Sv: alla era bästa hästtips
Ikeas ziplocs till att förvara uppvägt kraftfoder/krubbskrammel och mineraler. Jag gör i ordning 7-14 stycken i taget, sparar massa tid
. Servera i "matskålen" från Biltema, naturlig ätställning + lätt att rengöra (tas ut ur boxen såfort hästen ätit upp).
Behöver du släpa vatten till hagen på vintern? Köp två stora dunkar, bind ihop med ett grimskaft, släpa på snön. Superlätt, billigt och ergonomiskt. Funkar bara om du bor där det finns snö
. Samma gäller för spånbalar, haka fast ett grimskaft där plasten är som tjockast, släpa.
Har du kalla händer och kallstall? Skaffa en vattenkokare, häll upp en mugg vatten i kokarn, värm upp i några minuter (behöver inte koka helt), skölj sedan bettet över muggen. Att hålla bettet i händerna ger absolut ingenting för mig utom stelfrusna händer :P... Finns säkert nån smart elbettvärmare att köpa nånstans dock, säkert miljövänligare.
Och slutligen, mitt bästa tips:
Strunta i ryktväska och ryktlåda. Köp en liten rull-hylla i metall (en sån där man ofta har i badrum). Låter dina borstar andas och dom slipper klämmas ihop, du slipper att väskan/lådan samlar på sig hår och damm, det ser prydligt ut och du får bra översikt, samt att det är bättre för ryggen och knäna. Till småsaker som hovkrats, salvor, kam och sax har jag en liten plastlåda som sitter i översta hyllan bredvid varje-dag-borstar (dessutom kan lilla lådan lätt tas in i sadelkammaren, vill inte spray/salvor ska frysa då hyllan står kvar i kallstallet). Jag förvarar benskydd i understa hyllan och ryktsten, magic brush, vattenskrapa och andra "sällan-grejer" i mellersta.