Alla ni körkunniga...

prunella

Trådstartare
Nora, Lia, Lul o alla ni andra som är duktiga på det här med klassisk körning, får jag kanske be er att gå in på "Gnägg" o kolla in Zeekes tråd där hon lagt in bilder på min holländare framför Giggen, tråden heter "Prunella med sin Wietze", detta är tredje gången jag kör honom o korten hjälper mig lite med tillpassningen av selen, men ser ni nåt galet så hojta till, vad jag själv såg på dessa var att den bakre remmen över manken på bröstan är lite slapp, kanske spänna upp nåt hål?? ev. också flytta fram bakselen lite över korset, den vilar ju mellan två öglor på ryggstycket, flytta fram ett hack??

Tack på förhand

Sv: Alla ni körkunniga...

Bakre nackremmen på selen skall upp ett hål så den inte glappar se bilden.
Möjligen kan du även höja bröstan lite då den kommer hamna längre när hästen förhoppnings vis sänker nacken och börjar jobba.
Det ser ut som om nack remmen till bröstan ligger långt bak precis framför däckeln. Håll koll så den inte ger tryck på manken.
Lycka till
/M

Tack Miamiamia, då tänkte jag rätt med den bakre nackremmen, och ja det stämmer att den gärna lägger sig lite långt ner mot manken, pållen har ju en sån enorm resning o den vill då gärna lägga sig där, men som du säger så faller den sig lite bättre då han sänker ner sin hållning lite och går i bättre form, om jag höjer bröstan nåt hål, blir inte nackremmen att ytterligare vilja falla bakåt då??

jo,tyvärr så blir det nog så men hellre det än bröstan på bogspetsen.
Man skulle behöva flytta fram fästena till nackremmen för att det ska bli bra. Det har inte bara med resning på hästen och göra det är snarare ett tillverkningsproblem ofta på ex polska selar.
/M

Okey, jag förstår, jag får testa mig fram lite o förstås hålla koll så inte pållen får problem med skav eller tryck, denna sele har jag förresten köpt från Tyskland.

tack för att du tar dig tid med att försöka hjälpa mig.

Kram

Ah, ett sånt ekipage och fr a en sån härlig häst.

Jag har väl inte så mycket att tillägga, till det som redan sagts här. Ett par detaljer. Själv lägger jag inte in draglinorna under några remmar. Tycker dom ska löpa fritt.
Bakselen något låg?
Hur är det med vikten fram på skalmarna?

Grattis till härliga kommande körupplevelser!

LIA

Draglinorna kan med fördel ligga innanför på hästar som rör sig på det sättet då det lätt blir lite mycket gung i linorna och lätt att brösta hakar över framändan på skakeln. På min holländare händer det ofta när linorna ligger utanför trots korrekt anspänning.
Men annars så håller jag med om att hästen får större rörelsefrihet när linorna ligger utanför!
/M

Liknande trådar

Körning Är en helt grön nybörjare vad gäller körning. Går nu på kurs 1 ggr i veckan för att köra in min unghäst, ett halvblod. Går än så länge...
Svar
3
· Visningar
1 135
M
Trav Hoppas att ni orkar med för jag har faktiskt sökt i forumet och inte hittat riktigt rätt svar på alla frågor jag har. Tyvärr kommer det...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 084
Senast: Montéryttare
·
M
Hästvård För er som läste min förra tråd "Jag tror jag blir galen snart" (tack för stöttning och tips)om problemen jag haft med min häst i snart...
Svar
11
· Visningar
1 861
Senast: majja22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka