Allergi - medicin hjälper inte helt?

Lupino

Trådstartare
Jag har råkat ut för att antagligen ha blivit allergisk. Antagligen skriver jag för att den medicin jag fått (receptbelagd) och ögondroppar egentligen inte verkar göra någon större skillnad (och jag har aldrig haft besvär tidigare).

De besvär jag har är rinnande, kliande ögon. Lite nysningar från och till och möjligen lite snuva.

Jag gjorde ett besök på VC i måndags och fick då allergimedicin med anmodan att ta tablett en gång/dag och ögondroppar morgon och kväll. Igår ringde jag och ville komma in igen eftersom jag tyckte att jag fortfarande har besvär. Då sa sköterskan att jag kunde ta medicinen två gånger/ dag och att mer kan man inte göra. Stämmer det? Nu har jag svullnat upp runt ögonen också.

Ska man gå omkring så här och torka ögonen konstant och känna i ögonen som att man inte sovit på en vecka och inte kunna låta bli att klia dem ett antal gånger om dagen? Har alltså sköterskan rätt och jag får finna mig eller ska jag söka igen?

Tacksam för lite input!
 
Svårt att säga, men antar att du måste kunna få göra allergitest?

När jag bodde i USA blev jag pollenallergisk (bara i en stat där vi bodde i några år, och aldrig i Sverige, så vad för träd de hade där vet jag inte) och vanliga allergipiller (receptfria och receptbelagda) hjälpte inte mycket. Mitt största problem var ögonen, och det fick bli kortisonögondroppar under 2-3 månader av året för att jag skulle kunna stå ut. Mina ögon var så hemska. De klibbade igen på nätterna, och kliade och skavde hela dagarna. Receptbelagda ögondroppar som skulle användas i förebyggande syfte (för att jag skulle slippa kortisonen) hjälpte inte ett dyft. Receptbelagda och receptfria tabletter mot hösnuvan hjälpte lite grann, men absolut inte helt. Av de receptbelagda mådde jag så märkligt att jag inte kunde ta dem alls. Trots att jag skulle ta dem när jag gick och lade mig på kvällen hängde en konstig yrsel/trötthet/"spacey"-känsla med i stort sett hela dagen efter. Funkade ju inte så bra...
 
Jag har råkat ut för att antagligen ha blivit allergisk. Antagligen skriver jag för att den medicin jag fått (receptbelagd) och ögondroppar egentligen inte verkar göra någon större skillnad (och jag har aldrig haft besvär tidigare).

De besvär jag har är rinnande, kliande ögon. Lite nysningar från och till och möjligen lite snuva.

Jag gjorde ett besök på VC i måndags och fick då allergimedicin med anmodan att ta tablett en gång/dag och ögondroppar morgon och kväll. Igår ringde jag och ville komma in igen eftersom jag tyckte att jag fortfarande har besvär. Då sa sköterskan att jag kunde ta medicinen två gånger/ dag och att mer kan man inte göra. Stämmer det? Nu har jag svullnat upp runt ögonen också.

Ska man gå omkring så här och torka ögonen konstant och känna i ögonen som att man inte sovit på en vecka och inte kunna låta bli att klia dem ett antal gånger om dagen? Har alltså sköterskan rätt och jag får finna mig eller ska jag söka igen?

Tacksam för lite input!

Tycker att hennes svar var lite märkligt faktiskt. Notera att jag är långt ifrån läkemedelskunnig, men det finns ju olika substanser (verksamma ämnen) att prova. Den substansen du fick utskriven kanske inte fungerar optimalt för dig, medan en annan fungerar bättre åtminstone. Ta och kontakta VC igen och kräv en ny tid!
 
Det finns ju olika mediciner att prova och vissa kan fungera bättre än andra för just dig.. Men annars så ja, det är så man har det...

När jag var på väg att klia sönder mina ögon fick jag ett starkare preparat för ögonen, som faktiskt verkligen hjälpte mot kliandet men inte i övrigt.
 
Som andra säger, köp annan sort.
Själv upplever jag att cetirizin funkar kanske några timmar, clarityn/loratadin är rena rama sömnmedlet medan Kestine funkar superbra på mig. Inget rinn eller kli i ögonen, ingen täppa & inga nysningar.
Prova dig fram.
 
Svårt att säga, men antar att du måste kunna få göra allergitest?

När jag bodde i USA blev jag pollenallergisk (bara i en stat där vi bodde i några år, och aldrig i Sverige, så vad för träd de hade där vet jag inte) och vanliga allergipiller (receptfria och receptbelagda) hjälpte inte mycket. Mitt största problem var ögonen, och det fick bli kortisonögondroppar under 2-3 månader av året för att jag skulle kunna stå ut. Mina ögon var så hemska. De klibbade igen på nätterna, och kliade och skavde hela dagarna. Receptbelagda ögondroppar som skulle användas i förebyggande syfte (för att jag skulle slippa kortisonen) hjälpte inte ett dyft. Receptbelagda och receptfria tabletter mot hösnuvan hjälpte lite grann, men absolut inte helt. Av de receptbelagda mådde jag så märkligt att jag inte kunde ta dem alls. Trots att jag skulle ta dem när jag gick och lade mig på kvällen hängde en konstig yrsel/trötthet/"spacey"-känsla med i stort sett hela dagen efter. Funkade ju inte så bra...

Känner igen symtomen från ögonen! Allergitest känns ändå lite överdrivet jag antar man tar bort symtom och avvaktar i första hand...

Tycker att hennes svar var lite märkligt faktiskt. Notera att jag är långt ifrån läkemedelskunnig, men det finns ju olika substanser (verksamma ämnen) att prova. Den substansen du fick utskriven kanske inte fungerar optimalt för dig, medan en annan fungerar bättre åtminstone. Ta och kontakta VC igen och kräv en ny tid!

Ja, jag ska nog göra det, har problem med eksem också som jag kan ta upp samtidigt.

Det finns ju olika mediciner att prova och vissa kan fungera bättre än andra för just dig.. Men annars så ja, det är så man har det...

När jag var på väg att klia sönder mina ögon fick jag ett starkare preparat för ögonen, som faktiskt verkligen hjälpte mot kliandet men inte i övrigt.

Usch, skriv inte så!

Vad var det du fick för ögonen, det är bara de som besvärar mig!

Som andra säger, köp annan sort.
Själv upplever jag att cetirizin funkar kanske några timmar, clarityn/loratadin är rena rama sömnmedlet medan Kestine funkar superbra på mig. Inget rinn eller kli i ögonen, ingen täppa & inga nysningar.
Prova dig fram.

Men är det någon idé att köpa receptfria? Det jag har nu är receptbelagt och när jag surfar runt skriver många och rekommenderar just det jag har fått. Kan man kombinera det jag har med ytterligare mediciner (alltså om jag lägger till någon receptfri)? Antar att man inte ska göra så.
 
Jag minns faktiskt inte, det var många år sen jag fick dem och det skulle väldigt mycket till innan jag fick dem, flera år av sönderkliade ögon typ... Ont som fan gjorde de också... :p
 
Jag har råkat ut för att antagligen ha blivit allergisk. Antagligen skriver jag för att den medicin jag fått (receptbelagd) och ögondroppar egentligen inte verkar göra någon större skillnad (och jag har aldrig haft besvär tidigare).
När det gäller allergimediciner så får man prova sig fram vad som fungerar. Det finns några olika verksamma substanser och det är individuellt vilka substanser man blir mest hjälpt av.
I princip alla allergitabletter som finns på marknaden idag finns som receptfria - den skillnad receptet gör är att man kan få ut större förpackningar och att det går på högkostnadsskyddet.
Vilka tabletter var det du fick nu?
Jag har själv provat flera olika substanser och hittade till sist den som hjälpte mig bäst, Cetirizin.
Samma när det gäller ögondroppar, fast där är det också så att t.ex Lomudal är mer långtidsverkande och man behöver ta det en period innan man får full effekt, medan Livostin hjälper direkt.
Nässprayer finns också olika varianter och olika lång verkan.
 
@ameo: jag har fått Aerius (som byttes mot Dasselta som ska vara samma) och Livostin. Den första är receptbelagd tror jag.

Finns det någon vits att ta nässpray när jag inte har några symtom från näsan?

Svårt det här och jag vågar inte sluta med mina tabletter för att prova annat för jag tycker ändå de hjälper något.
 
Jag brukar köpa på mig lite ögonvatten (oftast i engångsförpackningar för det är enklast) och skölja ögonen lite mellan varven... Om det faktiskt hjälper vet jag dock inte... ;) Om ögonen svullnat mycket så kan det vara skönt att lägga något kylande på dem ett tag (kyld ögonmask eller is eller nåt).
 
Ja Aerius/Dasselta (man undrar ju om det namnet kom till på en firmafest eller nåt...) är på recept, det är en variant av loratadin, där verksamma substansen heter desloratadin. (jag har inte kommit så långt i min utbildning att jag vet skillnaden i verkan mellan dessa)

Aerius hjälpte mig en anings aning mer än vad Loratadin och Kestine gjorde.
Men Cetirizin hjälper mig mest.

OM du inte tycker att du får särskilt mycket hjälp av Aerius, så hade jag i ditt fall provat EN dag med antingen Kestine eller Cetirizin för att se om det gör skillnad.
 
Det verkar som att desloratadin kan ge mindre biverkan, främst i form av trötthet, annars tror jag att de är relativt snarlika.

@Lupino du skulle ju kunna prova att köpa andra ögondroppar, de kanske ger dig bättre effekt. Men skulle nog ändå försöka få tag i läkaren och höra med denna vilka du kan kombinera mer precis för bästa effekt. Försök även be om andrahandsalternativ som du kan prova om det första inte fungerar.

Nässpray tror jag dessvärre inte kommer hjälpa dina ögonsymtom särskilt mycket.
 
Som andra säger, köp annan sort.
Själv upplever jag att cetirizin funkar kanske några timmar, clarityn/loratadin är rena rama sömnmedlet medan Kestine funkar superbra på mig. Inget rinn eller kli i ögonen, ingen täppa & inga nysningar.
Prova dig fram.

Hej!

Jo olika verksamma ämnen tenderar att fungera olika. Min sambo är tokallergisk mot pälsdjur och på honom funkar cetirizin bäst (men han blir fortfarande trött och slocknar efter kontakt med pälsdjur), clarityn blev han toktrött av direkt oavsett allergener och kestine fick han astma av och blev helt galet allergisk (jag har aldrig sett honom så illa).

Så TS, prova dig fram och lycka till!

/Lavinia, vars sambo numera inte kan vara i stallet alls :-(
 
Ja Aerius/Dasselta (man undrar ju om det namnet kom till på en firmafest eller nåt...) är på recept, det är en variant av loratadin, där verksamma substansen heter desloratadin. (jag har inte kommit så långt i min utbildning att jag vet skillnaden i verkan mellan dessa)

Aerius hjälpte mig en anings aning mer än vad Loratadin och Kestine gjorde.
Men Cetirizin hjälper mig mest.

OM du inte tycker att du får särskilt mycket hjälp av Aerius, så hade jag i ditt fall provat EN dag med antingen Kestine eller Cetirizin för att se om det gör skillnad.

Det verkar som att desloratadin kan ge mindre biverkan, främst i form av trötthet, annars tror jag att de är relativt snarlika.

@Lupino du skulle ju kunna prova att köpa andra ögondroppar, de kanske ger dig bättre effekt. Men skulle nog ändå försöka få tag i läkaren och höra med denna vilka du kan kombinera mer precis för bästa effekt. Försök även be om andrahandsalternativ som du kan prova om det första inte fungerar.

Nässpray tror jag dessvärre inte kommer hjälpa dina ögonsymtom särskilt mycket.

Hej!

Jo olika verksamma ämnen tenderar att fungera olika. Min sambo är tokallergisk mot pälsdjur och på honom funkar cetirizin bäst (men han blir fortfarande trött och slocknar efter kontakt med pälsdjur), clarityn blev han toktrött av direkt oavsett allergener och kestine fick han astma av och blev helt galet allergisk (jag har aldrig sett honom så illa).

Så TS, prova dig fram och lycka till!

/Lavinia, vars sambo numera inte kan vara i stallet alls :-(

Tack, alla. Imorgon går jag tillbaka till läkaren (har fått eksem/sår som jag också vill ha hjälp med) om inte läkaren kommer med andra förslag så ska jag prova runt lite med andra mediciner, Cetirizin först.
 
@Lupino Jag har testat mig fram på olika receptfria preparat. Alla funkar olika, vissa hjälper ingenting men jag blir dödstrött andra hjälper minimalt. Jag har hittat ett preparat som tar bort i princip alla mina symptom utan att jag blir trött. Man får helt enkelt testa sig fram.
 
En uppdatering:

Jag var till apoteket och fick tips om några andra ögondroppar Tilavist och köpte även cetirizin. Provade ögondropparna på söndagkvällen och gick till läkaren på måndagen. Även denna läkaren tyckte allt tyder på allergi men menade att tabletter sällan hjälper mot enbart symtom i ögonen så jag skulle sluta med tabletterna. Om inte de nya ögondropparna hjälpte så skulle jag prova några andra.

Nu har jag använt enbart Tilavist sedan i söndags och inte en droppe har runnit från ögonen sedan i måndags i princip. Det kliar mindre också (men råkar jag peta i ögonen kliar det som bara den, men jag blir inte irriterad efteråt).
Så nu sjunger jag Tilavists lovsång!

Tack alla för hjälpen!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I måndags och idag, efter en varmare dag med skinande sol (gårdagen var kyligare), så har jag reagerat på något på den lilla korta(!)...
Svar
7
· Visningar
392
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag har levt med pälsdjursallergi & astma sedan barnsben, har trots detta haft hund hemma under tonåren och inte reagerat nämnvärt på...
2
Svar
22
· Visningar
3 542
Senast: AnneB
·
Kropp & Själ Hjälp! :( Jag skriver under anonymt nick då jag tycker detta är så äckligt och pinsamt! För någon månad sedan upptäckte jag att jag och...
2
Svar
20
· Visningar
13 440
Senast: Ackio
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 064
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp