allergi hos häst?

hanny

Trådstartare
Idag har veterinären varit ute hos min häst och tagit blodprov och hudbiopsi för allergianalys. Han har i 12 år haft sommareksem, men jag har alltid tyckt att hans eksem inte har varit likadant som andra eksemhästars. Ibland har han kliat sig på konstiga tidpunkter tex i december, inte så mycket men lite. I år har han kliat sig mycket sedan i december. Veterinären sa att han hade tjock hud under hela pälsen och var allmänt irriterad. Kunde enl veterinären vara allt mellan himmel och jord. Nu är jag så nyfiken på vad dessa (SVINDYRA) tester ska visa.. Någon som har erfarenhet av hudallergi på hästar annat än sommareksem och vad har det berott på? Behandling?

Sv: allergi hos häst?

Min häst började plötsligt klia sig som en tok i december. Det vi misstänkte direkt efter samråd med lokal veterinär var någon form av foderallergi. Vi uteslöt det mesta i foderstaten utom hö och betfor. Hon fick cortisonbehandling. Efter utredning på Strömsholm och cortisonbehandling är hästen nu fri från klåda och äter endast hö, betfor och krafft lusern som inte innehåller någon soja (det foder hon troligtvis reagerat på).
Behandling här har då varit att utesluta det hästen inte tål, samt cortison.

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 703
K
Hästvård Nu finns det ju mängder av gamla trådar inom detta ämnet som jag har försökt läsa igenom för att få klarhet, men jag hoppas ändå att...
Svar
5
· Visningar
1 278
Senast: Kellie
·
M
Hundhälsa Hej Jag och min sambo har en underbar westie hane på 6,5 år. Han är alltid pigg o jätteglad. Men enda sedan han var liten har han...
Svar
8
· Visningar
6 452
Senast: TantEster
·
Hästvård Vi har en 7-åring hemma som har funnits hos oss i fyra år. När han kom som treåring var han inte mycket hanterad och gick inte att fånga...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 527
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar