Älgstek - tid i ugnen?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Piek
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 2 632

Piek

Trådstartare
Vår köttermometer har valt att ge upp samma dag som vi behöver den...

Vi ska göra en stek på älg. Enligt receptet ska 1 kg vara inne i ugnen 1-1,5 timme, 200 grader för att nå innertemperaturen 60-70 grader. Vår bit är 1,6 kg hur lång tid tror ni vi behöver räkna med?

Vår köttermometer har valt att ge upp samma dag som vi behöver den...

Vi ska göra en stek på älg. Enligt receptet ska 1 kg vara inne i ugnen 1-1,5 timme, 200 grader för att nå innertemperaturen 60-70 grader. Vår bit är 1,6 kg hur lång tid tror ni vi behöver räkna med?

Vill du verkligen köra den så snabbt? Jag gör aldrig älgstek i högre temp än 125 grader och skulle säga max 150 grader (magert kött - låg temperatur). Jag hade räknat med ungefär 2,5 timmar i ugn i 125 grader.

Vill du verkligen köra den så snabbt? Jag gör aldrig älgstek i högre temp än 125 grader och skulle säga max 150 grader (magert kött - låg temperatur). Jag hade räknat med ungefär 2,5 timmar i ugn i 125 grader.

Jag får erkänna att kött inte är min starka sida och att jag mest lyder receptet :o. Men då sänker vi temperaturen tack för tipset 😁

Jag håller med @athena_arabians, älgstek blir seg av snabb tillagning. Jag hade kört 2,5-3 timmar på mellan 100-125 grader. Beror på ugnen. Vår varmluftsugn är hopplös snabb och varm så i vår ugn hade jag haft strax över 100 grader i 3 timmar, då blir det mört och fint.

Vi äter mycket viltkött då jag och alla runt omkring jagar.

Liknande trådar

Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
934
Senast: Blyger
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
750
Senast: Unafraid
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 276
Senast: Anna-Bella
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 231
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka