Längst ner har jag kopierat kraven från pressmeddelandet
.
I princip så delar jag alla krav utom ett, det om obligatorisk kastrering (eller P-piller) av utekatter
. Det finns folk som har ordning på sin utekattshållning, t.ex. de som har ordnade förhållanden för sina ladugårdskatter. I tättbebyggda samhällen är det en annan sak.
Dessutom så repeterar man den ytterst osäkra uppgiften om att det finns ca 100.000 hemlösa katter i Sverige, en uppgift som kan vara både en grov överskattning, och en grov underskattning, av antalet "hemlösa"/förvildade katter i Sverige.
Uppgiften kommer ifrån en enkät undersökning, där en delmängd av katthemmmen i Sverige uppskattat hur många hemlösa katter det finns i deras närområde, sedan har man helt enkelt multiplicerat med antalet kommuner i Sverige.
En ganska dålig metod för att ta reda på hur stort problemet med "hemlösa" katter verkligen är. Katthemmen är intresseorganisationer, som har ett behov av att få in gåvor för att driva sin verksamhet. Då blir det lätt så att man anger ett så högt antal hemlösa katter som känns möjligt, för att motivera sin verksamhet och få in så mycket gåvor som möjligt.
Observera att jag absolut inte anser att katthemmen är "dåliga", utan enbart har synpunkter på metodiken för att ta reda på antalet "hemlösa" katter.
En ordentlig räkning av hemlösa katter vore en en mycket välkommen uppgift att utföra, eftersom vi egentligen inte vet hur stort problemet är. Är det "lika många" hemlösa katter i alla delar av Sverige? Finns det områden/samhällen/bostadsområden där det är ett mycket stort problem, medan det på andra håll är ett försumbart problem?
Det borde göras välgjorda studier via t.ex. Länsstyrelserna eller annan neutral part, för att belysa omfattningen på "hemlösa" katter, och andra problem med "dålig katthållning".
Från pressmeddelandet:
"Alla katter
- förtjänar ett hem.
- behöver mat, värme och omvårdnad.
- ska födas efterlängtade.
Därför kräver vi:
- Obligatorisk ID-märkning och registrering.
- Obligatorisk kastrering för utekatter.
- Tydligare ägarkrav, inklusive 16-års gräns.
- Förbud att överge djur."