Alla katter förtjänar ett ökat skydd!

Vilka katthem? Vilka stall och vilka ladugårdar? Hur många katter?
Du har INGEN fakta alls. Utan upprepar ett löst påstående, från vulgärpropagandan som kommer från katthemmen

Det fortfarande så att 80 %, drygt, av katterna sköts tillräckligt bra.

Men visst, vill man se glaset som halvtomt eller halvfullt?

Det där med tillsyn två gånger dagligen, ger jag faktiskt inte mycket för. Mina katter går visserligen ut på morgonen, och in på kvällen (för det mesta, någon enstaka kväll kommer de inte in), men det räcker inte heller som daglig tillsyn.
Majoritet av dessa 34 % katter som inte får tillsyn två gånger per dag ses antagligen till en gång per dag, istället för två.

Jag uppfyller antagligen inte tillsynskravet vare sig på mina hästar eller mina får heller. De räknas visserligen dagligen, men det räcker nog inte.

http://stud.epsilon.slu.se/5925/1/J...CDEwBw&usg=AFQjCNGogiHQOYaMLYDF0JRcknXCwU6IaA
Ett exempel:
Screenshot_20160920-113445_zpswjsrko39.png

Småland. Vi bor i en liten by ute i skogen.
Ja folk som är "kattsamlare" kan dyka upp lite var som helst.

Vi hade en sådan i byn, en ensamstående, lite udda, person "som aldrig flyttade hemifrån". När den sista av hans föräldrar dog, så bodde han kvar, och samlade på sig katter. Han ansåg, lite förvirrat, att han gjorde katterna en tjänst. Det var riktig misär, med katter som pissade och sket inne, dåligt med mat och omvårdnad.

Där tog grannarna (allihopa) ett krafttag. Efter många om och men, det gällde att vara försiktig med honom så att han inte gick sönder helt,så lyckades vi kastrera de få katter som han fick ha kvar, efter att vi placerat ut de flesta andra katterna i bekantskapskretsen, och försåg honom med kattsand till lådorna.

Folk turades om att gå hem till honom i ganska många år, och vi kopplade också in kommunen, för han behövde hjälp med att klara sig själv. Nästan varje dag gick någon från trakten hem och hälsade på honom. På den tiden så hade vi en varubil som man kunde handla av en gång i veckan, och vi såg till att den hade ett stopp där, så att vi kunde hjälpa honom att handla.

Kattsamlandet var ett symtom i det fallet, på ensamhet och på psykisk ohälsa. Jag tror också att han eventuellt var lite klent begåvad, men det är långt ifrån säkert. Han levde utan normala sociala kontakter under sin uppväxt.

Har du några referenser till data och statistik om de förvildade katterna på landet?

Kläm fram detta då.

Det är ett icke-problem, som det gärna svamlas om från katthemsorganisationer, som ett argument för att samla in pengar.

Läs för övrigt vad jag skrev ovan.

KL

Hur ska vi få fram fakta istället för de lögner och lösa påståenden som kommer via de olika Katthemsorganisationerna, och s.k. djurskyddsorganisationerna?

Ju mer jag läser på om de olika katthemmen, desto mer beklämd blir jag.

Varför inte avliva fler katter som är för gamla för att flyttas runt? Varför inte avliva katter som inte går att tämja tillräckligt väl? Varför kostar man på extremt dyrbara operationer , med liten chans att lyckas, på okända katter som hittas skadade?

Katthemsfolket kommer inte att lyckas i sitt uppsåt att höja kattens status, de baktalar snarast katten.

Mitt inlägg handlar inte om hur många förvildade katter det finns, så den statistiken kan du klämma fram själv. Och jag har faktiskt aldrig haft kontakt med någon katthemsorganisation, om man bortser från de två gångerna när familjen köpt katt från ett katthem, dock pratades det aldrig om något annat än just den katten vi ville köpa.

Mina åsikter kommer från egna erfarenheter, och de bondgårdar/stall jag hittills sett (inte få, men heller inte någon majoritet av Sveriges gårdar såklart...) har haft förjävlig hantering av katter. Där går katterna fritt överallt, kull efter kull dyker upp, kattungar som fryser ihjäl/dör av svält, eller så dödas de av ägarna när de blivit trötta på alla kattungar. Sedan när dödas även katten som får alla kullar och slängs på gödselstacken. Den var ju för jobbig...
Och de katter som är där får ingen pälsvård, avmaskas inte, får det billigaste skitfodret. Blir de dåliga så får de klara sig själva, antingen går det över eller så går de och självdör. Ingen som bryr sig, de har ju fler katter.
Och ja det har även i områdena funnits förvildade katter som inte gynnas av att gårdarna har okastrerade katter så att de förökar sig. Har hittat kattmamma med kull som frusit ihjäl i en övergiven bil. Seriöst hur fan kan man gå i försvar till att ha okastrerade katter springande lösa när dessa problem faktiskt finns även om det inte är majoritet av gårdar i Sverige som har det så? Hur kan du försvara detta plågosamma liv många katter har när det är så enkelt att kastrera?
Sedan har jag varit med om stall som haft okastrerade katter för att det behövdes, de behövde dessa kullar som kom ständigt då deras katter så ofta blev överkörda på den stora vägen som låg precis intill gården. :yuck::rage::cry:

Det kan en ladugård också göra. Första länken var en källa till kanske runt 100.000 hemlösa katter.
Aha, är det en källa som citerar Djurskyddet Sveriges enkät undersökning till utvalda katthem, som är källan till uppgiften om 100.000 hemlösa katter i Sverige?

Metoden som använts för att få fram siffran är urusel.

Tyvärr, för det vore bra att veta mera om hur många hemlösa katter det finns, och i vilka miljöer problemet är vanligast, samt i vilka miljöer problemet är ovanligt.

Man fick fram siffran via en enkät till katthem, tillhörande Djurskyddet Sverige, där dessa, bland en massa andra frågor, gavs uppgiften att uppskatta antalet hemlösa katter i respektive katthems närområde.

Följande, logiskt sett uppenbara metodfel, uppstår då:
* Katthem finns där det finns ett behov av katthem. Alltså i områden där det finns gott om hemlösa katter eller omplaceringskatter.
* Katthemmen lever på gåvor, och i mindre utsträckning kommunala bidrag. Det gäller alltså att motivera sin existens, för att fortsätta få gåvor. Alltså är det i eget intresse att uppskatta antalet hemlösa katter "högt" snarare än lågt.
* Det var bara katthem tillhörande Djurskyddet Sverige som fick enkäten. Alla svarade inte. Alla svarade inte på alla frågor.
* Man tog sedan medeltalet uppskattade hemlösa katter från de katthem som svarade och multiplicerade antalet kommuner i Sverige, och stadsdelar (förorter eller motsv.) i storstäderna.

Det här är verkligen som att kasta en blick genom fönstret, och använda det just då varande vädret som hela underlaget för väderleksprognosen för Sverige.
En ytterst primitiv metod, som egentligen bara säger något om hur många hemlösa katter det fanns, högt skattat, i närheten av respektive katthem som råkade svara, när enkäten genomfördes.

Siffran 100.000 ibland, 150.000 ibland (katterna har förökat sig sedan enkäten, eller inte?), har sedan använts flitigt.

Detta är ett väldigt fult sätt att närma sig problemet med katter som inte tas om hand på ett bra sätt.
Ska man påstå något, så ska man ha ordentligt på fötterna, inte bara sticka upp fingret i vinden och gissa.

Kanske stora insatser av lämpligt slag, t.ex. TNR insatser kombinerat med information och kampanjer för gratis kastrering för katter med hem, på väl utvalda platser, i samarbete mellan djurskyddsorganisationer, kommuner, och länsstyrelser, skulle göra mycket nytta.

Kanske informationskampanjer, inte från mer eller mindre trovärdiga katthem, utan från kommuner och länsstyrelser, om "god katthållning", där problemen med hemlösa katter är små, också skulle ge mycket nytta för att stävja framtida problem.

Och att katter borde ha krav på ID-märkning med mera är vi väl eniga om?

Mitt inlägg handlar inte om hur många förvildade katter det finns, så den statistiken kan du klämma fram själv. Och jag har faktiskt aldrig haft kontakt med någon katthemsorganisation, om man bortser från de två gångerna när familjen köpt katt från ett katthem, dock pratades det aldrig om något annat än just den katten vi ville köpa.

Mina åsikter kommer från egna erfarenheter, och de bondgårdar/stall jag hittills sett (inte få, men heller inte någon majoritet av Sveriges gårdar såklart...) har haft förjävlig hantering av katter. Där går katterna fritt överallt, kull efter kull dyker upp, kattungar som fryser ihjäl/dör av svält, eller så dödas de av ägarna när de blivit trötta på alla kattungar. Sedan när dödas även katten som får alla kullar och slängs på gödselstacken. Den var ju för jobbig...
Och de katter som är där får ingen pälsvård, avmaskas inte, får det billigaste skitfodret. Blir de dåliga så får de klara sig själva, antingen går det över eller så går de och självdör. Ingen som bryr sig, de har ju fler katter.
Och ja det har även i områdena funnits förvildade katter som inte gynnas av att gårdarna har okastrerade katter så att de förökar sig. Har hittat kattmamma med kull som frusit ihjäl i en övergiven bil. Seriöst hur fan kan man gå i försvar till att ha okastrerade katter springande lösa när dessa problem faktiskt finns även om det inte är majoritet av gårdar i Sverige som har det så? Hur kan du försvara detta plågosamma liv många katter har när det är så enkelt att kastrera?
Sedan har jag varit med om stall som haft okastrerade katter för att det behövdes, de behövde dessa kullar som kom ständigt då deras katter så ofta blev överkörda på den stora vägen som låg precis intill gården. :yuck::rage::cry:
Du har alltså inget annat att komma med en att du har sett missförhållanden, på ett eller flera ställen som du borde anmält till Länsstyrelsen?

Anmälde du det till Länsstyrelsen då?

Eller var det som med alla andra anekdotiska berättelser (även mina) så att det är det vi ska ta det som, just ett nedslag i verkligheten, som vi inte vet om det är allmängiltigt eller ej??

Jag har sett gårdar där man inte klipper sina får alls. Alltså sker det på alla gårdar?

Det finns magra hästar och hästar man inte sköter hovvården på. Det är inte en grund för att anta att ingen fodrar hästar ordentligt, eller att alla hovar är missskötta.

Har du referenser till statistik och annan data som visar på ditt lösa påstående?

Tror inte det. De flesta som talar om ladugårdskatter har absolut ingen aning om hur dessa sköts, precis som vi absolut inte vet hur många "hemlösa" katter det finns i Sverige.

Däremot finns det en massa fåkunniga, som uttalar sig i generella termer, och inbillar sig att katter sköts likadant överallt, som utanför deras egen farstutrapp.

Det finns såvitt jag vet bara en enda vetenskaplig studie gjord i ämnet "Ladugårdskatter", den visar på att ca 80 % av katterna sköts exakt som jag beskriver ovan, och att man har god djurhållning.
Den behandlar enbart katter som INTE har tillgång till bostaden på gården, och enbart katter på gårdar med nöt (kött eller mjölk) produktion.
De resterande 20 % får i regel inte FÖRÖKA sig fritt, den stora majoriteten är kastrerade. Den vanligaste avvikelsen från god djurhållning av katter är att man inte har ID-märkt katterna, att man inte individanpassar utfodringen, och att man inte har särskild boplats för katterna, utan tycker att att de kan få gå in där de vill. Samtliga katter med få undantag ges veterinärvård vid behov, och avlivas "när det är dags".
I medeltal fanns det enligt studien ca 3 ladugårdskatter per gård. En gård har enligt studien ofta både Ladugårdskatter, och "innekatter". Innekatterna är "utekatter" också, men det dessa som som står för förökningen av katter på gården. Så på gårdarna finns endast en fertil hona om någon, och hon bor inne, men får gå ut när det är lämpligt, oftast ges hon P-piller. Hon får bara få kullar.

Du har som så många, gått på "Katthemmens" propaganda svammel.

Det ointressant hur många "hemlösa" katter det finns i en enstaka förort till Stockholm eller i Valla tätort utanför Katrineholm. Förhållandena där liknar inte alls dem ute på landet.
Det är ju helt absurt
Du uttalar dig om alla bönder i Sverige har koll på sin (enda) fertila honkatt och att denna ibte paras av kringstrykande utekatter
Var får du alla dumheter ifrån?

Senast igår natt hörde jag två katter som slogs utanför mitt sovrumsfönster

En "bonde" inärheten hade 15 katter magra och eländiga, troligen inavlade

Har du pratat med dem om det? Vad säger de då?

Har du anmält till Länsstyrelsen? Vilket län är det?
Det där låter mer som kattsamlare i mina öron än som ladugårdskatter.

På det sättet kunde det vara även här för en 15-20 år sedan. Sådant förekommer inte längre.
Med hjälp av upplysningskampanjer och personliga samtal, så är sådant beteende nu borta.

Idag är det rent av svårt för den som vill ha en katt, att kunna köpa en kattunge. Det föds helt enkelt mycket få ungar.
Har du varit inne på blocket och tittat?
Är det brist på katter där?

Det är ju helt absurt
Du uttalar dig om alla bönder i Sverige har koll på sin (enda) fertila honkatt och att denna ibte paras av kringstrykande utekatter

Det är just det jag inte gör...

Medan ett flertal här extrapolerar ur enstaka anekdoter om hur det är hos just deras granne, däre. katter missköts, så har jag ett flertal grannar som inte missköter sina katter.

Om det inte är så hos min granne, vem är det som har rätt?

Svaret på den frågan är att INGEN AV OSS VET.

Frågan om hur vanligt det är med olika former av misskötsel av katter (eller vilket annat djurslag som helst), måste hanteras på ett seriöst sätt. Seriösa studier måste till. Det har jag skrivit om längre upp i tråden.

När vi vet tillräckligt mycket, så väljer vi ur en palett av olika möjliga åtgärder för att rätta till problemet.

Det angreppssätt som t.ex. Djurskyddet Sverige har för närvarande, blir ungefär som att fråga alla män: "Har du slutat slå din fru?". Och sedan spärra in alla män på tre månaders fängelse, för att de inte riktigt kan svara på frågan.

Det är ju helt absurt

Katter slåss om revirgränser även om de är kastrerade.

Att du hör katter slåss utanför ditt hus säger ...ingenting...

Du har alltså inget annat att komma med en att du har sett missförhållanden, på ett eller flera ställen som du borde anmält till Länsstyrelsen?

Eller var det som med alla andra anekdotiska berättelser (även mina) så att det är det vi ska ta det som, just ett nedslag i verkligheten, som vi inte vet om det är allmängiltigt eller ej??

Jag har sett gårdar där man inte klipper sina får alls. Alltså sker det på alla gårdar?

Det finns magra hästar och hästar man inte sköter hovvården på. Det är inte en grund för att anta att ingen fodrar hästar ordentligt, eller att alla hovar är missskötta.
Hur kommer det sig att alla andra utom du ser att katter på bondgårdar inte sköts på ett riktigt sätt?
Dom springer vind för våg, slåss med varandra, blir instängda i källare och riskerar att få i sig råttgift, klättrar upp i varma maskiner och riskerar att klämmas ihjäl
Hur kommer det sig attbara du ser att katter på landet sköts på ett bra sätt?
Varför vill du blunda för problemet?

Har du varit inne på blocket och tittat?
Är det brist på katter där?
Jag har inte uttalat mig om blocket alls. Det finns väldigt få katter till salu inom mina angränsande län, som inte är högt prissatta korsningar med t.ex. Ragdoll, Norsk Skogskatt, eller Maine Coon.

Jag har gjort en egen, metodmässigt värdelös studie. Jag har frågat runt, och satt upp lapp i närbutiken, för att se om jag får några svar på en "köpes" förfrågan.
Jag har frågat runt i bekantskapskretsen, nej, nästan alla har kastrerade katter, så det blir väl få kullar med kattungar. Gäller även bekantas bekanta.

De få, som tagit ordnade kullar i våras, hade snarast problem med en stor anstormning av köpare.

Den här studien har ungefär samma kvalitet som dina påståenden. En anekdot.

Katter slåss om revirgränser även om de är kastrerade.

Att du hör katter slåss utanför ditt hus säger ...ingenting...
Varför, varför vill du blunda för problemet?

Vad får dig att försvara att djur far illa?

Om 20% av Sveriges katter inte sköts när det gäller tillsyn. Då finns risken att det föds väldigt många hemlösa katter
Min mormor va tvungen att gå och leta efter kattungarna på gården. Honkatterna gömde ofta sina ungar. En katt utan tillsyn kan lägga sina ungar varsomhelst och ungarna blir då vilda.

Jag har inte uttalat mig om blocket alls. Det finns väldigt få katter till salu inom mina angränsande län, som inte är högt prissatta korsningar med t.ex. Ragdoll, Norsk Skogskatt, eller Maine Coon.

Jag har gjort en egen, metodmässigt värdelös studie. Jag har frågat runt, och satt upp lapp i närbutiken, för att se om jag får några svar på en "köpes" förfrågan.
Jag har frågat runt i bekantskapskretsen, nej, nästan alla har kastrerade katter, så det blir väl få kullar med kattungar. Gäller även bekantas bekanta.

De få, som tagit ordnade kullar i våras, hade snarast problem med en stor anstormning av köpare.

Den här studien har ungefär samma kvalitet som dina påståenden. En anekdot.
Tyvärr är det inte EN anekdot

Vad bra att katterna är högst prissatta, hoppas att priserna höjs än mer. Du ska inte köpa katt för under 8000. Då kanske du låter bli att släppa ut den vind för våg
Människor är konstiga, det dom betalar ett högt pris för värdesätts mer

Varför, varför vill du blunda för problemet?

Vad får dig att försvara att djur far illa?

Om 20% av Sveriges katter inte sköts när det gäller tillsyn. Då finns risken att det föds väldigt många hemlösa katter
Min mormor va tvungen att gå och leta efter kattungarna på gården. Honkatterna gömde ofta sina ungar. En katt utan tillsyn kan lägga sina ungar varsomhelst och ungarna blir då vilda.
Du har verkligen problem med läsförståelsen.

Ingen har sagt att man ska blunda för missförhållanden. Det jag vill, är att vi ska ta reda på VAR, NÄR och HUR, det finns missförhållanden, för att sedan åtgärda dessa baserat på FAKTA.

Vad din mormor gjorde för x-antal år sedan är ointressant.

För Y-antal år sedan, slängde man ut gifttunnor i Östersjön, för Z-antal år sedan var det lagligt, och t.o.m. ansett som bra, att aga barn. Det är ointressant i det här sammanhanget.
Min mamma, har berättat om att grannen, på 1920-talet dränkte kattungar i vatten tunnan...Också ointressant.

Om din granne missköter katter, eller andra djur, anmäl då till Länsstyrelsen.

Tyvärr är det inte EN anekdot

Vad bra att katterna är högst prissatta, hoppas att priserna höjs än mer. Du ska inte köpa katt för under 8000. Då kanske du låter bli att släppa ut den vind för våg
Människor är konstiga, det dom betalar ett högt pris för värdesätts mer
Tycker du att det är vettigt att försöka tjäna pengar på den sortens oseriösa avel?

Nu är det ju tyvärr inte olagligt att ha okastrerade utekatter, och skaffa kull efter kull, och att ta död på katter själv med vissa metoder, att ha förvildade katter runt husknuten som man inte bryr sig om att de kan föröka sig med hjälp av ens egna okastrerade katter. Sen är det inte heller olagligt att köpa mat av dålig kvalité. Inte heller att bo nära en stor väg. Så länge katten får mat och vatten och någonstans att skydda sig för väder, vad hade jag kunnat anmäla menar du?

Jag har inte skrivit någonstans att det gäller alla gårdar, bara att det FINNS, då jag sett det med egna ögon. Och det borde räcka att det ens finns för att man ska göra något så simpelt som att lagstadga ID-märkning, registrering och kastrering av utekatter. Det finns verkligen inget negativt med det.

Varför är du så fast vid att du måste ha vetenskapliga studier och bevis när du redan med egna ögon kan se hur det ligger till på många gårdar?

Du har verkligen problem med läsförståelsen.

Ingen har sagt att man ska blunda för missförhållanden. Det jag vill, är att vi ska ta reda på VAR, NÄR och HUR, det finns missförhållanden, för att sedan åtgärda dessa baserat på FAKTA.

Vad din mormor gjorde för x-antal år sedan är ointressant.

För Y-antal år sedan, slängde man ut gifttunnor i Östersjön, för Z-antal år sedan var det lagligt, och t.o.m. ansett som bra, att aga barn. Det är ointressant i det här sammanhanget.
Min mamma, har berättat om att grannen, på 1920-talet dränkte kattungar i vatten tunnan...Också ointressant.

Om din granne missköter katter, eller andra djur, anmäl då till Länsstyrelsen.
Vad jag menar är att honkatter ofta gömmer sina ungar på gården, även om honan är tam

Katter som INTE har någon tillsyn riskerar självklart att få vilda kattungar

Hur är det med DIN läsförståelse?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka