Allergi, klåda, svamp? Vad är det här?

S

Sprettan

Nu behöver jag lite råd av kloka bukefalister.

Under en tidsperiod på en vecka har en ponny fått rejäla exem på huvudet under grimman. Han går med en lädergrimma i rätt storlek, så det kan absolut inte handla om skav.
Ponnyn går i en bantarhage, en rejäl rasthage där han går året om. Inga förändringar har skett i foderstat, ingen kontakt med främmande hästar eller dyl.

Jag funderar om han kan ha reagerat på lädergrimman? Sommaren har trots allt varit väldigt regnig och blöt. Denna ponny älskar att rulla sig, så grimman har under sommarmånaderna varit rätt smutsig. Kan han ha fått en allergisk reaktion på den?

Här kommer lite läskiga bilder på "såret"
Höger:
Höger sida
Vänster:
Vänster sida

Det finns även ett sår uppe vid pannluggen.
Såren är relativt torra, förutom med några undantag.

Huvudet behandlas gebom att tvätta såret med mild tvål, vatten. Dutta på betadine till kvällen, Blåspray till morgonen och dagen. När såret torkat ut helt, kommer det att smörjas med salva. Låter detta förnuftigt?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Allergi, klåda, svamp? Vad är det här?

Kan det vara så att du putsat den med nått hästen inte tål?
 
Sv: Allergi, klåda, svamp? Vad är det här?

Usch det såg inte kul ut! testa att låta hästen gå utan grimma?
 
Sv: Allergi, klåda, svamp? Vad är det här?

Nej, denna ponny har haft semester hela sommaren. Den ända putsning han fått är en rykt nu som då.
 
Sv: Allergi, klåda, svamp? Vad är det här?

Det är inte kul alls! :crazy: Han går utan grimma nu.
 
Sv: Allergi, klåda, svamp? Vad är det här?

Jag tror att arabia menar att grimman kanske putsats med något som hästen reagerar på...;)
 
Sv: Allergi, klåda, svamp? Vad är det här?

Aha! :angel: Då är jag med. :idea:
Fast grimman har inte putsats under sommaren. :o Och ingen förändring har heller skett på dessa medel heller under ett flertal år.
 
Sv: Allergi, klåda, svamp? Vad är det här?

Många lädergrimmor (särskilt billiga och/eller väldigt mjuka) är kromgarvade. Krom är mycket giftigt och vissa hästar kan vara mycket allergiska mot detta.

Om grimman varit blöt mycket har säkert mer krom urlakats och hamnat på hästen jämfört med hur det brukar vara.

Byt till en nylongrimma eller skippa helst grimma helt, smörj och vänta...
 
Sv: Allergi, klåda, svamp? Vad är det här?

Tack! :bow: Det var precis som jag misstänkte då.
 
Sv: Allergi, klåda, svamp? Vad är det här?

Jag hadde tagit bort grimman, och satt på ett flugskydd på huvet, finns ett mjukt som man fäster genom att trä över öronen och sedan så danna där klisterremser under till.
Min häst, som var lite irreterad i ögat satte jag på en sådan, den har funkat kanon och inte ramlat av en gång!
På det viset kommer inga flugor åt såren innan de är läkta.
 
Sv: Allergi, klåda, svamp? Vad är det här?

Har din häst några träd som den kan klia sig mot, i så fall kan det vara skav från försök att bli av med grimman eller en allergisk reaktion från barken.
 
Sv: Allergi, klåda, svamp? Vad är det här?

Tack för alla snabba svar i tråden. Jag tror lösningen fanns i lädergrimman, som har användts flitigt under hela året och inte gett några som helst reaktioner innan den blöta sommarn.
Kommer nu att ta bort de läskiga bilderna från nätet.

Angående grimmans vara och icke vara. Ponnyn kommer givetvis att vara utan grimma tills huden har läkt. Men han är otroligt duktig på att rymma och nära gården kör det dagligen tunga lastbilar, så prioriteten ligger på att kunna få fast ponnyn så fort som möjligt om han kommer ur hagen (hagen är givetvis gjord så att all rymmning ska vara omöjlig), därför har det hittills varit viktigt att han alltid ska ha grimma på sig.
Nu är dock situationen en annan, och vi får se hur vi gör med grimmpolitiken när ponnyn är frisk.

Jag har iaf lärt mig en läxa angående lädergrimmor. *dunkar huvudet i väggen* :crazy:
 
Sv: Allergi, klåda, svamp? Vad är det här?

skaffa en lätt och tunn nylongrimma, den ligger inte lika tungt(blir inte så tätt mot huden då) och torkar fortare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp