Allergi och katt?

T

Tofslan

Den senaste tiden har jag insett hur mycket kattmänniska min pojkvän är, han har flera gånger sagt att han skulle vilja ha en katt. Problemet är att jag dels är allergisk mot katter och dels är mer en hundmänniska. Även om jag mer och mer börjar gilla katter, jag kan med min allergi umgås med katter ett tag innan det börjar klia i näsan, kittlas i halsen osv. Hittills har jag mest träffat långhåriga katter och min pojkväns familj har en norsk skogskatt.

Hur är det egentligen, finns det katter som en allergisk person kan ha? Jag har hört att rasen devon rex skall vara lite "allergivänligare", stämmer det?

Sv: Allergi och katt?

Det är individuellt hur allergisk man är, och en person kan tåla vissa katter men inte andra. Däremot finns det ingen ras som alla tål. Devon Rex, Cornish Rex och Sibirisk katt är väl de som brukar nämnas som lite allergivänligare, alltså att fler allergiska tål dem än andra katter.

Jag föreslår att du kontaktar kattuppfödare för att kunna träffa katter av olika raser om du vill testa. Beroende på hur allergisk du är kanske det funkar att ha en katt om den inte får vara i sovrummet, man städar oftare, och har andra liknande rutiner. Ett sätt att handskas med allergi är att långsamt vänja kroppen, det finns forskning på det som du säkert kan hitta på nätet. Jag själv vet tyvärr inte mycket om metoden, annat än att jag hört att den använts med framgång i vissa fall.

Sv: Allergi och katt?

Aha, tack för svaret! Jag ska titta lite om jag kan hitta någon uppfödare och prata med dem. Ska kolla upp på nätet om forskningen också :)

Liknande trådar

Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: MJLee
·
Kropp & Själ Alltså, jag känner mig dum som frågar, men det här börjar bli löjligt. Jag har i grunden hösnuva, allergi mot björk, gräs och en annan...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 903
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 490
Senast: Saeta
·
Hästvård Hejsan, jag har under längre tid funderat på allergi. Jag själv har en häst, mycket smutsig och långhårig. Och är en häst som man...
Svar
1
· Visningar
545
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama