Allergi och hästhållning?

danilo

Trådstartare
Någon som har erfarenhet om hur pass det är möjligt att ha hästgård om ens sambo är allergisk? Skulle det möjligtvis fungera om stallet låg hundra meter från själva huset, eller är det omöjligt?

Några tips på hur man kan försöka hålla huset "ohårigt"? Bra tips på bra lösningar för t.ex. ombyte?

Är lösdrift bättre än vanliga stall, även om sambon inte ska vistas direkt i stallet så mycket? Eller finns det någon bättre lösning av stall, t.ex. active stable?

Många frågor :smirk: , men jag hoppas att jag kan få lite hjälp av er kloka bukisar! :bow:

Sv: Allergi och hästhållning?

Jag vet hästmänniskor som är allergiska men går på medicin å därför inte reagerar för hästar.Går sin sambo på ngn slags medicin?

Det beror ju på om din sambo blir dödssjuk av att komma i kontakt med allergenet eller om han endast blir lite "nysig". Jag har astma och allergi och enligt blodprov så är jag extremt överkänslig mot alla pälsdjur trots att jag har både hund och häst.

Jag har dock hypersensibiliserat mig själv vilket innebär att jag successivt har uttökat kontakt med just de allergenen. Detta vill jag dock inte rekommendera för det kan ju gå riktigt illa också. Man kan även göra detta på sjukhus där de injicerar allergenet.

Jag är lite allergisk. Jag har märkt att jag känner av min allergi mindre om hästarna är bra ryktade och om stallet är rensopat. Tänk dammallergisk häst!!

Andra tips.
Borsta håret i stallet innan du går in, massa skräp som fastnar där.
Fixa i ordning en liten skrubb inne i själva stallet där du förvarar stallkläderna samt byter om till dem.
Försök ha disciplin, krama inte hästen i kläder som du sedan använder inne i huset. Se till att ha allergimedicin hemma så sambon kan ta under ex. hårfällningsperioden.

Tack för era tips! Jag hoppas på fler också :bump:

Min sambo har piller som han kan ta, samt en astmainhalator, men det är bökigt med pillrena och inget som funkar i längden.

Det där med att borsta håret innan var jättebra! Har jag aldrig tänkt på innan :o

Jag har bekanta där kvinnan är superduperallergisk. De har 20 american curly (uppfödning) och har dem på lösdrift. Använder sig av ensilage och har bra ventilation. Denna kvinna kan inte vara närmare en "vanlig" häst än 20 meter utan att få reaktion, men curlysarna går tydligen hur bra som helst. Hon hanterar dem, matar osv. Kanske skulle det funka för din sambo också?

Min sambo är också allergisk!

Vi bor ju nu i lägenhet, och om jag borstar av mig päls i stallet så kan jag komma hem, stoppa ner kläderna i en lufttät bunke och ställa ut på balkongen samt att jag duschar direkt så går det OK.

Han är såpass allergisk att han inte kan gå in i stallet. Är han på stallplan så känner han av det. Så antingen ett stall med mycket fläktar och ingen bädd (gummimattor!) eller lösdrift måste vara bäst.

Är det så att man har hus finns ju fler lösningar, ett rum i källaren är dusch/tvätt rum med en gammal tvättmaskin och så får man springa näck lite :)

Eller som vi har tänkt och göra om min sambo blir värre... ta med vanliga kläder i en påse som ligger i bilen och byta om i stallet så man absolut får med sig minsta möjliga hår hem, samt tvätta detta direkt och duscha när man kommer hem.

Hoppas att det går bra!

Gummimattor? :idea:
Hur funkar det? Det har jag verkligen Aldrig hört talas om.... Utveckla gärna! :)

Hej!

Min sambo är allergisk och kan bara vara med hästar om han tagit sin medicin och den funkar inte heller så bra. men han har inte astma utan blir bara rinnig och nysig. Jag byter alltid om i stallet och har även speciella "åka till stallet-kläder" så jag inte ska dra hem en massa extra hår.

Min tjej fäller ju jämt och vara i stall eller inlåst med hästar(stall etc.)är inte kul för sambo, men sommartid när pålle går ute dygnet runt och går att borsta ute är det inget större problem. vi kommer ha lösdrigt när vi flyttar till landet, dels för hans skull men främst för att pållan trivs bättre ute./ Lavinia

där jag har min häst är ena dottern allergisk, hon går på medicin, men bor väl en 50 meter från stallet (stall med 35 hästar). hon har egen häst och jobbar ibland i stallet. Hon är allergisk mot hästar och pollen och jag tror även hö. Men det beror väl på hur känslig han är, men i många fall går det nog bra, dessutom om han inte behöver vara i stallet så mycket.

Det finns en hel del olika gummimattor som man kan ha i boxen. Dels sådana som man lägger och sedan svetsar ihop och lägger uppp emot väggen. Dvs man lägger på lite spån ev för att det inte ska bli en pöl inne i boxen. Eller så lägger man gummimattorna i en liten lutning så kisset samlas upp utanför eller så och bara mockar ut klumparna.

Som jag har det i mitt stall har vi gummimattor på 2/3 delar av spiltan. Så vi lägger ett tunnt lager spån under mattan som vi byter ibland och ett tunnt lager ovanpå och så lite halm bara för att ha nått att pyssla med och dra omkring :) Funkar super!

Sedan finns det gummimattor som ser ut som ett pussel och som man får plocka upp en gång om året och kolla under. Där har man inte något under så och det brukar inte rinna igenom så mycket om man har hyfsat med stö. Men då måste man ju ha mer strö än det helsvetsade... Dock blir det ju mindre än annars eftersom man inte behöver strö för mjukheten utan endast för att ta upp kiss.

Min sambo är lite allergisk mot hästar och extremt allergisk mot hö, men han kan följa med till stallet och klappa lite på hästarna ibland ändå, bara han inte är vid höet.

Iofs så är han allergisk mot katt och hund också...och ändå har vi 2 av varje :angel: Han är en sån stor djurälskare att han lever med allergiproblemen ändå :love:

Jag har en bekant vars sambo är extremt allergisk mot häst, hund, katt, hö, pollen osv osv osv.
De bor på gård, stallet ligger ca 200 meter ifrån deras hus. Sambon reagerar ibland om vinden ligger på åt fel håll. Hagarna är utanför huset och ibland reagerar han om hästarna är där mkt.
De har gjort så att källen är ombytesrum och tjejen duschar så fort hon varit i närheten av hästar, stall mm. Blir många duschar på en dag kan jag berätta!
Det kan fungera!

Är själv överkänslig, men har bra stallmiljö.När jag däremot går in i andras stall(mkt hästar, permanentbäddar, dålig luft osv)å tar det stopp i luftvägarna.Ska försöka med medicin om det blir värre.Men det finns folk som är allergiska å ändå kämpar på med sina hästar :) .

En god vän till mig har en VÄLDIGT allergisk sambo.Läkarna hade tydligen sagt att det var rätt ovanligt att ha sådan "svår" allergi för hästar (pälsdjur öht)
Nu har de ingen egen gård, men de funderar väl i allafall på det hela.
Hon gjorde i allafall så att hon hade ombytes kläder i stallet.Hon var noga med att hennes "rena" kläder aldrig nuddade något i stallet samt att de lades ut i bilen under tiden hon var i stallet.När hon skulle åka hem tvättade hon händerna noga med tvål o vatten, bytte om och åkte hem.Väl hemma så bytte hon om, duschade och såg till att de "rena" kläderna direkt slängdes i tvätten.

Liknande trådar

Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 480
Senast: Killaloe
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 924
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 786
Senast: axel
·
Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
70 415
Senast: anglahund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar