Alla hästägare miljonärer?

Sv: Alla hästägare miljonärer?

De tar egen halm o hö. Har många egna hästar o fodringar sker med vagnar. Är bara jag o en till inackorderad. De tycker nog att det är enklast att ta våra boxar o lägga in halm o foder till våra när de ändå tar sina o har alla vagnar franme. Tar inte många minuter o så slipper de att vi kommer o stökar till när allt är klart.
Skillnad om de skulle packa höpåsar o gör hinkar med mat. Mocka på vanligt sätt o bära in halm.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Fast de lär ju knappast tjäna några pengar på det? Ser det ganska ofta, att det blir billigare för att stallägarna tar eget hö tex. Men egentligen borde man ju räkna på vad de kunnat sälja höt för. Det är inte säkert att det blir billigare bara för att man tar eget om man ska räkna in alla kostnader, inkl arbetstid. Lägg sedan till slitage på box, hagar, paddock och ridhus, samt el, vatten osv. 90 kg krafft grund kostar ju en del bara det.

Det är ju naturligtvis upp till stallägarna att sätta vilka priser de vill och toppen för dig att du har en så bra deal. Men jag tycker att det blir lite missvisande när man pratar om vad hästar kostar. Ofta hamnar det där att det egentligen är någon annan som tar en del av kostnaden, om det inte är stallägaren är det en snäll sambo tex. Jag har en kompis som alltid hävdar att hon betalar precis allt på sina hästar själv, att sedan sambon betalar boende, mat och båda deras bilar verkar inte alls höra dit. Jag har inga synpunkter på vem som betalar vad - men jag tror att man ofta lurar sig själv.

Nu var detta såklart inte bara riktat till dig utan mer en allmän reflektion.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Ser det ganska ofta, att det blir billigare för att stallägarna tar eget hö tex.

Jag fattar inte heller det där med att eget hö skulle vara gratis.

Man räknar alltså inte arbetstiden, inte kostnad för traktor etc, inte kostnad för utrymme att förvara höet och inte heller kostnad för själva marken.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Nej det tror jag inte att det gör. Tror de tycker det är trevligt med folk i stallet o back går de iaf inte.

Klart att höt inte är gratis för dem. Men det är billigare än för dem som måste köpa in allt helt klart.
Sen vill de kanske inte sälja heller. Leverera, annonsera eller passa på folk som ska hämta, det är ju oxå ett jobb.

Här omkring är det inte särskilt dyrt att hyra. Mellan 2000 o 2500 om man vill ha alla bekvämligheter så som ridhus mm
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Eller så är det så att hästen käkar en stor mängd riktigt bra grovfoder, och man får oftast vad man betalar för.
Skulle jag köpa annat silage så hade det kostat 5 kr per kg, då jag hade behövt köpa 30 kg silage balar, och om hästen
ska äta runt 16 kg av det om dagen så kostar det mig 5x16= 80, 80x30= 2400 kr för grovfoder i månaden.
Mitt silage ingår i stallhyran och är ett kanonsilage min ska få äta, men inte kostar det mindre per kg bara för att
det ingår i stallhyran, det är ju lika dyrt som om jag själv skulle köpt det.
 
Senast ändrad:
Sv: Alla hästägare miljonärer?

*kl*
Vi bor på landet med eget stall, har två ganska lättfödda ponnys.
Jag köper helst inte nya grejer utan försöker köpa begagnat via blocket.
Såhär ser mina utgifter ut:
Hö: ca 400/mån (1,9/kg, analyserat, bra värden)
Kraftfoder: ca 100/mån
Spån/Torv: 500/mån
Hovslagare ca 500/mån (när man slår ut det)
Försäkringar: 400/mån

Det är ca 2000:-/mån i fasta avgifter det handlar om. Försöker spara undan 500 i månaden på buffertkonto. Jag bor med sambo och dotter i hus som vi renoverar i. Våra löner slår vi ihop, betalar allt och sparar det som går, slår sedan ut resten på två så vi får lika "fickpengar". Jag tjänar tvåtusen mer än honom men det spelar ingen roll.
Jag brukar ha ca 3000/mån att röra mig med, innan jag fick min andra ponny hade jag bara barfotahästar som jag verkade själv - då blev det mycket billigare. Nu är en barfota och den andra skodd, så hovslagare är ett måste igen.
Men jag gör som alla andra här inne: Går inte ut, köper knappt kläder till mig själv :) Men so what - hästarna gör ju mitt liv fullkomligt!
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Har du inte betalat något för gården du bor på?
Stängsel, underhåll av stall, hagar osv kostar ju det med och det brukar ju ingå i stall/kallhyra...
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Skulle jag köpa annat silage så hade det kostat 5 kr per kg


5 kronor per kg för hösilage :eek::eek::eek:

Rena rånet skulle jag säga. Där jag bor betalar man ca. 2 kr per kg för småbalar hö av god kvalitet. Hösilage är garanterat billagare än så.


Jag antar att du pratar om Stockholmspriser. Ibland undrar jag ifall det inte skulle vara lönsamt att 'exportera' hö till Stockholm. Även om man tar dubbla priset så borde det ju bli billigt för Stockholmarna. Det borde ju finnas något ställe med bra priser på hö ca. 25 mil från Stockholm så att inte transportsträckan blev för lång.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Jag antar att det är så :) Men vad för typ av grejer bortprioriteras till förmån för hästarna?

Bio, fika på stan, klädshopping, semesterresor till tex Thailand, dyra bilar, lyxrenoveringar av hus/lägenhet, jättelik platt TV modell dyrast, nya och dyra mobiltelefoner etc etc.

Jag går på bio nån enstaka gång oftast när man fått biocheckar i tex julklapp.
Fikar väldigt sällan "ute". Köper mycket kläder second hand. Senaste semesterresan var i somras till Belgien på en föreningsaktivitet där resan sponsrades av föreningen och man bara betalade för maten etc. ( Vi bodde i tält!), Vi har visserligen en liten gård och har renoverat köket- men senaste köksrenoveringen var 1972! och vi har valt att bo kvar hellre än att köpa en ny större och dyrare gård med mer mark- inga bubbelbadkar heller i huset :angel:.... Vi har ingen TV alls och mobiltelefon köper man när den gamla har gått sönder och då köper man nåt för 300-1000:-.

Men då har jag ett par hästar, ett gäng minigrisar, katter och höns. Samt 4 sköldpaddor som husdjur.

Visst djuren kostar en hel del... MEN frågan är om det hade varit roligare att åka till Thailand eller ha ett bubbelbadkar???
 
Senast ändrad:
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Sedan till frågan om vad jag skulle göra om sambon och jag separerade. Rent krasst så hade jag fått dra ner på djurantalet rätt så rejält.

Men just nu har jag tre hästar som är 20 plus ( en av dessa fyller 25 i vår).
Sedan har jag ett årsföl (som är till salu om rätt hem dyker upp), samt en tvååring som är min blivande ridhäst. Dessutom en liten b-ponny. Men ponnyn är utlånad på foder fram till nästa höst till en lokal ridskola där det finns barn som kan rida och pyssla med honom. Ev kan de vara intresserade av att köpa honom om han trivs på ridskolan och de är nöjda med honom.

Tanken är att det ska vara TVÅ hästar här. Antalet som finns nu är ett resultat av ett något utdraget generationsskifte. Jag ville nämligen ha en avkomma efter min gamle hingst ( han som nu är 24) att hantera direkt från början. Och då var jag tvungen att leta upp ett bra äldre sto som haft föl förr och som var till ett rimligt pris. Sedan avvakta fölning och uppväxt.

När det gäller minigrisarna så är de lite lättare att avyttra än hästar. De är ju inte lika dyra ( även om det rör sig om avelsdjur med härstamningsbevis etc) och det finns dessutom en visserligen liten men ändå stadig efterfrågan på äldre minigrisar som sällskap när folk har haft två grisar och den ene av nångon anledning dör eller måste avlivas. Det är också billigare att avliva och destruera en gammal minigris än vad som gäller för motsvarande häst.

Men om jag hade två hästar hade fodret per kilo blivit mycket dyrare eftersom jag då varit tvungen att köpa mindre hösilagebalar eller hö i småbalar. Nu köper vi stora rundbalar och har ett relativt facilt kilopris för BRA hösilage.

När det gäller hönsen kan de delfinansiera sitt eget foder genom att man säljer ägg och genom att sälja kycklingar och unghöns. ( Jag har rasrena höns och det finns alltid en viss efterfrågan på till salu djur). Även minigrisarna delfinansierar sig självagenom att man då och då säljer en eller annan kulting.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Visst djuren kostar en hel del... MEN frågan är om det hade varit roligare att åka till Thailand eller ha ett bubbelbadkar???

Alltså vi har ju kul med våra djur 365 dagar om året, medan andra har kul 1-2 veckor om året när de åker utomlands...

Jag tycker att vi prioriterar bättre ;)

Mest kul för pengarna vinner!
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Fast 2000 kr för allt det kan ju omöjligt betyda annat än att stallägaren sponsrar dig.

Nu har jag inte exakta siffrorna i huvudet eftersom jag själv inte är installad där.

Men på en anläggning i närheten hyr man in sig för ungefär 2000:- /månad, vitt. Då ingår in/utsläpp och täckespåläggning. Inkl foder.
Ridbana och tillgång till ridhus under vissa tider.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Japp, om det är 30 kg balar så kostar det 5 kr kg. Det vill säga, om jag ska köpa annat foder än vad jag ger idag så
är det vad jag har att välja på. Annars kostar Bra silage runt 2.5-3 kr kg hos bönderna jag pratat med. Halmen
jag köpte i sommar kostade 1.7 kr kg.

Så ja, jag bor i stockholm. :p
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

5 kronor per kg för hösilage :eek::eek::eek:

Rena rånet skulle jag säga. Där jag bor betalar man ca. 2 kr per kg för småbalar hö av god kvalitet. Hösilage är garanterat billagare än så.


Jag antar att du pratar om Stockholmspriser. Ibland undrar jag ifall det inte skulle vara lönsamt att 'exportera' hö till Stockholm. Även om man tar dubbla priset så borde det ju bli billigt för Stockholmarna. Det borde ju finnas något ställe med bra priser på hö ca. 25 mil från Stockholm så att inte transportsträckan blev för lång.

Jag bor exakt 20 mil fr stockholm. Har även funderat över varför inte folk från stockholmstrakterna åker hitåt och hämtar hem hö, tar ju knappa fyra timmar t/r.
Här kostar hö analyserat bra hö i småbal 2-2.50 kr kilot.
Silage ligger mellan 1-2 kg/kg, storbalarna på 500kg kostar mellan 1-1.5kg/kg. Fyrkantsbal på ca 300 kg 2 kr kilot.
Dock har vi inte många bönder som tillverkar småbalat silage härikring :(
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Jag har en häst och får ut ca 20 000 kr i månaden. Jag prioriterar bort krogbesök, restauranger, nya kläder och skor, köper sällan något nytt till hemmet, reser sällan. Jag har inte mycket pengar över eftersom jag har en förkärlek för att handla nya täcken och lite annat i tid och otid :angel:
Tur man har en förstående och sponsrande sambo nu när hästen dessutom är skadad och kostar extra för veterinärvård och medicin....
Jag lägger nog totalt ca 5000 kr på hästen varje måndad, stallhyran är 2100 kr och då ingår fri tillgång till hö och halm.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Jag betalar runt 2000 per månad i löpande kostnader. Sen tillkommer olika inköp av säsongsbetonade tillbehör, vintertäcke, flugtäcke, b-vitaminer, salvor och försäkringen.... Ibland köper jag något till stallet. Så jag skulle tro att summan slutar på 2500 beroende på vilken typ att tillbehör jag behöver. Jag räknar dock med att det ska lägga sig lite med inköpen då jag bara haft denna häst i ett år, så det är en del inköp som ska göras. Har börjat med tömkörning, och vips så gick några sparade tusenlappar åt. Köpte ett par Graninge stövlar för 150 kr på annons i lokaltidning. Förmodligen mitt bästa köp någonsin. De var knappt använda.
Min ekonomi påverkas helt klart av att vara hästägare. Allt jag köper till hästen har jag först sparat ihop till, gäller även släpet. Det känns skönt. De är lite kärvt att både spara och ha häst men det går, de flesta månaderna. Lägger hellre 2000 i månaden på häst än 2000 i månaden på cigg, krognotor, taxi, och dyra hyror till en innerstadslägenhet. Inte för att det är något fel med det, men jag vill hellre lägga mina pengar på att få att känna den härliga doften av min egen häst.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Hej!

Ja, vore man miljonär vore man glad..

Jag har bara en häst, men är en sån "otursdrabbad" hästägare.. (jag vill att häst ska gå i kuperad hage, även om hon ibland klantar till det)..

Kallhyran där vi står går på 900/månad. Sen betalar jag 100 kr för att stalltjejen ska se till att det finns vatten i hagen på morgonen.

Silaget kostar väl (när vår lösdrift är full) lite mer än 500 kr/månad- då är det fri tillgång som gäller. Silaget är såpass bra att det enda jag behövt ge utöver det är selen.

Sen träning vilken blir 700/månad för dressyren och 1200 för hoppningen.
Hovis 1400/6e vecka.

Och nu är pållan skadad så nu kostar stallhyra 3000/månad (box + sjukhage) och hovis går på 1200 för bara framhovarna och då var 4e vecka. Sen på det kommer klinikkostnaderna..

Hur jag överlever?

Jag har till att börja med en underbar sambo som betalar typ allt hemma (jag har betalat allt tidigare, när jag hade jobb och inte han). Sen köper jag ingenting som inte är absolut nödvändigt, varken till mej eller till hästan. Jag prioriterar stenhårt!

/Lavinia, inte rik alls, snarare "mellan jobb och utbildning".
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Dock har vi inte många bönder som tillverkar småbalat silage härikring :(

Ifall du berättar för bönderna att det går att få 5 kr/kilo 20 mil bort för det hösilaget kan det nog bli ändring på det. :idea:

Fast det kanske är en dum idé för dig. Ifall dina lokala bönder lär sig det lär du också få betala de priserna, så det är nog bäst att hålla tyst.
 
Sv: Alla hästägare miljonärer?

Inte miljonär här heller, utan heltidsstuderande som jobbar 50-100% beroende på behov per månad, dessutom lyfter jag både studiestöd och studielån. Jag har två hästar, den andra köpte jag i somras, efter en hel del kalkyleras. Stallhyran blir avrundat till kronor 2000 kr per häst och månad, hovslagare ca. 1000 kr/mån, så tillkommer avmaskning 1-2 gånger per år, ca 200 kr/gång och häst och försäkring 125 kr/mån och häst. Vaccination har jag inte med eftersom det händer så sällan som vart 2:a år. Tandkontroll förstås också, så i genomsnitt blir det väl 3650 kr/mån och häst.

Jag har den lyxen att jag bor hos mina föräldrar, men då pendlar jag till studieorten vilket går upp till 3000 kr/mån (inkl. ALLA bilresor, även jobb och stallsresor), det är nämligen billigare att ha häst ute på landet än inne i stan, skulle jag ha bostad på studieorten skulle bensinpengarna gå till bostad i stället.

Vid sidan om de här kostnaderna har jag ett sparkonto ifall något skulle gå sönder, hit kommer alla överloppsslantar jag får. Det är bra att ha ifall bilen skulle gå sönder eller någon av hästarna skulle skada sig.

Ifjol den här tiden hade jag endast en häst, inget jobb (förutom på sommaren) men klarade mig gott på studiestödet och -lånet. En sak jag måste påpeka är att jag har haft häst i 5 år och av de åren har jag studerat 4, i början kändes det jobbigt att tvingas vända på slantarna, men man är sig,och nu är det inga problem att inte köpa saker som inte behövs. Hästarna har vad de behöver och jag har vad jag behöver, samt att bilen får sin skötsel för att hållas i skick utan onödiga dyra reparationer. Sen gäller det ju att planera tiden så inte vännerna glömmer bort att man finns ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp