Sv: alla dessa upprörda känslor när någon vill betäcka sin travare
Ja nog har det varit många diskussioner om dessa travarkorsningar.
Jag tänker inte säga att jag är för dessa korsningar spec som många betäcker sitt sto för att hon är söt/snäll lätthanterad mm, Många av dessa har ingen koll på stam exteriör eller vad de betäcker med för hingst, De ser bara stoets fördelar och glömmer bort nackdelarna, kollar ej upp stammen på stoet för att se vilka individer just de linjerna brukar ge, Vilket jag tycker är jätte viktigt i all avel. ....
..
Jag tror faktiskt att det finns lika många dåligt planerade HBL som dåligt planerade VBL korsningar.
Så fy på oss alla som avlar utan att tänka och planera ordentligt innan.
Avel är ett stort ansvar.
Jag får intrycket av att många av oss som håller till här på Buke - avel har hängt med en stund och därför kommer sällan frågan från någon som hängt med en stund, det finns ju massor av trådar om allt möjligt.
Något som jag tror är att ofta kommer dessa frågor "är det ok att avla på mitt spattsto?", "grannen avlar på sitt folkílskna sto är det ok?", "är eksem ärftligt?" "vilken ras ska jag betäcka min travare med?" osv inte är folk som är genuint avelsintresserade.
ÄR man genuint avelsintresserad så VET man vad man önskar av avkomman, man vet kanske att man önskar en avkomma med vissa kvaliteter och då skaffar man ett sto som har så gott som alla dessa, och så väljer man omsorgsfullt en lämplig häst.
Nu är jag medveten om att det finns människor som har sitt älskade sto som oansett ras är världens bästa häst på det den ska kunna, eller så tycker man så mycket om hästen så man har överseende med resten. Jag förstår att det är svårt att inse att ens häst egentligen inte är bra nog att vara i avel när den själv är så himla gullig och snäll. Det kan vara att man inte har möjlighet att köpa ett sto till för att avla på och man är ju så kär i sin häst så man glömmer vara objektiv. I all avel handlar det om att vara objektiv, har jag ett svagare sto så borde det vara mer logiskt att välja en av de starkaste hingstarna, som är superstark där stoet har sina styrkor, och som inte har samma svagheter som stoet. Tyvärr väljer en del som inte egentligen är avelsintresserade en icke godkänd hingst, inte sällan av en otippad ras.
Jag vet inte hur många som äger travarston som de använt till promenadridning som kan rabbla stamtavlan och vet vad den stamtavlan betyder. Jag är helt inne på Nafayettes linje om att vissa kombinationer kan var ganska modiga att ge sig på.. Sandro hit i kombinationen med WSB kunde vara en intressant kombination som i mina öron låter som om den inte skulle fungera utmärkt som skogsmullehäst, samtidigt är det möjligt att det råkar komma en avkomma som troligen inte är naturbegåvning nog att platsa hos en riktigt duktig ryttare.
Detta förringar ju inte travarna som individer, jag är ganska säker på att en eller annan travaruppfödare skulle tycka att jag var ganska knasig om jag tog mitt halvblodssto till en travhingst för att producera en mittemellanprodukt som jag inte ens kan starta trav med. Att travare skulle vara extra trevliga tror jag beror på de hanteras av kunniga hästmänniskor som hanterar mycket unghästar, tror inte alls att det sitter i generna. De flesta hästar blir ganska trevliga om de hanteras som de ska.
Jag tror inte alls att det finns lika många dåligt planerade halvblodsbetäckningar som det finns varmblodskorsningsbetäckningar. Visst finns det många halvblod där det inte görs den optimala matchningen, men jag tror att många försöker, och en del andra åker kanske till närmsta godkända hingst utan att fundera på mer. Men ofta väljs det nog en som är godkänd inom samma ras, väljer man en annan ras så VET man troligen varför. Kan vara att man själv är kort i rocken, och provar en ridponnyhingst i hopp om en mindre avkomma, någon väljer en PRE av någon anledning som jag inte vet än, men ofta är valet aktivt.
Väljer man en godkänd hingst av en annan ras kan jag också tycka att det är ok, men först ska man nog ställa sig frågorna:
-vad önskar jag av avkomman?
-är det realistiskt med det stoet jag har?
-vilken hingst skulle kunna ha en vettig chans att leverera detta med mitt sto?
-vad kostar det att producera denna avkomman? Vad skulle det kosta att köpa en liknande? Är det värt det? Vad är vinsten? (troligen sällan ekonomisk)
sista frågan tycker jag känns mest viktig..
-om nu generna inte vill som jag vill, hur dålig kan sämsta möjliga kombination bli av dessa individers egenskaper? Oftast blir det ju inte så illa men det borde kunna slå in, precis lika ofta som att alla bra gener träffar varandra.
(det kan handla om mammas envishet, pappas nerv, mammas tråkiga överlinje, pappas dåliga benställ, markbunden trav kombinerat med symaskinstrav, blir det bra?
Detta anser jag att vara en tiktigt punkt att lägga en stund på som kan ändra ett hingstval för mig iallafall. Tydligt blir ju här att hingsten INTE bör vara svagare än stoet på någon punkt om nu inte har ett kanonsto.
/U