Tibra

Trådstartare
Hej,
jag har en liten islandshäst som har kronisk bronkit.
De säjjer att alger är väldigt bra att ge MEN.. jag har bara gett på kvällarna och några matskedar "hållt på sen i höstas"
Jag tycker att det inte hjälper så där jättebra, kanske mot hostan men inte mot andningen..
gör jag fel?
Måste jag ge henne alger på morronen med?
Och hur stora mängder ska jag ge henne varje gång?
"lite svårt att mäta i liter när det är en gele i en kastrull"
vore tacksam för svar!

mvh/Linda :crazy:

Sv: Alger!

Först och främst vilken typ av alger ger du, vanliga ishavsalger funkar tydligen inte lika bra på detta som tex rödalger.

Sen verkar din häst ha bronkit eller kvickdrag, en sådan häst kräver mycket mer än bara alger eller andra diverse tillskott. Hela miljön måste förändras runt hästen, helst bli utegående i så stor utsträckning som möjligt och inte stallas in mer än nödvändigt. Grovfoder byte tex om hästen äter hö, då är hösilage ett mer hygieniskt foder att ge för detta problem. Jag tror inte att du blir av med andningsproblemen tyvärr, dock kan du ge hästen lidring genom enkla åtgärder gällande spridning av damm och annat.

Jo jo det där vet jag,:)
jag är mycket noga med miljön, blöter höet mycket och låter det stå i ett dygn, låter inge damm eller mögel komma i närheten av henne, så miljön har jag koll på men det är bara det att jag gärna vill veta hur mycket alger jag ska ge varje dag?
Hon har ju exem också vilket alger fungerar bra mot har jag hört..
så måste man ge två gånger om dan morron/kväll? Och hur mycket?
Jag vet inte riktigt om det är röd-alger eller ishavsalger " va de nu hette" men det kommer från alg-börjes, carageen hette det.
Sedan ger jag henne vitlök och har börjat med äppelcidervinäger.. dessutom har hon exemtäcke på sig redan nu.. :d gör allt för min kikka :D

mvh/Linda

Om du köpt från Alg-Börje borde du väl fått med doseringspapper i påsen? Och det är rödalger, Carrageen, du har om du kokar dem till gele. Enligt doseringen skall väl din häst då ha betydligt mer än några matskedar, så prova det du och se om det ger någon effekt. Vid vikt 250 kilo tror jag att du skall ge 1/2 liter morgon och kväll, och det är enkelt att mäta upp om du mäter upp i tex matlådor direkt efter du kokat och låter det stelna i dem.

Jag har gett min häst Carrageen och tycker det gett bra resultat, ingen hosta och i övrigt en betyligt fräschare häst. Provar nu att gå över på fodertillskottet, får se hur det går.

När min häst fick Carragen-alger fick hon ca 1/2 liter/dag och det var egentligen i underkant till henne som väger uppskattningsvis 400 kg (hon uppskattade inte smaken särskilt så därför testade jag om mindre mängd hade önskad effekt vilket det hade).

Numera är hon symptomsfri (hostade tidigare) och får brunalger (fodertillskott) ca 1/2 dl/dag.

Du kokar ju 1,5 dl alger per 2 liter vatten. Du kan ju testa att ge din häst som jag gjorde, 1/2 liter per dag, då räcker ju ett kok i 4 dagar.

Heléne

Okej.. men andades din häst dåligt?
Det gör min och jag vet liksom inte riktigt om de där algerna funkar..
okej det är till o från att hon andas märkligt, just nu är det väl bättre men vid ridningen kan hon bli flåsande..
kan det bero på att hon inte fick/får tillräckligt mycket mängd med alger? :crazy:

Okej, min har med slutat hosta "vet inte om det beror på algerna eftersom vi började byta hö och så" men andningen är väl lite till o från..MEN vi fortsätter med röd-alger "tror jag det är" carrageen, måste man byta till fodertillskott?Varför gör man det och kan man inte bara fortsätta med carrageen eller slutar det verka efter ett tag? :crazy:

Du kan självklart fortsätta med Carragen-algerna! Jag bytte till fodertillskottet för att slippa kokningen, tillskottet (brunalgerna) är nämligen som ett grövre pulver som man bara blandar i det övriga fodret.

Heléne

Kan jag få sticka in en liten fråga, istället för att skapa en ny tråd tänkte jag.
hur länge räcker carageen algerna, säg ett kilo?
hästen väger500 kilo, alltså ska han ha en liter per dag.*läst på hemsidan*

Du måste ge BÅDE morgon och kväll för att uppnå full effekt (jag märkte ingen effekt alls när jag bara gav på kvällen).
Det räcker inte heller med bara några matskedar, du måste ge mer. Följ doseringsanvisningen som medföljer påsen!

Jag har gett carageen när mitt sto fick stafylokockinfektion för några år sedan o då räckte ett kg inte så länge minns jag. O man ska ge längre tid, gärna 6 månader o både morgon o kväll som sägt där uppe. O inte några matskedar utan 1/2 l... Så det är en del att göra, koka o hålla på. För mej fungerade det utmärkt, men jag gick över till torv/dammfritt spån o hösilage oxå. Inget torrt kraftfoder (behövs inte, ger hackat strå o betfor ist).

som jag har lärt mig, så ska inte höt ligga i blöt mer än 10 min, för annars lakas all näring ur. Det ska räcka med 10 min för att binda ihop damm partiklarna.

Liknande trådar

Hästvård När jag stallade in min häst efter 3 mån ute så började hon hosta efter 3 nätter. Jag hade ströat med torv då min leverantör hade...
Svar
17
· Visningar
2 211
Senast: Flathill
·
B
Hästvård Hejsan! Nu startar jag min första tråd här på buke :laugh: Jag behöver lite åsikter från er med erfarenhet av hästar med...
Svar
8
· Visningar
1 597
Senast: ridtravare
·
B
Hästvård Hejsan! Nu startar jag min första tråd här på buke :laugh: Jag behöver lite åsikter från er med erfarenhet av hästar med...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: terwa
·
M
Hästvård Detta blev oerhört långt och halvflummigt, men jag vore oerhört tacksam om jag kunde få lite hjälp:)! Sammanfattande frågor finns längst...
2
Svar
22
· Visningar
2 621
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.