alla dessa upprörda känslor när någon vill betäcka sin travare

swe

Trådstartare
Reflekterar över att den som skriver in och vill ha hingsttips till sitt varmblodssto blir närmast påhoppad av upprörda människor. Jag väljer att inte ta parti vare sig för eller emot korsningsavel, men jag undrar hur attityden mot dessa ston kan vara så negativ - samtidigt som ingen driver debatten om vilka renrasiga ston som används. Borde det inte kritiseras minst lika mycket när man avlar på halvblodsston med defekter, sådana som inte hade hållbarheten att ridas, eller inte lynnet? Tillskillnad från travarstona får dessa gröna papper och är fullvärdiga representanter för det svenska halvblodet. Jag skulle tro att dessa "dåliga" renrasiga ston faktiskt gör större skada för aveln, då de är svårare att upptäcka för någon som köper unghäst och då de med all säkerhet är fler än avkommorna till "alternativa" ston.

Sv: alla dessa upprörda känslor när någon vill betäcka sin travare

Jag tror folk skulle avråda lika mycket om någon ville avla på ett defekt halvblodssto. Men sådana inlägg är väldigt sällsynta i jämförelse med hur många trådskapare som vill avla på sitt travarsto.

Jag ser inte riktigt varför två onda ting tar ut varandra? Nej, det är inte lämpligt att avla på sjuka, knäppa halvblod. Det är inte heller lämpligt att avla ridhästar på travarston. Jag skulle säga inte antingen eller, utan ingetdera.

Jag har aldrig hört någon föreslå att man borde sälja sin travare och köpa sig ett defekt halvblodssto att ha till avel istället. Det stående tipset brukar väl snarare vara att lägga en travarhingst på stoet om hon har ett avelsvärde i travaveln, eller annars köpa sig en färdig ridhästavkomma?

Tycker det diskuteras en hel del om vilka renrasiga ston som lämpliga för avel här också. Men kan faktiskt inte förstå varför man vill lägga ner massor med pengar på att betäcka ett travarsto med en halvblodshingst då det skulle kosta lika mycket att köpa ett föl/unghäst som är avlat för ridning istället. Tittar man på annonser då finns det travare och travarkorsningar som mer eller mindre ges bort så det räcker och bli över, fler behövs inte.

Mitt problem är inte att de väljer att betäcka sin travare, de får de gärna göra. Mitt problem är när man väljer att använda ett sto i avel som man inte anser är värd att använda en godkänd hingst på. Oansett ras på stoet. Ofta är det travare det gäller på Buke, men jag tycker det är lika illa när folk betäcker fullblodsston, eller vad det nu månne vara med grannens hingst för att den är så söt, och farfarsfar var minsann godkänd.
Personligen struntar jag ett stort stycke i vilken färg andra har på sina hästars pass, men ska det produceras ett nytt liv så tycker jag att vi har vår uppgift i att göra livet så lätt och behagligt för den planerade fölingen som möjligt.

Jag önskar iallafall att mina uppfödningar kommer till kunniga människor om jag säljer, kunniga nog att ta ut veterinär vid behov etc. Vissa trådar man läser på Buke gör mig nästan mörkrädd, töser som fått en älskad billig häst, föräldrarna kan inget och vill inte lägga pengar på mat, veterinär, hovvård etc. Jag inbillar mig att det är större risk att en billig häst hamnar hos en sådan ägare än en dyrare.
Samtidigt VET jag att en del billiga hästar får det kanonbra och blir skötta minutiöst.
/U

Jag tycker att ... var och en får ansvara för vad man gör och inte gör.

Men trav hästen är fram avlad för en mkt speciell sport. Och det finns med stor säkerhet många bra ston inom den aveln, det förnekar jag defenitivt inte till.
Men jag förstår inte vad det är man vill nå, när man betäcker dom med en halvblodshingst, en bättre ridhäst? Då kan man ju köpa ett halvblodsföl i stället om det är därför man vill betäcka sitt travar sto.

Om någon kommer till mig och berättar att de vill betäcka sitt (korrekta, friska ) travarsto (med vettigt temperament) med förhoppning om att få fram en trevlig ridhäst som kanske kan starta lättare klasser tävling. Då har jag inga som helst problem med det. Alla har vi olika mål med att betäcka våra ston och så länge varken sto eller avkomma blir lidande ser jag inget fel i det. Sedan att avkomman eventuellt blir svårsåld beroende på vilken hingst man väljer att använda- det är en annan sak. Kommer ägaren med stoet och förhoppningar om en ny OS- stjärna då avråder jag.

Något jag däremot tycket är mycket tråkigt är att många med travarston eller omeriterade ston med okänd stam väljer en mindre bra och icke-godkänd hingst. Skall man betäcka sitt sto så skall man ge avkomman bästa möjliga förutsättningar att bli lyckad och det gör man inte genom att använda en mindre bra hingst oavsett ras.

För det första så tror jag att de kasserade travhästarna löper större risk att bli gratis hästar än deras avkommor, för det andra så råder jag inte folk att avla på dem, men blir inte heller så vansinnigt provocerad om någon väljer att göra det i alla fall.

Det jag vill lyfta är bara - var är debatten om halvblodsstona?

Det är klart att ingen skyltar med att de tänker betäcka ett defekt sto, men likt förbannat är det ju det som många gör!

En halvtravare som håller är ju bättre att rida på än en renrasig häst som har lynnesfel eller är skadad!

Själv har jag höga krav både prestationsmässigt, hållbarhetsmässigt och temperamentsmässigt på stammen hos en häst jag köper. Många som avlar verkar bara se till det förstnämnda - och då enbart hos hingsten.

Det räcker inte med bra förmåga. Vi måste ta fram hästar som håller och är trevliga att ha och göra med också, alla ryttare är inte proffs och inte heller proffsen tycker att ett dåligt temperament är önskvärt.

Jag tror folk skulle avråda lika mycket om någon ville avla på ett defekt halvblodssto. Men sådana inlägg är väldigt sällsynta i jämförelse med hur många trådskapare som vill avla på sitt travarsto.

Jag ser inte riktigt varför två onda ting tar ut varandra? Nej, det är inte lämpligt att avla på sjuka, knäppa halvblod. Det är inte heller lämpligt att avla ridhästar på travarston. Jag skulle säga inte antingen eller, utan ingetdera.

Jag har aldrig hört någon föreslå att man borde sälja sin travare och köpa sig ett defekt halvblodssto att ha till avel istället. Det stående tipset brukar väl snarare vara att lägga en travarhingst på stoet om hon har ett avelsvärde i travaveln, eller annars köpa sig en färdig ridhästavkomma?
:bow::bow:

Precis vad jag tänkte skriva!

Det jag vill lyfta är bara - var är debatten om halvblodsstona?
Jag kan lova dig att jag säger ifrån när det gäller olämpliga ston oavsett ras.

Det känns som du slår in öppna dörrar. Ingen tycker det är en bra idé att avla på trasiga, knäppa halvblod. Men det gör det väl inte MER rätt att avla på lika olämpliga travarston att det finns folk som tar föl på olämpliga halvblod?

Anledningen till att det inte finns någon debatt om halvblodsston som du upplever det (håller inte med riktigt, det har varit riktigt livaktiga debatter om halvblodsston också, om än inte lika ofta) är väl att det måste finnas olika åsikter för att det ska bli någon debatt.

En diskussion om lämpligheten att avla på ett sjukt halvblodssto med lynnesfel skulle förmodligen se ut nåt sånt här:

TS: Jag tycker inte man ska avla på sjuka, knäppa hästar.

Svar 1: Inte jag heller.

Svar 2: Inte jag heller.

Svar 3: Inte jag heller.

Svar 4: Håller med.

Svar 5: Detsamma.

Och så vidare ad nauseam. Och såna trådar brukar dö ganska snabbt.

Senast ändrad:

En halvtravare som håller är ju bättre att rida på än en renrasig häst som har lynnesfel eller är skadad!
Fast vad är det som säger att halvtravaren inte har lynnesfel eller blir skadad? Inget alls!
Jag har uppfödning av både trav- och ridhästar och kan lugnt säga att det inte är så mycket som skiljer dem åt från början. Det som gör att travarna ofta är så "lätta" hantera är inte ett genetiskt arv utan det faktum att de hanteras tidigt av kunniga personer. Vilket tyvärr långt ifrån alla ridhästar gör. Så lynnesfel finns nog i samma utsträckning inom alla raser och är lika lite önskvärt i vilken avel som helst. Kanske till och med mer vanligt inom travet p g a en del verkligt vassa hingstar har används för att de gjort bra ifrån sig på banan även om de varit farliga i annan hantering.
Hållbarheten ligger också mycket i hanteringen av hästarna. Travfolket är ju ofta proffs och lever av sina hästar så har helt enkelt inte råd att köra itu dem. Mendans ridhästarna tyvärr ofta hamnar hos ganska okunniga personer som inte förstår när det är dags att vila utan bara kör på.

Det känns som du slår in öppna dörrar. Ingen tycker det är en bra idé att avla på trasiga, knäppa halvblod. Men det gör det väl inte MER rätt att avla på lika olämpliga travarston att det finns folk som tar föl på olämpliga halvblod?

Håller med Mabuse fullt, detta känns som en väldig icke-diskussion :confused:.

Jag tycker inte heller att det är antingen eller, utan ingetdera (dåliga halvblodsston kontra dåliga travarston). Två fel gör ju inte ett rätt?

Det är inte bara korsningsavel med travarston som väcker debatt här, det gör även avel med ston oavsett ras som är sjukt eller har någon defekt.
Härom året var det t ex en stor diskussion om ifall ett sto som haft fång en gång för alltid skulle vara kasserad för avel.
Eller läs de trådar om ston som blivit skadade så att de inte är ridbara och ägaren vill betäcka dem istället, det blir många som ifrågasätter om man ska avla på ston med den typen av skador, oavsett ras.

om det har varit en sådan debatt så har jag missat den, om någon vill länka till den tråden är jag tacksam, vore intressant att läsa.

jag har aldrig haft en tråd som så många har läst på så kort tid, så om det är en icke diskussion så engagerar den i alla fall många...

Det är klart att ingen skyltar med att de tänker betäcka ett defekt sto, men likt förbannat är det ju det som många gör!

Själv anser jag att ett travarsto med "fel" stam ÄR en defekt om man vill få fram en bussig ridhäst.

För hur många är det som har en snäll travarmärr men totalt noll insatt i genetik och stammar??

Den nya generationen travar-rid-märrar är ju snart på g

Att dom har en far som heter Tap In, WSB, Good as Gold, Banker Hall eller om något år, Dream Vacation vet flickorna inget om. Tyvärr.

Eller varför inte en Super Arnie märr med Spotlite som morfar ?? ;)
(kan bli intressant med en flashig lippizzanare) :D

Vad händer när man sedan går till en halvblodshingst med bra prestation men dock svår??

Själv struntar jag fullständigt i hur folk avlar, bara dom tar rätt på ungarna som kommer ut.
Som sagt. det finns en del avarter på Blocket :crazy:

AM

Är det så stort problem alla dessa travarkorsningar?
Jag tycker aldrig eller ytterst sällan ser nån till salu, det är möjligt jag tittar på fel ställe :confused::confused:

Gör en sökning på billigast i på till salu sidor som går att sortera på det viset. Då kommer du att hitta ett antal plus lite andra konstiga blandningar. Lägg också märke till att av någon väldigt konstig anledning så har många av dessa hästar plötslig okänd förälder/föräldrar :angel: Trots att många knappt ens är avvanda och att inte helt sällan fött upp dem själv ;).

Ja nog har det varit många diskussioner om dessa travarkorsningar.
Jag tänker inte säga att jag är för dessa korsningar spec som många betäcker sitt sto för att hon är söt/snäll lätthanterad mm, Många av dessa har ingen koll på stam exteriör eller vad de betäcker med för hingst, De ser bara stoets fördelar och glömmer bort nackdelarna, kollar ej upp stammen på stoet för att se vilka individer just de linjerna brukar ge, Vilket jag tycker är jätte viktigt i all avel. dock finns många typer av travare, (kroppsligt) och vissa kanske lämpar sig mera för avel en andra.
Vi har ju alla olika syn på vilken typ av rid/hopp/kör häst vi är ute efter.
Alla är ju inte förtjusta i HBL, och om man provridit ett par hästar och man fastnar för en vbl korsning så varför inte?
Alla har ju inte så höga krav, och det finns säkert massor av trevliga individer där ute oavsett stam och ras.
Så kanske hellre ge dessa en chans än att avla fram en korsning själv, Man vet ju aldrig vad det blir.
Så om man är sugen på en korsning, ut och provrid så kanske man hittar det man söker.:love:
Jag tror faktiskt att det finns lika många dåligt planerade HBL som dåligt planerade VBL korsningar.
Så fy på oss alla som avlar utan att tänka och planera ordentligt innan.
Avel är ett stort ansvar.:bow:

om det har varit en sådan debatt så har jag missat den, om någon vill länka till den tråden är jag tacksam, vore intressant att läsa.
Det är långa trådar så fort ngn vill betäcka ett sto med spatt eller eksem, oavsett ras. Sök själv så hittar du.

Ja nog har det varit många diskussioner om dessa travarkorsningar.
Jag tänker inte säga att jag är för dessa korsningar spec som många betäcker sitt sto för att hon är söt/snäll lätthanterad mm, Många av dessa har ingen koll på stam exteriör eller vad de betäcker med för hingst, De ser bara stoets fördelar och glömmer bort nackdelarna, kollar ej upp stammen på stoet för att se vilka individer just de linjerna brukar ge, Vilket jag tycker är jätte viktigt i all avel. ....
..

Jag tror faktiskt att det finns lika många dåligt planerade HBL som dåligt planerade VBL korsningar.
Så fy på oss alla som avlar utan att tänka och planera ordentligt innan.
Avel är ett stort ansvar.:bow:

Jag får intrycket av att många av oss som håller till här på Buke - avel har hängt med en stund och därför kommer sällan frågan från någon som hängt med en stund, det finns ju massor av trådar om allt möjligt.
Något som jag tror är att ofta kommer dessa frågor "är det ok att avla på mitt spattsto?", "grannen avlar på sitt folkílskna sto är det ok?", "är eksem ärftligt?" "vilken ras ska jag betäcka min travare med?" osv inte är folk som är genuint avelsintresserade.
ÄR man genuint avelsintresserad så VET man vad man önskar av avkomman, man vet kanske att man önskar en avkomma med vissa kvaliteter och då skaffar man ett sto som har så gott som alla dessa, och så väljer man omsorgsfullt en lämplig häst.
Nu är jag medveten om att det finns människor som har sitt älskade sto som oansett ras är världens bästa häst på det den ska kunna, eller så tycker man så mycket om hästen så man har överseende med resten. Jag förstår att det är svårt att inse att ens häst egentligen inte är bra nog att vara i avel när den själv är så himla gullig och snäll. Det kan vara att man inte har möjlighet att köpa ett sto till för att avla på och man är ju så kär i sin häst så man glömmer vara objektiv. I all avel handlar det om att vara objektiv, har jag ett svagare sto så borde det vara mer logiskt att välja en av de starkaste hingstarna, som är superstark där stoet har sina styrkor, och som inte har samma svagheter som stoet. Tyvärr väljer en del som inte egentligen är avelsintresserade en icke godkänd hingst, inte sällan av en otippad ras.
Jag vet inte hur många som äger travarston som de använt till promenadridning som kan rabbla stamtavlan och vet vad den stamtavlan betyder. Jag är helt inne på Nafayettes linje om att vissa kombinationer kan var ganska modiga att ge sig på.. Sandro hit i kombinationen med WSB kunde vara en intressant kombination som i mina öron låter som om den inte skulle fungera utmärkt som skogsmullehäst, samtidigt är det möjligt att det råkar komma en avkomma som troligen inte är naturbegåvning nog att platsa hos en riktigt duktig ryttare.
Detta förringar ju inte travarna som individer, jag är ganska säker på att en eller annan travaruppfödare skulle tycka att jag var ganska knasig om jag tog mitt halvblodssto till en travhingst för att producera en mittemellanprodukt som jag inte ens kan starta trav med. Att travare skulle vara extra trevliga tror jag beror på de hanteras av kunniga hästmänniskor som hanterar mycket unghästar, tror inte alls att det sitter i generna. De flesta hästar blir ganska trevliga om de hanteras som de ska.

Jag tror inte alls att det finns lika många dåligt planerade halvblodsbetäckningar som det finns varmblodskorsningsbetäckningar. Visst finns det många halvblod där det inte görs den optimala matchningen, men jag tror att många försöker, och en del andra åker kanske till närmsta godkända hingst utan att fundera på mer. Men ofta väljs det nog en som är godkänd inom samma ras, väljer man en annan ras så VET man troligen varför. Kan vara att man själv är kort i rocken, och provar en ridponnyhingst i hopp om en mindre avkomma, någon väljer en PRE av någon anledning som jag inte vet än, men ofta är valet aktivt.
Väljer man en godkänd hingst av en annan ras kan jag också tycka att det är ok, men först ska man nog ställa sig frågorna:
-vad önskar jag av avkomman?
-är det realistiskt med det stoet jag har?
-vilken hingst skulle kunna ha en vettig chans att leverera detta med mitt sto?
-vad kostar det att producera denna avkomman? Vad skulle det kosta att köpa en liknande? Är det värt det? Vad är vinsten? (troligen sällan ekonomisk)

sista frågan tycker jag känns mest viktig..
-om nu generna inte vill som jag vill, hur dålig kan sämsta möjliga kombination bli av dessa individers egenskaper? Oftast blir det ju inte så illa men det borde kunna slå in, precis lika ofta som att alla bra gener träffar varandra.
(det kan handla om mammas envishet, pappas nerv, mammas tråkiga överlinje, pappas dåliga benställ, markbunden trav kombinerat med symaskinstrav, blir det bra?
Detta anser jag att vara en tiktigt punkt att lägga en stund på som kan ändra ett hingstval för mig iallafall. Tydligt blir ju här att hingsten INTE bör vara svagare än stoet på någon punkt om nu inte har ett kanonsto.

/U

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka