Alla konstiga remmar?

kullerbytta

Trådstartare
Jag är helt rudis när det gäller Westernsadlar (och vad gäller allt annat inom ämnet). Skulle någon kunna förklara för mig vad man har den bakre remmen till på sadeln? Man kan väll inte dra åt den som en vanlig sadelgjord så långt bak på magen?
Kanske någon kan lägga in en bild på hur det ska se ut med en korrekt pålaggd sadel samt beskriva vad de olika delarna på sadeln heter och har för funktion.
Kom på att en kompis har en westernsadel hängande hemma och skräpar och tänkte att man kan ju alltid prova:idea:

Jag har ett hbl sto som är mycket känslig för vikthjälper/sits samt är väldigt lydig men trivs bäst i en något öppnare form. Jag vill hitta på något som även hon kan trivas med, rider dressyr annars och hon är mycket svårriden.

Tips mottages tacksamt, vad ska jag tänka på, börja med.
Kanske blir jag helt biten.
Men nån hatt tar jag inte på mig, där går gränsen:eek:
Eva

Sv: Alla konstiga remmar?

rgetdata.php

Den bakre gjorden ska spännas löst, du ska få in en handsbredd mellan den och sadeln.

Man kan mycket väl ha hjälm när man rider western:)

Om du inte ska rida t.ex. kossegrenar, så behöver du inte ha någon bakgjord alls! Du kan lika gärna ta bort den...

I senaste Lucky Rider tidningen finns det ett reportage om sadlar och där fanns det info om olika delar på sadlarna och olika sadelmodeller! :)

alazzi skrev:
rgetdata.php

Den bakre gjorden ska spännas löst, du ska få in en handsbredd mellan den och sadeln.

Man kan mycket väl ha hjälm när man rider western:)

Den bakre gjorden ska spännas så att den ligger tight men inte hårt mot hästen. Viktigt är att den rem som förbinder den främre och bakre gjorden inte är för lång så att den bakre gjorden hamnar runt buken på hästen, riktvärde max 15 cm. Om du har en bakre gjord som "glappar" så kan det vara en säkerhetsrisk om du rider ute i terrängen och får en kvist eller pinne mellan hästen o gjorden!!!!! eller på sommaren , med flugor o broms, då kan hästen fastna med bakfoten i gjorden om den slår upp med bakhoven om du följer rådet med handsbredden ( vilket var ett dåligt råd!). Olycksrisk! Så ska du använda bakgjord, lyd mitt råd, så händer inget som du inte vill ska hända!!!!!

Senast ändrad av en moderator:

Men om man får in en hand mellan så är det ju inte för löst? Det blir ju rätt tight med en hand mellan? Det är det som jag har fått lära mig i all fall.

På bilden som jag länkade till syns det ju tydligt att den bakre gjorden är spänt rätt hårt.

Senast ändrad:

Tack alla för att ni svarat så snällt på mina frågor:bow:
Jag tror att jag skippar den bakre remmen till att börja med.
"Kossegrenar?", hm, låter som min märrs rätta element:idea:
Jag kunde inte öppna din länk Alazzi, kanske för att jag har en Mac?

Har lusläst eran bild och filmtråd på er själva, där var en del bra bilder.

Måste man ha en filt under sadeln, går det inte med ett shabrak?
Skulle vilja ha ett stångbett utan tungfrihet (heter det så, kan bara kandarstänger) med korta skänklar, finns det? Hon är mycket riden på kandar innan.
Har förstått att lädren ska vara långa, men det är jag ju van vid eftersom att jag rider dressyr.
Här är försökskaninen förra våren mitt under vintervilan. Hon kan redan stå still när man öppnar och stänger till ridbanan från hästryggen, jag kan även prata i mobil och stoppa och röka i min pipa, dock inte samtidigt :idea: :)
bodji2.jpg

Skönt att man kan ha hjälm:)

Jag får väll återkomma med bildbevis, om jag törs:p
Eva

Senast ändrad:

alazzi skrev:
På bilden som jag länkade till syns det ju tydligt att den bakre gjorden är spänt rätt hårt.

Bakgjorden ser stram ut på bildet fordi hesten foretar en øvelse som gjør at salens bakende kan "vippe" litt fremover. Såvidt jeg vet så er bakgjorden montert for å forhindre at salen får denne "vippingen" i slike øvelser.

Personlig så foretrekker jeg å bruke bakgjord når jeg rir mye i bratt terreng på grunn av at jeg synes stabiliteten blir bedre og salen ligger bedre i bratte nedoverbakker osv.

når hesten går normalt så har ikke bakgjorten noen innvirkning på hesten :)

Senast ändrad:

Bakjorden änvänds mästadels i roping för att sadeln inte skall vippa framåt när man fångat kalven eftersom det blir ett visst ryck. därför skall den jorden vara relativt spänd och skall absolut inte "hänga" eftersom den då "klatchar" till hästens mage när sadeln vippar eftersom det sker med rätt stor kraft. Ser ingen anledning till att använda den annars.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka