Alla Som Har HÄstar Med Arab I Blodet

stop

Trådstartare
Hur mkt MJ resp. Smrp får de?

Min får: MJ; 74 Smrp; 464 KVOT; 6,3

Hon är en stor D-ponny, ganska så lättfödd, 9 år. Rids ca 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h. Får även tillägga att hon är pigg:rofl:

Sv: Alla Som Har HÄstar Med Arab I Blodet

Min arabvalack på 1,53 får en kvot på 6. Närmare bestämt 50 Mj och 300 g smbrp. Han är pigg och glad, och lättfödd.

Min arabvalack på 1,53 får en kvot på 6. Närmare bestämt 50 Mj och 300 g smbrp. Han är pigg och glad, och lättfödd.

Det var otroligt lite.

Nu har min arabvalack på 155 cm fri tillgång på grovfoder, men just nu så sätter han nog i sig nästan det dubbla enbart i grovfoder, och ett par kg kornkross dessutom, så 24 MJ till och ca. 180 g protein. Är en kille som har lite svårt att hålla hullet och som rids 4-5 ggr i veckan i lätt träning just nu (alltså mer än promenadridning).

Så till trådskaparen, det är även för araber otroligt olika.

Hälsning Maja

Tycker du att det är lite? Jag har räknat ut energibehovet enligt "Hästens näringsbehov...". Då rids han ändå 7 dagar i veckan, men jag tränar oftast AR, och rider då max 20 min, oftast kortare. Han håller sig superenergisk och fin i hullet på det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka