Allergi eller eksem?

Mia_R

Trådstartare
Min ena småtting har kliat manen rejält, nu är frågan har hon fått eksem eller är hon "bara" allergisk? Jag hällde på Switch förra helgen och nu har hon kliat av sig halva manen, är det någon som varit med om att Switch kan ge den här reaktionen? Förra sommaren hade hon inga problem alls vad jag kommer ihåg. Kan man kolla på ngt vis om hon har fått eksem? Hon är fyra i år.

Jag har tvättat manen på henne och sköljt den mycket noga och med kallt vatten för att dämpa ev klåda. Något annat jag kan/bör göra? :(

Sv: Allergi eller eksem?

Min pålle är överkänslig mot Switch o gör på samma sätt, dvs kliar av sig manen om man häller det på honom.

Det enda du kunde göra har du ju redan gjort, alltså tvättat så rent som möjligt. Om pållen däremot fortsätter att klia sig resten av säsongen så får du kanske fundera på om hon fått exem.

Tack för svar, har du smörjt med ngt som lindrar efteråt?

Om hästen får en reaktion på Switch bör man schamponera hela hästen några gånger i raks följd för att få bort medlet ur fettfilmen på kroppen. Så länge det finns kwar underhålls den allergiska reaktionen.

Kontakta wet som kan bedöma wad som ew ska smörjas på. Kanske har såren bliwit sekundärinfekterade och då kan det behöwas kortison+ab salwa.

Det går inte att bedöma om hästen har fått en reaktion på Switch eller eksem aw annan anledning utifrån såren. Allergier som yttrar sig som eksem ser likadana ut oawsett orsak.

Tack, får dra hem henne på en ny schamponering efter jobbet idag då. Jag kan inte se att hon fått några sår, ännu, men hon är irriterad i mankammen. :( Förhoppningsvis är det en reaktion och inte eksem.

Liknande trådar

Hästvård Köpte ny häst för en månad sedan och idag såg jag att hon kliat sönder halva manen. Har ingen egen erfarenhet av eksem, denna häst har...
Svar
8
· Visningar
690
Senast: animalasia
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 236
Senast: canine
·
Hundhälsa Hej. Så jobbigt att behöva fundera så i detta, nu när vi hamnat här😔 Vi har en boxertik som varit med oss i snart 8 år, det har...
Svar
17
· Visningar
1 197
Senast: kakan89
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 388
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka