alla klagade

E

Elliot_lover

När min shettis skulle tävla för fösrta gången med min medryttare så skulle han ställa upp i två klasser en 30 cm och en 50 cm. banan var på 7 hinder så det var ingen ansträgning. på 30 cm så satt alla på läktarna och klappa händerna och berömde ponnyn o ryttaren. han kom igenom med snabbast tid o 0 fel. sen när det är 50 cm så säger några på läktaren "vilket djuplågeri att låta en liten shetlandsponny hoppa så STORA hinder" den lilla shettisen och ryttaren kamma hem ännu en förstaplats, och slogs med B och en c ponny. det var även folk på läktaren som ville att min shettis skulle bli utesluten pgr av att det var synd om honom. Då ställer jag fråga till er:
En shettis på 95 cm, kommer in på en 50 cm bana, hoppar väldigt ärligt och högt över hindrena, har även en bra galopp(lite snabb kanske) men lagom för att hoppa. När dom kommer imål så har ryttar svårt att få stopp på hästen för han siktar in sig på att hoppa banan igen. Jag som ägare fick en varning.. är detta plågeri??

herregud absoulut inte!

kanonkul att din shettis kommer ut och tävlar och används och inte bara går hemma som sällskap!!

dom måste ha ngt fel i huvuvdet som säger så. absolut inte plågeri.

Nej absolut inte!!!!!!!
Då ska dom nog tänka på alla 170 hästar som hoppar 150 :smirk:

Eller Dponnyer/Cponnyer som hoppar Msv klass.

Det är ju i princip samma sak.
Visst en shettis är liten, den får springa "längre" på banorna, men vaddå det är ju bara kul om det kommer småponnyer på banorna :)
Dessutom så får den ju bra kondis när man rider eftersom den är så pass liten...

Då kämpa på bara :)
Ge inte med dej för fånerierna!!! :mad:

I såfall är det ju minst lika synd om dom när dom tävlar i körning :smirk:

Men som sagt. kämpa på bara :D

:banana:

Det låter som vansinne att klaga... om hästen kan och vill hoppa (jag förutsätter att ryttaren var mogen för att tävla på den nivån och att hästen var i kondition).

Vem var det som varnade? Domaren?

Å det är ju som någon av de andra så.. 50 cm är LD för A-ponny ju...

Jag tycker absolut inte att du gjorde fel som lät din shettis starta 50 cm.
Får jag fråga vem som gav dig en varning ? Det kan ju knappast ha varit en auktoriserad domare iaf.

bibban

Ähhh *chockad*
Förstår mig inte på folk ibland, var dom avis för att du kom och snodde första platserna eller :D

Tycker absolut inte att det är djurplågeri om hästen tycker att det är skoj att hoppa.

Hästmänniskor måste vara det mest avundsjika folkslaget.

Det måste ju vara jätte synd om min D-ponny då som jag tränar 120 på? :crazy:

Ja herregud, LD är då djurplågeri i högsta grad :crazy:
Nä det är rätta takter tycker jag, sopa banan med en shettis :D

okunnighet skulle jag kalla det.

som sagt 50 cm är första riktiga tävlingshöjden för A-ponny.

skit i vad dom tycker.

lycka till i framtiden

Om du fick en varning av domaren så måste det ju varit något annat än höjden på hindren som var fel..?
Ryttarens storlek kanske?

Annars är det väl som sagt bara avundsjuka och okunskap.

/cranberry

gud nej verkligen inte!!
de e ju bara LD.. så länge den hoppar å tycker de e kul så ere ju bara bra för den!
ser shettisar på vissa tävlingar som hoppar LB utan problem!

Å men herregud... Shettisen verkade ju ha askul.. Fjantigt det där med varnigen... :crazy:

jag fick en varning för att det var FÖR HÖGT för honom. Dåligt kondis hade han inte för han andades inte häftigt. han ville bara fortsätta hoppa. Dommaren sa att om jag fortsatte låta Shettisen hoppa så högt så skulle inte jag få tävla hoppning där igen. Dom kan inte klaga på att vi andvände spö, rider inte honom med sö, rider på ett millt tvådelat tränsbett, inga hjälptyglar. Och ryttaren äv väldigt duktig, hon är 11 år och har ridit i 6 år och ridit och tävligstränat shettisen i 2½ år.
jag har varit iväg med shettisen och med hans ryttare och tävlat 50-60 cm banor på andra ställen och där har jag fått beröm.

jag fick en varning för att det var FÖR HÖGT för honom.

Isf hade jag tagit med TR till domaren, påpekat det uppenbara felet och krävt en ursäkt.
En domare bör ju kunna vilka klasser som passar vilken ponny. Då kan du få en förklaring ifall det är något annat hon anmärkte på och i annat fall så får domaren en tankeställare..

Är det så att hon inte visste att en a-ponny får hoppa 50 cm, så bör hon ju få någon typ av varning själv?!

/cranberry

jag tycker det att kul att shettis kommer in och sopar banan med de större hästarna. De skulle ju knappast vinna om inte hästen klarat hindrena, eller hur? :D

Liknande trådar

Ridning Min häst som är 14 år hade inte tävlat när jag köpte henne och jag hade väl inga direkta planer på att tävla när jag köpte henne för 5...
Svar
9
· Visningar
1 578
Senast: Sirap
·
Hoppning Jag sökte i forumet och hittade en ca 10 år gammal tråd. Även om de råd som TS fick i den var bra, så tänkte jag att det kanske finns...
2
Svar
23
· Visningar
3 801
Ekonomi & Juridik Idag har jag bevittnat en klubbhoppning som skapade många frågetecken hos mig. Jag antar att det inte går till så här på många ställen...
2
Svar
34
· Visningar
5 623
Senast: bigganl
·
N
Hoppning MIn b-ponny som jag inte får tävla vägrar otroligt taskigt.. Min medryttare som tycker om hoppning tävlar honom då i det. Var där idag...
Svar
10
· Visningar
2 218
Senast: materia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama