Alla dessa ner fallna träd

Ä

älskar_min_häst

I helgen blåste det ner 1000 tals träd runt omkring i skogarna där jag bor...

Tänkte nu att jag skulle ge hästen lite kvistar och stubbar att ha att gnaga på.

Men vilka trädsorter är bäst att ge? Jag har ganska många sorter att välja bland
:smirk:
 
Sv: Alla dessa ner fallna träd

Asp brukar vara populärast om de får välja, annars tror jag de tar vad de får. Våra hästar fick tallstockar att tugga på, och det funkade bra. :D

Se upp med giftiga träd bara! Idegran t.ex...
 
Sv: Alla dessa ner fallna träd

Glöm inte bort att dom nedfallna träden går jättebra att hoppa över också :) Speciellt tallarna! Bra idé du har förresten, man kanske skulle kunna göra detsamma... dom har ju inte så övedrivet mycket annat att äta på nu, och då kanske man kan ge sig ut i skog och mark utan att fastna vid varenda gran :D Kan vanligt granris vara skadligt för hästar förresten? Min nordis älskar det, men tänkte att det kan vara lite vasst?
 
Sv: Alla dessa ner fallna träd

Vanligt granris är normalt inte skadligt för hästar, i alla fall inte i rimliga mängder.

Men (inte till dig personligen) det låter på ovanstående inlägg som att det bara är att gå ut i skogen och ta och det kan man ju faktiskt inte göra om det inte är ens egen skog. Vissa kanske kan tolka det som det...
 
Sv: Alla dessa ner fallna träd

Ah, nej det är såklart att man inte får!
Ska fråga "min" markägare först om jag ger mig ut och samlar ris! :)
 
Sv: Alla dessa ner fallna träd

Sälg, är rena godiset för hästarna. :d Mina får alltid några slykvistar att tugga på i boxen, när de behöver stå inne mycket...som när det blåser upp till orkan tex. Jag tar ner sly som är ca 1.5-2 m och binder upp i boxen. De uppskattas för smakens skull men fungerar även som sysselsättning, i den annars ack så tråkiga boxen.
"Lillis" :smirk:
 
Sv: Alla dessa ner fallna träd

Ah. Vet inte om det finnt något sånt här i närheten? Är det inte sånt där "energiträd" eller är jag aldelles fel ute nu? :o

Har iallafall frågat bonden nu, så imorgon ska jag ge mig ut och plocka granris! Passa på att ta med lite ljung och annat smått och gott också kanske :)
 
Sv: Alla dessa ner fallna träd

Asp och gran.
Asp brukar hästar tycka är smaskens, särskilt små och tunna sly. :d Aspen ser ut som en björk, ungefär, men är enfärgad i stammen.
Gran brukar också vara gott.

Både gran och asp sägs ha en avmaskande effekt också.
 
Sv: Alla dessa ner fallna träd

Grimhild skrev:
Ah. Vet inte om det finnt något sånt här i närheten? Är det inte sånt där "energiträd" eller är jag aldelles fel ute nu? :o

Har iallafall frågat bonden nu, så imorgon ska jag ge mig ut och plocka granris! Passa på att ta med lite ljung och annat smått och gott också kanske :)

Ung sälg är oftast grågrön i barken. Växer "överallt" , oftast flera stycken ihop. Större träd är gråare i barken, slät med många "ögon". På våren får de gulvita blommor som ser ut som ludna larver eller svansar. Du hittar alldeles säkert! ;) "Lillis"
 
Sv: Alla dessa ner fallna träd

"Energiträden" du menar är salix,eller pil.
Mina hästar äter det inte så gärna.Däremot asp,sälg,vide,rönn m.m.

Man kan ju pröva med olika och se vad hästen föredrar.
/Anette
 
Sv: Alla dessa ner fallna träd

Är det ofarligt att ge hästar pil (om de vill äta det, dvs)? Vi har nämligen en gigantisk gammal pil som blåst ner på tomten...
 
Sv: Alla dessa ner fallna träd

Oh :o Jag får ta och slå upp det för att vara på den säkra sidan tror jag, hehe. Sov mig nog igenom biologilektionerna...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
844
Senast: MiniLi
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 428
Senast: Smurfoff
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 886
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 224
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp