Sv: Alla mina hundar bortskänkes
Prata med vet.. och hör vad dem tror..
Det jag hadde gjort är att ta bort burkmaten och matresterna ett tag..och ev prova med grötris avkok.
(gröt ris avkok kan räta till knöliga magar)
dessa nedan är rekomendationer från min vet..
Det är inte ovanligt att hundar precis som vi människor kan bli dåliga i magen om vi fått i oss något olämpligt eller drabbats av något virus. Mår hunden bra i övrigt - är pigg och dricker självmant, kan man själv försöka få hunden bra med dietkost.
Är det en ung respektive mycket gammal hund bör man alltid kontakta sin veterinär för råd.
Kräks hunden intensivt, finns det blod i kräkningen eller avföringen eller om djuret är allmänt påverkat så måste veterinär kontaktas!
Man brukar, till att börja med, låta hunden fasta ett dygn. Den får då enbart bjudas vatten (ev tillsatt med lite lite salt samt bikarbonat). Får hunden dock inte behålla detta utan kräks, ska veterinär kontaktas.
Verkar detta fungera bra, prövar man dag 2 med att ge hunden risavkok, dvs grötris kokas väl i MYCKET vatten. Riset silas av och vätskan ges åt hunden.
Man prövar senare under dag 2 att ge välkokt ris i MYCKET små portioner (skedvis).
Går det bra ökar man portionerna och så småningom kan man tillsätta kokt fisk eller kokt magert kött.
Börjar nu hundens avföring anta en mer fast form kan man i mycket små mängder blandar in hundens normala foder i dietmaten. Normalfodermängden ökas sedan successivt tills hunden enbart får vanligt foder.
Observera att man ska skynda långsamt. Det vanligaste felet är att man är otålig och ökar portionerna för snabbt.
Tillfrisknar inte hunden tillräckligt fort eller tillståndet blir försämrat ska veterinär kontaktas.