älglus/hjortfluga eller hästfluga/nötfluga?

cahs

Trådstartare
Min häst var med om en hemsk upplevelse under ritten idag, tack och lov hann jag hoppa av innan han exploderade i en rad sparkar och slängningar :crazy:

Jag hittade sen en STOR älglus i pannan på honom (den måste ha landat vid rumpan så som han betedde sig och sen flyttat/flygit framåt). Denna var alltså STOR! Runt 1 cm inklusive allt, älglössen ligger runt 0,5 cm i storlek.

Nu har jag googlat lite och hittat denna sidan http://www.norragrasmarks.se/Alglus.htm där de säger att det finns en älglus (som på sidan heter Hjortfluga men enligt mer googlande är samma sak som älglus) och en hästfluga/nötfluga. Och så läste jag att många blandar ihop bodskapsbroms med hästfluga..

Jag vet inte egentligen vad jag vill med denna tråden mer än att jag blev så illamående av synen av den äckliga... Har ni haft mycket sånna stora, hästflugor?

Sv: älglus/hjortfluga eller hästfluga/nötfluga?

Hästflugan (äckeljäveln!) kom idag. Fast jag har då aldrig varit med om dem innan, jag trodde hästflugan var den där boskapsbromsen. Snacka om att jag blev förvånad när mina mardrömmars mardrömmar var dubbelt så stora och flera månader för tidiga...

På sidan jag länkade till stod det att Hästflugan finns mellan maj-oktober...

Oh no, dom muterar sig dom vidriga krypen. :devil:

Förra hösten var det en jäkel som hade satt sig under svansen på min häst. Hade precis tagit in honom från hagen och ställt upp honom i stallgången när han helt plötsligt blev skogstokig. Stegrade och bockade som en galning och högg efter svansen. Först fattade jag ingenting men sen syntes det liksom att han försökte bli av med något obehagligt. Ja, det var ju inte helt lätt att komma åt att känna igenom honom med fyra ben sprättandes åt alla håll och kanter.
Till slut lyckades jag iallafall hitta och få bort kräket och kuse såg väldigt lättad ut. :D

Och detta var en muterad jävel?

Jag berättade för mamma med den chockande slutsatsen, dubbelt så stor - dubbelt så ont? :grin:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka