Alla kanin ägare titta hitåt!

F

Flyer

Hej! Jag har en kanin som har blivigt lite skygg. han brukade alltid komma och nosa på min hand:cry:! Har någon något tips på lite lekar eller något som inte gör kaninen rädd utan gillar det! PS. Han brukar spring och gömma sig under buren när jag kommer. Ska jag vänta tills han kommer eller ska försöka få fast honnom? :)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Alla kanin ägare titta hitåt!

Jaa, du ska ju inte precis jaga honom för att ta upp honom. Då blir han bara ännu mer rädd och skygg.

När han tillslut kommit fram till dej, och kanske nosar på din hand, ska du inte rycka/lyfta upp honom direkt. Då förknippar han kanske dej med att bli buren. Klappa honom försiktigt över nosen, och ge honom något gott istället. Te.x äpple, maskrosblad eller äppelblad. Låt honom skutta iväg om han vill. Nästa gång han kommer, kan du klappa honom över nosen igen och prata lugnt med honom, och efter det ta upp honom i din famn.
Kom ihåg: Tålamod!

När du sen har kaninen uppe i din famn, kan du försöka göra roliga saker med honom. Annars kanske han tycker att det är tråkigt att komma upp (en del kaniner gillar inte att bli burna).
Du kan te.x gosa med honom, låta han få skutta i trädgården (om du har) eller i skogen med koppel, träna honom små konster (kanske med lite smaskigt godis i fickan?), jaa du förstår.

Bara lite tips, kanske inte alls funkar för dej. Men det hoppas jag!

Varför tror du han har blivit skygg? Om han inte var rädd förut?

Lycka Till!;)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 351
Senast: Hellhound
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·
Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 546
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama