Allergi av Ultrashield??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare cetonia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 3 067
C

cetonia

Jag sprayade på min häst Ultrashield för första gången igår...
Idag när jag kom till stallet hade han flera STORA bulor på kroppen. Framförallt på nedre delen av magen. Och dom är stora, ca 7-8 cm i diameter, å den största är ännu större...
För övrigt verkar han inte påverkad.

Vad göra??

Har för mig att det är samma verksamma ämne i Switch å det har han aldrig reagerat på...
Men jag vet inte, jag kanske tog för mycket? Jag sprayade bara på, så om det blev 30-60 ml som det står på flaskan, det vet jag inte... :o

Han har tidigare i sommar, reagerat på insekterna, genom att få stora bulor [då satt dom där bakbenet går över i magen]. Då sprack huden till slut på en av dom. Jätteotäckt!
Men det känns inte riktigt som att det är samma nu, utan jag tror mer på Ultrashieldallergi.. Vad tror Ni??
Nån som känner igen detta?

Oerhört tacksam för Era tankar!

Sv: Allergi av Ultrashield??

Om du misstänker att det är medlet som orsakat reaktionen ska du shamponera bort så mycket du bara kan. Fick liknande av bl.a. RB86 samt även "Knock Out" så jag har gått igenom det. Verkar hästen allmänpåverkad, vinglig, feber o.s.v. ska veterinär tillfrågas.

Min häst reagerade likadant på MD Myggdeo förrförra året. Jag shamponerade ordentligt och provade sen, men begränsat, att testa medlet igen. Var ju tvungen att se om det var medlet eller nånting annat som orsakade utslagen. I mitt fall var det medlet.

Så försök tvätta bort så mycket du kan först och främst!

Ja det stämmer, det är samma ämne som i switch, fick jag lära mig häromdan i en annan tråd : )

att den inte reagerat på switch tidigare är ingen garanti för att allergi inte kan uppstå senare. det är därför man alltid ska punkt testa VARJE gång man doserar switch, innan man lägger på hela dosen. dvs ett punkt test och vänta 24 timmmar på ev. reaktion.

det står ju dock inget om det på ultrashield flaskan så det är ju verkligen inte lätt att veta, men tydligen finns det anledning även med denna att vara försiktig.

Ja jag känner igen det också, unghästen fick det häromdagen när jag inte ville att han skulle bli så himla bromsbiten:crazy: Tre stora bulor på hals och mage. Av ultrashield.

Tack för Era svar!
Nu ikväll är bulorna nästan borta, så det verkar som att det alltså var Ultrashielden.
Blir det nån mer insektsinvasion i sommar, får vi se om jag vågar prova igen... men desto försiktigare!

hmm, när jag var och kollade på flugmedel i nörjan av flugsäsongen så kollade jag på ultra shield och tror det står på den att "om du får det på huden spola under rinnande vatten i 20 min" så är ävl inte så konstigt om hästar kan reagera på den om den nu är så farlig för människor ...

det står det faktisk på min flaska, att man ska testa på ett litet område först. tycker fö att det var helt kasst! fungerade inte öht. var ju så många här som lovordat det men det är nog det sämsta (och dyraste!) jag nånsin testat...

att hästen inte reagerat på switch kan bero på¨att den har tunnare hud på magen och att du haft en större mängd på en mindre yta.

det står det faktisk på min flaska, att man ska testa på ett litet område först. tycker fö att det var helt kasst! fungerade inte öht. var ju så många här som lovordat det men det är nog det sämsta (och dyraste!) jag nånsin testat...

att hästen inte reagerat på switch kan bero på¨att den har tunnare hud på magen och att du haft en större mängd på en mindre yta.

Jag har inte sett det på min flaska, får kolla igen.

dock har jag inga problem med allergi, vare sig av US eller switch : ) så du menade kanske KL. I övrigt funkar US jättebra på min häst, inte biten ett enda dugg av ngnting ö.h.t denna sommar!

I övrigt funkar US jättebra på min häst, inte biten ett enda dugg av ngnting ö.h.t denna sommar!

Ja, det är väl så, att olika flugmedel funkar olika bra på olika hästar! Hade vart för enkelt annars! :D

Min häst är rätt så känslig för insekter... så jag hade hoppats så på US! Men vi får se... för tillfället står regnet som spön i backen, så just nu håller flygfäna sig borta!

nja delvis kl kanske. eftersom det var du som skrev om varningstext.:p

mina reagerar inte heller på us eller switch. den ena är dock allergisk mot citronella. men som sagt så hade us verkligen noll effekt mot broms o klägg, och det är det som behövs skyddas mot här. :crazy:

det bästa jag haft är nog prob-deo! :)

*KL*

nja delvis kl kanske. eftersom det var du som skrev om varningstext.:p

mina reagerar inte heller på us eller switch. den ena är dock allergisk mot citronella. men som sagt så hade us verkligen noll effekt mot broms o klägg, och det är det som behövs skyddas mot här. :crazy:

det bästa jag haft är nog prob-deo! :)

"Prob-deo"?! Nu blev jag nyfiken...:) Vad är det och var hittar man det?!
Med en häst som är suuuperduperkänslig mot allt flygande och då jag ännu inte hittat ngt bra verksamt medel så måste jag ju bara veta! :)
(Har testat dt mesta, US, Effol Bromsblocker, Renons, Switch osv)

köpte det på my one men finns lite överallt. testa att googla!

man blandar det med vatten och sprayar på. brukar även blanda i lite i vattnet när jag svampar av efter träning.

köpte det på my one men finns lite överallt. testa att googla!

man blandar det med vatten och sprayar på. brukar även blanda i lite i vattnet när jag svampar av efter träning.

Ok, tack :bow:! Skall genast inhandlas!!!

Tycker oxå att det är värdelöst. Frågade om det när jag köpte det på Granngården och fick svaret att ALLA varit så nöjda och kommit tillblaka och köpt mer... :crazy:

Det är ju asstarkt, när jag sprutade på flugor som satt på hästen ramlade de rätt i backen, förmodligen döda eller avtuppade

Liknande trådar

Hästvård Visste inte riktigt hur jag skulle få till en bra rubrik som beskriver problemet, och om den ska ligga här under hästvård (annars får... 2
Svar
22
· Visningar
3 768
Senast: Korven
·
Hundhälsa Blä, belgarn kliar sig. Hela tiden. Imorgon ska vi till huddoktorn och försöka lista ut varför. Jag som har haft allergihund tror...
Svar
17
· Visningar
3 988
Senast: Och_Aye
·
Hästvård Släppte ut hästen tidigt i morse,för jag skulle hem till mamma och vara hundvakt,vid 11-tiden så ringer stallkompisen och säger att hon...
Svar
14
· Visningar
6 022
Senast: axel
·
S
Hästvård Ska försöka beskriva allt så grundligt som det går. För cirka 1 månad sen så upptäckte jag 2 små "bullor" på höger bakbal. Såg ut...
Svar
10
· Visningar
1 182
Senast: Smultron92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31