Alla med araber

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Arablife
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 243
A

Arablife

Kanske är en konstig fråga, men vad har ni för storlek på täcken och grimmor/träns?
Ska köpa en arab nästa vår och tänkte börja köpa grejer lite smått.
Jag inser att araber är olika stora, men jag tänkte bara se på ett ungefär ;)

Sv: Alla med araber

Min häst har 135 cm i täcke och cob i huvudet. Det svåraste är benskydden, benen är smala men ofta lite längre än ponnymåtten. Ibland har hästen small/ponny, ibland medium/cob.

Täcke: 125cm
Grimma/träns: ponny eller cob

Håller med föregående om benskyddsproblemet ;)

Valacken, 151 cm i mkh, cob i grimma och träns, small i benskydd, 125 i täcken.

Förra stoet, fyra år, 155 cm i mkh, cob i grimmor och träns, small i benskydd, 130 cm i täcken.

Valack, 144cm. 125cm i täcken, cob i grimma samt ponny i sidostycken med full i pannband.
// Linda

Jag har tre araber hemma, ena hingsten är 4 år och 156cm i manken. Andra hingsten är 2 år, växer fortfarande. Stoet är 8 år och ca 154cm i manken. Alla har 135 i täcke, cob i grimmor och träns är ponny eller cob, beror på vilken typ av träns det är.

Min arab har 135cm i täcken, 130 harde varit optimalt men svårt att få tag på, cob i grimmor o träns.

Min arab, ca 155 cm i mkh och åt det grövre hållet har 125-135 i täcken, cob i grimmor/träns, medium på benskydd(Skulle behöva large på längden bak), 11 cm i bett.

Min arab på 2 1/2 år har stl 120-125 i täcken. 11,5 i bett. cob på det mest inspännda i grimmor/träns. ponny i senskydd.

Tack så mycket för alla svar :)
Ska nog börja köpa lite grejor redan nu. Svårt att hålla sig!

Tack så mycket för alla svar :)
Ska nog börja köpa lite grejor redan nu. Svårt att hålla sig!

Köp inga täcken bara =)

Glömde, Keles mamma var maxad D, hade 135 cm i täcken och cob på grimmor. Träns och benskydd och sånt vet jag inte, hon var ju mamma på heltid här. Grövre modellen, spanskt - engelskt blod btw. (Kele var halvegypt och andra halvan spanskt - engelskt, valacken är diamond cross)

Kompisens helegyptiska maxade D hade cob resp 135 i täcken, hennes andra som är strax över 150 har 135 i täcken och resten vet jag inte.

Vår arab har cob på träns och grimmor, 135 i täcke (130 hade varit mest lagom 125 för litet.)

Han har medium eller cob på benskydd.

Min "lilla" kille 162 cm av hel Egyptiskt blod har 135 i täcken ibland 145. Det beror lite på täckena.
Han har full i huvudlag och grimmor.
Skydden har vi fått specialfixa han är smalare runt om men behöver full på längden :smirk:

Min arabtös är 147 cm hög och ganska maffig för att vara arab (brukstyp) :D Hon har 125-135 i täcke beroende på hur storlekarna är^^

I träns och grimmor har hon cob eller ponny(beror också på storlekarna:p).

...130 harde varit optimalt men svårt att få tag på...
Av den anledningen köper jag bara Horseware. De finns i halvstorlekar, så det finns alltid någon som passar. Storlek 5'9 passar perfekt på de "tanigare" och de som är lite bredare över bogarna drar 6'0.

Numer finns Horseware dessutom inte bara i halvdyr (Rhino) och mycket dyr (Rambo) variant. Amigo är ett helt klart prisvärt alternativ.

Det finns även andra fördelar med Horseware som jag uppskattar. De finns i tre olika tjocka fyllningar. De är riktigt vattentäta, men andas bra. De har nylonfoder på insidan, vilket gör att de inte hakar upp sig på hästen som ett fleecefoder gör, samt att man slipper hela vinterpälsen i fodret fram på vårkanten.

Carina på Silver Arabians

Min valack är ca 153 cm, och lite mer av bruksarab-form.
Täcken: 135 normalt sett, men det är lite för stort, 130 hade varit det optimala.

Grimmor och träns: Cob.

Benskydd: Ponny fungerar bäst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
439
Senast: WildHorse
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 429
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Kläder & Bli fin Jag letar efter nya glasögon och jag hittar i princip inga jag gillar så nu funderar jag på antingen sådana som bara har glas och...
2
Svar
22
· Visningar
1 469
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka