Älgflugor?

G

GurGlet

Hej! Jag har ett stort problem. Mitt svarta fullblodssto verkar ha massa älgflugor. När jag rider kan hon när som hälst börja bocka,stegra,slå med bakbenen under sig, navsa och klia sig.
Dom är helt omöjliga att hitta och hon är fruktansvärt frustrerad.
Dessa små kryp förstör träning efter träning och jag vet inte hur jag ska få bukt med dem.:confused: snälla hjälp mig

Sv: Älgflugor?

Det absolut bästa du kan göra är att klippa hästen, då trivs inte älgflugorna.
Jag har haft stora problem med dessa kryp nu under hösten, men med klippning blev det betydligt bättre!

hon är redan klippt. det verkar som dem sitter vid juvret eller någon stans däromkring, med jag hittar inget när jag tittar, hon är inte klippt över baken, för hon är känslig och blir lätt stel, men tack ändå

På min häst hittar jag dem i svansroten och runt manken.
Jag kammar igenom svans och man med en människokam innan varje ridtur:crazy:
Har man tur så fastnar de i kammen,

(det går åt mycket pälsglans)

Dom är hemska!!! Fast kolla i svansroten brukar borra in sig där, brukar kolla ganska noga både före och efter ridtur..även vid manen har jag hittat dem ibland..de är helt hemska usch!:cry:

vad är älgflugor? finns väl inte här uppe i norrland får man anta? :D

Är det någon som vet vart älgflugorna trivs bäst? Det verkar ju vara så att de inte finns överallt. Jag hittar dem lite då och då i pållans päls men jag tror att jag brukar upptäcka dem ganska tidigt. Jag ser att det finns en "knöl" någonstans där de har bitit och då brukar jag stryka med handen över henne för att hitta det lilla odjuret. Hittills har det bara funnits en eller max två på samma gång.
Det svåra tycker jag är att ta död på dem. De är ju så små och verkar tåla det mesta... blä

i manen, svansen, under magen och mellan frambenen trivdes dom bäst på min ex lurviga häst, nu klippt :p, dom vill alltså vara där det är lång päls.

jag har testat såntdär flugmedel, ganska starkt, att spruta i manen och svansen, och det verkar dom inte gilla.

Jag upptäckte idag att min lilla pålla också har en och en annan älgfluga på kroppen.

Bara undrar hur man får bukt med odjuren?!
Är det bästa man kan göra att klippa hästen eller finns det något slags medel att tvätta hästen med ?

Och kan männsikor också drabbas av dom ?

Koko_

Matolja tar död på dom...... vi har oxå problem med dom så vi ringde vet. han sa på med matolja då kvävs dom ihjäl.Så massera in lite lätt t.ex i svansroten man får använda ganska så mycket.Fungerar faktiskt.

*lånknapp..*

Har samma problem med polla.. Hon är iaf vit så det är lite lättare att se dem, men gud så tokig de gör henne! Hon är också kilppt (halvklippning). Finns det inget annat än olja att få bort dem med? På min sitter de mest överallt, inte speciellt i svansroten eller så...

Du som skrev några rader upp om att du använde ett starkt flugmedel: men vilka flugmedel är extra starka då?

nån som kommer ihåg hur långt in i vintern de brukar hålla sig framme?

uch och blä som sagt...

Har haft jätteproblem under hösten med lillpållen, de två större ponnystona verkar dock inte vara lika goda för de är inte alls besvärade. Jag provade ALLT, i ren desperation så pudrade jag in honom med en urgammal burk jag hittade innehållandes ett ohyrepulver för häst, tror den heter E-total eller nåt liknande, kan kolla i stallet i morgon. Jag har sett att den fortfarande finns på Granngården att köpa, men den är numera inte godkänd för häst, så du får kalla pållen för lilla "Mu" just när du pudrar!!;) Hur som helst så FUNGERADE det!!! Jippi!!!!!!!!!! Lite tråkigt att använda när pållen ska tränas osv då man helst inte ska borsta hästen(läs kon!) under tio dagar om man vill uppnå full effekt enligt bruksanvisningen! Men det gäller ju när de har "vanliga" löss och pälsätare så jag borstade i alla fall, fast inte i roten på svansen där de härjade som värst!

Läste på en vetrinärsida att Switch rekomenderas till får och kor mot just lusflugor (älgflugor, hjortflugor, älgloppa, kärt barn har många namn...)

:devil: Död åt inseketer :devil:

Minusgrader, älskade minusgrader. :bow:

Pälsglans och switch är mina förslag...och hjorthornsolja men det är förbjudet i sverige, annars håller det borta de flesta djur.

Switch och liknande preparat brukar ha god effekt på insekter som
löss, fästing... och hjortlusflugor.
Eftersom dom inte sprider sig som löss gör utan faktiskt har vingar till dess att dom hittat till "maten" då dom tappar vingarna, så kan man råka ut för en eller annan älgloppa även som människa.
Även på människa kan man använda samma typ av preparat...

blev nyfiken och sökte runt lite och hittade detta som kanske kan vara till nytta för dig?

medel för hästägare k 17/10 20:52
Bayticol vet., pour-on, lösning 10 mg/ml
Datum för godkännande: 2003-02-21

Innehavare av godkännande för försäljning: Bayer AG, Leverkusen, Tyskland

Ombud: Bayer AB, Göteborg

Indikationsområdet utökas till att även omfatta får:

"Behandling av skabbkvalster på nöt. Behandling av lusfluga, pälsätande och blodsugande löss på får och nöt. Profylax och behandling av fästingar på får och nöt."

Verkar vara ett synnerligen otrevligt litet kryp...

Bild på krabaten:
fluga120.jpg

heJ!

är du säker på att det är älhfluggor? För min d-ponny fick föra hösten små utslag på kroppen, som han ibland kliade håll på , vi hade ingen aning om vaD DET VAR, MEN HÄSTEN STÖRDE SIG VERKLIGEN ÖVER DET HÄR, SEN FICK VI REDA PÅ ATT DET VAR älgloppor, dom syns knappt men dom finns där, dom kommer till hästarna om det finns mycket älg i skogarna ch det gör det här hos mig, testa att bada hästen i lusmedel och se om det blir bättre, det finns flera produckter man kan bada dom i, bla sådant som tar bort bakterier och svamp från huden m.m ;)

mathilda!!!!!! var smörjer du in oljan någonstans??? man kan ju inte smörja hela hästen , för jag vet inte var elakingarna sitter

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar