• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Luxus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 979
L

Luxus

Någon som vet när älgjakten börjar här i stockholms trakten? så jag inte springer runt i skogen och skrämmer älgen, till jägarnas förträt :o

Sv: Älgjakt

Tack!:love:
Bäst att passa på nu då, vi har fått nya markägare här som är jakt intresserade :crazy:

Oftast är ju jägarna inte ute varje helg och rätt sällan på vardagarna, bäst är ju om man kan ha en dialog med jakträttsinehavarna om vilka dagar och i vilka trakter de jagar. :) Så inte du och din hund helt måste överge "er" skog halva året!

Ska prata med dom och se hur "planen" ser ut, brukar ju vara så att man håller sig undan den första veckan för sin egen säkerhets skull, men finns det några regler för att man inte får vara i skogen när det är älgjakt?

Det tror jag inte, allemansrätten gäller ju. Hunden bör du väl dock hålla kopplad.
Däremot så blir ju det sociala klimatet bättre om du tar lite hänsyn till dem, inte så roligt att få en hel jaktdag förstörd...
Som sagt så är det stora marker så jagar den kanske bara vissa pass och då gör det ju inget om du går omkring på andra ställen, du kanske tom tvärt om stör älgarna så de går in och blir skutbara :)

*kl*

rejält OT men jag måste:

"hur man gör älgjakten lite mer spännande"

jakt%20-%20jorgen.jpg

(och ja du får självklart rida ute när det är älgjakt men kom ihåg att det är obligatoriskt att se ut som en vandrande julgran i alla reflexer så att man är extra säker på att jägarna ser att du inte är en älgtjur)

jakt%20-%20jorgen.jpg

:eek::eek::eek:

Det är det ända spännande man har här på landet ;)

Om du inte har en skotträdd hund kan du vara med att gå drev!!! Det har vi gjort med våran setter. Här är det ett helt byalag som jagar älg tillsammans, med ett drev av familjemedlemmar och frivilliga. Man får gärna ta med hund! Men det kan bli problem i bilarna om man ska gå flera drev på en dag och samåker till dem olika ställena. Men kolla hur jaktlaget på erat ställe gör.

Då blir älgjakten nåt positivt även för oss icke jaktintresserade och man ser ställen på skogen där man inte trodde man kunde gå fram:D

Har aldrig varit med om det men det skulle vara intressant, ska kolla av lite och se om dom gör så här och vill ha mig i skogen ;) såg något avsnitt av "hem till byn" där dom gick runt i skogen när det var älgjakt:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 124
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Min hund är besatt av att ta mina vantar eller min mössa när jag kommer hem efter att ha varit någonstans utan hunden. Får hon inte det...
Svar
4
· Visningar
480
Senast: KesoNeso
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
793
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka