhinnorna var väldigt fina. Vid detta tillfälle gjordes även hostprovokation av veterinären utan resultat. Trots detta hostade hon då. Även en annan veterinär har gjort hostprovokation utan resultat även det då hon hostat. Jag blir inte klok på hennes hosta den följer inga mönster av det jag lärt mig. Folk tycker jag är överkänslig men när hästen rosslar som fan ute i skogen är det inte kul längre :(

Har du inte varit hos vet om det har hållit på så länge? :crazy:
Min häst började helt plötsligt hosta en dag i våras och efter 4-5 dagar hade det gått från att ha hostat nån gång till att hosta nästan konstant. Hos vet konstaterade de att han hade fått bronkit, han behandlades med penicillin och fick inte anstränga sig på 2 veckor och fick inte mer äta halm eller så (äter ensilage) Det har änså länge inte blivit kroniskt, men det är stor risk att det blir det om han får stå på halm igen.

Om jag vore dfu skulle jag ta hästen till vet genast, det kanske redan är för sent och hostan har blivit obotlig. Tänk på att bara för att hästen hoistar nån gång under ridpasset betyder itne att det är de enda gångerna hon hostar. Stallägaren berättade för mig efter 3-4 dagar att min häst hostade jättemycket i hagen, men han kanske bara hostade en gång när jag red. Sen den 5 dagen hostade han säkert var och varannan minut när jag stod och borstade honom.

Snälla! Hon har varit hos vet och endoskopi är gjord. Vet sa att så länge det inte blev värre så var det inget att oroa sig för. Jag har vidtagit alla försiktighetsmått som går (utom lösdrift) för att hostan inte ska bli värre. Jag håller koll varje dag på OM och HUR hon hostar. Jag umgås dessutom med henne i timmtal i hagen och ute på promenader. Hur ofta ska jag köra henne till veterinär? Så länge hostan är "grund" så blir jag inte särskilt orolig blir den djupare så håller jag ännu större koll på henne. Nu började jag fundera på om det kanske inte bara är stallmiljö hon reagerar på och därför skriver jag en fråga här för att få reda på vad andra har för erfarenheter.
Min häst lider inte av sin hosta men jag gör det och jag är orolig för att hon ska börja lida av den.

Skickade mitt inlägg nästan samtidigt med dig så såg inte förrän jag hade skickat meddelandet att du ahde tagit henne till vet. Du behöver inte stressa upp dig sådär.....

Jag reagerade på ditt sätt att genast gå till angrepp och skälla ut mig för att jag inte varit till vet. Det kanske inte var så du menade men det var så, iallafall jag, uppfattade det. Hade du skrivt något liknande detta under så hade jag inte reagerat utan du hade fått till svar att hästen är kollad tidigare.

Har du varit inne hos vet och kollat upp hostan på din häst?
Min häst började helt plötsligt hosta en dag i våras och efter 4-5 dagar hade det gått från att ha hostat nån gång till att hosta nästan konstant. Hos vet...
OBS detta är inget citat rakt av utan citatet är bara för att förtydliga var texten ligger

Det kan oftast vara smartare att skriva och kolla en sådan sak först eftersom diskutionen då har en chans att bli konstuktiv istället för en massa pajkastning. För övrigt har jag också gått till angrepp i mitt första inlägg ibland men jag försöker undvika det.

Om det är en pollenallergi så är det ju inte så konstigt att det går upp och ner så mycket... Kanske är pållen bara allergisk mot ett fåtal pollensorter? Att det inte syntes något på endon kan kanske förklaras av att hästen just då inte utsatts för allergenet nyligt? Hostar den påungefär samma ställe ute? Tänkte om det står någon buske eller nått och blommar...
Som någon sa, be vet kolla om det kan vara pollenallergi!
Lycka till!

Bra tanke det där med var hon hostar. Jag tror inte att det är någon logik i det men å andra sidan så är det granskog överallt här så var kanske inte gör någon skillnad. Jag tror inte att hon har hostat i tallskog men är inte riktigt säker. Ska börja hålla lite koll på var hon hostar och inte bara hur.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
2 088
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 423
Senast: Freazer
·
Hästvård För någon månad sedan var jag till klinik och endoskoperade djuret då hon fått lite djupare hosta (två ggr vid igångsättning till...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: Corax
·
Hästvård Luftar lite tankar, har varit i kontakt med vet men vi avväntar. Kommer ut i stallet igår och tycker att min häst ser lite väl hängig...
Svar
3
· Visningar
1 257
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?