Älgflugor Eller?

R

rockan

På några av våra hästar har har vi sett älgflugor (usch)! Men nu har vi även sett att de har kala fläckar, små men utan upphöjningar eller rodnad. verka inte klia heller. veterinären enl. telesamtal tror mer på ringorm ??? Men borde inte alla hästarna visa symtom då och hur lång tid tar det för att de ska bryta ut ordentligt?

Snälla hjälp mig, ni som har erfarenhet av sånt här.
Tror ni att älgflugorna äter pälsen eller? Ska behandla dem nu med Imaverol, vet ni vad det kostar?
Ska man behandla älgflugor? tar imaverol även det? Många frågor, men vill ha snabb hjälp, om jag verkligen måste sanera hela stallet osv?

Sv: Älgflugor Eller?

Mina hästar blev mycket besvärade av älgflugor tidigare. Inne i öronen. Jag såg att hästarna kliade sig och ruskade på huvudena så då gick jag ut i hagen och tittade och såg att hela öronen var fulla i dessa kryp som hade bitit dem så de var alldeles såriga.
Kontaktade veterinär som aldrig sett att älgflugor gjort så tidigare.

Fick rådet att hälla switch på hästarna och försiktigt tvätta ur öronen och få bort lite skorvigt och sedan smörja med hydrokortison.
Det hjälpte och problemen försvann.
Så det är nog inte omöjligt att det kan vara flugorna som gjort detta på din häst.

Sv: Älgflugor Eller?

Ringorm är väldigt "lurigt" att få in i ett stall. En häst kan vara smittspridare utan att själv ha symptom och smittan kan ligga latent länge innan den bryter ut. Plus att det också smittar till människor.
Älgflugor har vi gått om här och vi har aldrig haft några problem som påminner om vad du beskriver utav dom. Vissa hästar får fler än andra och vissa blir mer irriterde än andra. Men ingen har kliat sig så att päls eller man har åkt av. Nu när det blivit kallt så har också dessa otäcka flugor försvunnit till nästa år.
Så jag håller med vaterinären om att det är mer troligt att det är ringorm. Då måste allt saneras riktigt ordentligt just för att det kan ligga latent så länge och är så smittsamt.

Liknande trådar

Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
231
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka