Alkohol och körkort, nu väntar tuffare tider.

Verkligen en fånig jämförelse. Det är klart och tydligt ett krav på att man inte får va blind eller se väldigt dåligt och inneha ett körkort, det är också ett krav på att man inte får köra när man druckit alkohol. Det finns inga krav på att man inte får dricka alkohol när man inte kör bil, vet inte riktigt hur många gånger man ska förklara väldigt enkla principer

Du blir inte heller ifråntagen ditt körkort för att du kanske blir blind i framtiden
Är du säker? Snart syns det på gentest av det blod du lämnade på VC att du med stor sannolikhet kommer få kraftigt försämrad syn med stigande ålder, och i samma anda är det lika bra att stryka körkortet redan nu baserat på det testet.

Din beskrivning av hur ofta det tas, hur ofta man skriver om det, hur ofta det erbjöds hjälp osv som var i inlägget i anslutning till det citerade. Missade att citera in det också. Ja jag bor norrut, Norrlands största HC tror jag minsann det var då. Men det är såklart mer människor i omlopp söderut. Kan ju också vara åldersskillnad, vi hade mycket unga och studenter så då kanske det var andra problem. Kan knappt minnas att jag skrivit det på det sätt du beskriver, så det känns inte som det var så vanligt hos oss som du beskriver det där nere.
Här var mycket patienter som sökte för diffus trötthet,sköldkörtelproblem, järnbrist, vitaminbrist, magproblem, remiss från övriga sjukvården om högt blodtryck eller järnbrist att utreda och följa upp osv. Sedan årsuppföljningar på de som gjort viktoperationer tex. Det blir många patienter, och sammantaget var väl att det vanligaste var "Proverna ser normala ut, skickar brev". Och så ett brev där alla proverna och dess värden skrivs och skickas. Här var provet en del i utredningen på sådant.

Intressant att se skillnaden mot hur du hade det där, tycker jag!

Jag har ett liknande fall hos en närstående nu, där läkaren som rapporterat inte heller har insyn i annan medicinering eller liknande. Hen har varit i kontakt med patientombudsman och därifrån fått höra att det tyvärr inte är speciellt ovanligt. Rapporterat efter ett enda avvikande prov, och utan möjlighet att överklaga eller diskutera provsvaret med läkaren.

Det är väldigt vanligt att tex psykiatrin tar prover utan medicinsk indikation, både PEth och drogtest. Såpass vanligt att det varit uppe i förvaltningsrätten (drivet av patientorganisation), fått förtydligande från socialstyrelsen att det INTE ska vara praxis, men ändå fortsätter.
Jag har läst om det och tycker att det är trist. Psykiatrin har mycket att arbeta med. Men är det inte medicinsk indikation att ta drogtest vid insättning av centralstimulantia? Nej jag vet inte, därav min fråga, innan någon svär åt mig.

Du har fel.

Jag har jobbat som medicinsk sekreterare på vc och skrivit många journalanteckningar som handlar om sådana här prov. De är vanliga, väldigt vanliga och har varit i många år redan, inget nytt under solen här-bara reaktionerna nu för att någon känner sig kränkt.

Alkoholrelaterat... ja, det är ju en fråga det. Magbesvär, högt blodtryck, trötthet, järnbrist, vitaminbrist osv det är alla symptom som kan vara relaterat till alkohol också, det är inte alls konstigt att ta ett sådant prov. Det ÄR generellt att många patienter beskriver sin alkoholkonsumtion lite lägre än vad den är i mötet med vården, proverna är vägledande samtidigt som man har symptom- trötthet, järnbrist, högt blodtryck, magproblem, vitamin brist osv är alla något som alkoholen kan ha ett finger med.

Jag har skrivit många anteckningar angående patienter som har normala prover- och det är INTE bara PEth man tittar på när det gäller alkohol, och samtidigt uppger normal eller låg eller ingen alkoholkonsumtion. Jag har skrivit många anteckningar på patienter som har beskrivit alkoholöverkonsumtion och har förhöjda värden. Där har man lagt upp en plan för att få ner värdena, man tar om proverna, patienten dricker mindre och det går en tid emellan. Det är först när värdena inte sjunker, patienten inte slutar dricka sådana mängder som det blir ett problem för körkortet.

Givetvis kollar man på mediciner och dylikt, det står i läkemedelslistan. Jag antar att läkare är kunniga att förstå att vissa mediciner ger utslag, men det ger inte utslag på alla prover som man kan ta för att mäta alkoholen, i den samlade bedömningen av patienten kan man välja att tro på patienten och hänvisa till medicinen och låta proverna vara, att det är pga medicin som proverna är förhöjda och inte alkoholöverkonsumtion. Jag har däremot aldrig skrivit en sådan anteckning under mina år som sådan sekreterare på vc, och där är alltså de här proven standard så anteckningar som innehåller dem skrivs flera gånger om dagen.

Om det är SÅ MÅNGA som råkar ut för att läkare anmäler direkt till Transportstyrelsen efter endast ETT prov och utan en samlad bedömning av prover, flera, eller mediciner och annat, så borde jag ha skrivit om det. Det har jag inte gjort en endaste gång. Jag skrev dock om normala prover hos patienter med normal alkoholintag vareviga dag och några gånger i veckan om patienter med överkonsumtion och uppföljning av deras provsvar. Behandlingsplan så att säga.

Jag förnekar inte att det finns de som råkat illa ut, men det skriks högt för något som ändå inte är vanligt.Det allra vanligaste är helt normala prover trots normalt alkoholintag, och en samlad vettig bedömning av läkare avseende personens övriga prover och hälsa och alkoholintag. Tror garanterat att de flesta i tråden lämnat provet någon gång under de senaste åren, trots ert alkoholintag, utan några som helst problem.

Det är inte för att leta framtida rattfyllerister utan för att få fram vad olika symptom patienterna söker kan bero på. Livsstilssjukdomarna som finns.
Det är ju garanterat olika rutiner vid olika vårdcentraler och det är verkligen inte ok att några råkat illa ut på ett rättsosäkert sätt och förlorat jobb och liv på osäker grund, värre än om de faktiskt hade kört på ett felaktigt sätt (tex hotat en cyklist). Det vet ju inte heller jag vilken hantering min vårdcentral har.

Är du säker? Snart syns det på gentest av det blod du lämnade på VC att du med stor sannolikhet kommer få kraftigt försämrad syn med stigande ålder, och i samma anda är det lika bra att stryka körkortet redan nu baserat på det testet.
Och risken för att vi vid högre ålder ska få nedsatt syn, nedsatt minne, nedsatt reaktion, nedsatt förmåga att sovra i intrycken på det vis som vi gör i väldigt hög grad vid bilkörning, närmar sig ju 100%. Utan tester. Och det är omöjligt att förutsäga vid vilken ålder exakt, ens med tester.

Jag har läst om det och tycker att det är trist. Psykiatrin har mycket att arbeta med. Men är det inte medicinsk indikation att ta drogtest vid insättning av centralstimulantia? Nej jag vet inte, därav min fråga, innan någon svär åt mig.
Fast de tar drogtester hejvilt. Jag har vägrat varje gång jag skulle ta drogtest, inte en chans att jag skulle göra det utan de får lita på vad jag säger.
Inlagd i slutenvården pga i huvudsak depression kan omöjligt kräva drogtest.

Fast de tar drogtester hejvilt. Jag har vägrat varje gång jag skulle ta drogtest, inte en chans att jag skulle göra det utan de får lita på vad jag säger.
Inlagd i slutenvården pga i huvudsak depression kan omöjligt kräva drogtest.
Ja det håller jag helt med om. Jag ser värdet vid pskoser hos en person utan känd psykossjukdom eller vid adhdmedicin, men inte vid depression!

Ja det håller jag helt med om. Jag ser värdet vid pskoser hos en person utan känd psykossjukdom eller vid adhdmedicin, men inte vid depression!
Nu fattar jag inte, eller så skrev du kanske fel?
Ser du INTE värde av ett peth-prov vid depression?
Var det inte just vid depression, dåligt mående och hypertoni som Perth-prover tas för att se så det inte orsakas av ett alkoholproblem?

Det är väldigt vanligt att tex psykiatrin tar prover utan medicinsk indikation, både PEth och drogtest. Såpass vanligt att det varit uppe i förvaltningsrätten (drivet av patientorganisation), fått förtydligande från socialstyrelsen att det INTE ska vara praxis, men ändå fortsätter.

Jag blev nyfiken och kollade och de senaste 10 åren(längre tillbaka ser jag inte) har det tagits 5 prov som testar alkoholmarkörer hos mig. Det har skett i samband med andra prover som tas ungefär en gång om året.

De två första gångerna var det CDT-prov , efter det PEth. Inte vid något tillfälle har resultatet visat i närheten av regelbundet högt alkoholintag. PEth har indikerat på måttlig(0,05-0,06) konsumtion, precis över gränsen till låg/sporadisk konsumtion eller nykterhet. Det stämmer överens med vad jag angett när jag blivit tillfrågad allmänt om levnadsvanor/fyllt i standardformulär och mina alkoholvanor har aldrig diskuterats.

Bara en gång, den senaste, har jag blivit informerad om att ett sånt här test har tagits och att resultatet varit ok. Ingen av gångerna har provet tagits i samband med att narkotikaklassad medicin satts in eller liknande.

Jag har absolut inga problem med att man tagit prov som ger indikation på min alkoholkonsumtion, det kan vara relevant. Men varför sker ingen kommunikation om detta? Och om det finns oro för att jag ökar min konsumtion(varför annars ta prov flera gånger?) är det väl ännu mer rimligt att man pratar med mig om hur viktigt det är att jag håller nere alkoholintaget?

Det känns faktiskt riktigt illa.

Då förstår jag bättre, tyckte du skrev att han inte ville ta provet hos läkaren, vilket var vad jag inte förstod. Tråkigt för din sambo!

Jag har inga som helst problem med att förstå att sådant här händer. Jag har hela tiden skrivit att det inte tillhör vanligheterna. Då skulle vi se mer av dem sedan flera år tillbaka, betydligt fler artiklar menar jag. De här proverna är inga nya.
Så det skulle vara helt ok för att det inte händer väldigt ofta? Menar som jämförelse så är det ju inte så vanligt att folk får en hjärtattack/blir misshandlade heller, så gissar att man egentligen kan strunta i den lilla grejen på ett samhällsplan? (om inte annat så blir man ju i alla fall ganska sällan sparkad från jobbet rakt av man fått en hjärtattack eller blivit misshandlad)

Av vilken anledning svär du åt mig?

Jag ställde inte frågorna till dig utan till personen jag besvarade, för jag var intresserad av vad det var hon inte upplevde som jag. Ska du svara på hur hon upplever det? Jag har svårt att se att du vet det, om ni inte är samma person.

Min upplevelse är definitivt inte som din, att vården smyger in ett PEth-prov när patienten ändå ska lämna prover, det tas med ett syfte, vilka jag redan har beskrivit.
Men hur många läkare skriver du åt och på hur många vårdcentraler jobbar du? Gissningsvis inte för mer än 50% av Sveriges läkare och vårdcentraler. Så de övriga läkarna och vårdcentralerna kan ju ha fler läkare som inte "klickar" med sina patienter. De är ju inga gudar. (själv har jag haft en som inte "klickat" vid ett missfall. -Japp ingenting här! (ton av vad gör du ens här superpucko du är ju inte gravid -obviously!) Det är missfall, behöver inte skrapas, du kan gå. Jag närmar mig dörren. Hum, hon ser blöt ut i ansiktet, hon tänker, Ah! kursen i medkänsla... -Blev du leeeeeedsen? här är en broschyr om ledsen.)

Jag har inga som helst problem att tänka mig andra läkare som inte är gudar utan lider av vanligt mänskligt beteende.

Senast ändrad:
Men hur många läkare skriver du åt och på hur många vårdcentraler jobbar du? Gissningsvis inte för mer än 50% av Sveriges läkare och vårdcentraler. Så de övriga läkarna och vårdcentralerna kan ju ha fler läkare som inte "klickar" med sina patienter. De är ju inga gudar. (själv har jag haft en som inte "klickat" vid ett missfall. -Japp ingenting här! (ton av vad gör du ens här superpucko du är ju inte gravid -obviously!) Det är missfall, behöver inte skrapas, du kan gå. Jag närmar mig dörren. Hum, hon ser blöt ut hon tänker, Ah! kursen i medkänsla... -Blev du leeeeeedsen? här är en broschyr om ledsen.

Jag har inga som helst problem att tänka mig andra läkare som inte är gudar utan lider av vanligt mänskligt beteende.

"Ytterligare ett problem är att enstaka doktorer är nitiska anmälare, vilket skapar en ojämlikhet inför lagen."

Citatet kommer inte från någon patientgrupp utan från ett remissvar till Transportstyrelsen gällande just den översyn de håller på med. Avsändare är Svenska Läkaresällskapet.

Det finns många anledningar till anses vara olämplig till mig få framföra motorfordon, och att dra upp att det inte är olagligt att dricka alkohol, och att man därför inte ska kunna bli av med körkortet. Det är inte olagligt att bli blind heller, men jag tror inte det är så många som tycker det är lämpligt att en sådan person har kvar körkortet heller? Som exempel.

Sedan kanske det finns vissa problem med implementationen här, eller att vissa tjänstepersoner inte följer uppsatt regelverk, eller annat, men fortfarande, det är ett privilegium att ha körkort, inte en rättighet.
Vi kan ju också köra ett lotteri och välja ut 1 procent som blir av med sitt körkort.

Givetvis ska man uppfylla villkoren för att ha körkort, blindhet är mätbart. Inför vi kravet att vara helnykterist så funkar testet också bra (tror jag), däremot att dra in körkortet för att man på sikt kan få för dålig syn/bli blind eller för att man kan tänkas komma att köra rattfull är inte okej. Villkoren ska vara med stor säkerhet mätbart/diagnostiserbart.

Jag blev nyfiken och kollade och de senaste 10 åren(längre tillbaka ser jag inte) har det tagits 5 prov som testar alkoholmarkörer hos mig. Det har skett i samband med andra prover som tas ungefär en gång om året.

De två första gångerna var det CDT-prov , efter det PEth. Inte vid något tillfälle har resultatet visat i närheten av regelbundet högt alkoholintag. PEth har indikerat på måttlig(0,05-0,06) konsumtion, precis över gränsen till låg/sporadisk konsumtion eller nykterhet. Det stämmer överens med vad jag angett när jag blivit tillfrågad allmänt om levnadsvanor/fyllt i standardformulär och mina alkoholvanor har aldrig diskuterats.

Bara en gång, den senaste, har jag blivit informerad om att ett sånt här test har tagits och att resultatet varit ok. Ingen av gångerna har provet tagits i samband med att narkotikaklassad medicin satts in eller liknande.

Jag har absolut inga problem med att man tagit prov som ger indikation på min alkoholkonsumtion, det kan vara relevant. Men varför sker ingen kommunikation om detta? Och om det finns oro för att jag ökar min konsumtion(varför annars ta prov flera gånger?) är det väl ännu mer rimligt att man pratar med mig om hur viktigt det är att jag håller nere alkoholintaget?

Det känns faktiskt riktigt illa.
Rimligen borde man ha ett samtal om man har misstanke om alkoholkonsumtion om man misstänker det i första hand och inte ta prov i hemlighet eller rutinmässigt utan att informera. Det känns som ett övergrepp.

Har jag skrivit det?
Nä men alkohol är väl också en drog?
Och drogmissbruk är ett problem för många med depression?
Men jag kanske missförstod det första inlägget helt? Varför tycker du att man inte ska drogtesta och med det testa både droger och alkohol den som är deprimerad? Jag tycker du tidigare i denna tråd snarare försvarat att ta peth-tester brett på alla individer?

Rimligen borde man ha ett samtal om man har misstanke om alkoholkonsumtion om man misstänker det i första hand och inte ta prov i hemlighet eller rutinmässigt utan att informera. Det känns som ett övergrepp.
Ja absolut information, OCH sen ska självklart inte körkort dras in på ett provsvar. Kanske man kan göra det om man sätter en diagnos (t ex alkoholist) på en patient. Men man kan inte ta ett sånt beslut på ett provsvar som inte sätter en diagnos, tycker jag.

DDR försvann i Östtyskland men aldrig i Sverige, här byggdes det ut istället och byggs fortfarande ut, det gäller att ha koll på alla inhemska skötsamma individer för dom KAN ju tänkas begå brott, kan tänkas vara på "fel" plats eller KAN tänkas bli missbrukare och konkurrera med den kriminella mobben och så kan vi ju inte ha det, nej övervakning är grejen oavsett om det behövs eller ej, det skapar jobb åt kontrollmyndigheterna.:cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Shop to you drop, del 4

Hästrelaterat

Tillbaka