Alger till hosthäst

S

Skuggabaldur

Min häst har antagligen dammallergi eller mögelallergi el dyl. Hon äter just ni Ventipulmin och Fabrol och ska idag få sin andra Hippotrimkur som ska vara i 5 dagar.
Många här inne har talat om hur bra alger är. Men kan man ge dem samtidigt som medicinkuren varar? Hittade produkter från Alg-Börje som heter Carrageen (stavning?) som har "antibiotiska effekter" eller något sånt stod det. Kan man ge det samtidigt som vanlig antibiotika? Och sen skulle man ge Alg-Börjes fodertillskott när den kuren var avslutad. Är det de produkterna ni andra har använt?

Sv: Alger till hosthäst

Hej hej!!!

Ja det är de produkterna jag använt iallafall.. först en kur med carragen "som man kokar" Kör den några veckor eller längre om hästenhar mkt svår hosta..går sedan över till de "vanliga algerna"..
Vet faktiskt inte om det är ok att köra med vanliga medicinen :confused: men eftersom det är ett mineralfoder torde de vara ok..varför ska du kombinera? Hjälper inte medicinen kan det ju vara värt att prova bara carragen. Lycka till, berätta gärna hur det går *är så nyfiken* ;)

Vi är inne på en extra medicinkur nu, då det rann lite ur näsan. Är hon inte bra om en vecka måste hon till klinik och göra endoskopi. Tänkte att antingen om man kan börja använda algerna nu medan hon får medicin eller efteråt om det ej blir bra.
Tack! Vet du om man kan köpa dem på till ex Lantmännen/granngården och inte bara Internet?

Varför inte läsa mer om E407 (Carragen) i den långa tråden "havsalger" innan du bestämmer dig för att ge din häst alger?!

Jag hade en gammal märr med luftrörsbesvär o hon hostade en hel del om hon fick stå i ett stall med för dålig ventilation. Är det dåligt hö då började hon hosta o det rann snor. Fick även slemlösande medicin som veterinären skrev ut ett recept på.
Hade jag haft henne kvar i livet hade jag nog gett henne carrageen o sedan övergå till vanliga algerna.
Men det finns faktiskt att läsa mera i broschyren, o du kan gå in på deras hemsida o se om det finns en återförsäljare i din hemtrakt, o det brukar va lite billigare om du åker till din återförsäljare o köpa en burk alger.

Visst skulle medicinerna hjälpa, men det kanske inte hjälper för stunden. Algerna skulle kunna hjälpa om hästen har en mkt svår hosta o problem med luftrören vilket min gamla märr hade.
Hon blev mycket bättre av att gå i lösdrift.
Kanske något för din pålle?

Min vänninas mamma var återförsäljare förut, nära o bra *L*

Men nu har hon slutat tyvärr så då beställer jag på alg Börjes hemsida..
Tycker du ska prova algerna innan du åker till kliniken..om de nu hjälper så är ju det mkt bättre..Du kan ju skriva att de skyndar på ordern det gjorde jag..
:)
Lycka till, berätta hur det går *nyfiken*

har aldig använt alger till min hosthäst så råd om det kan jag inte hjälpa dig med...

men jag tycker att man i första hand ska ändra de förhållanden i hästens miljö som kan göra att han/hon hostar... min är helt symtomfri efter att jag bytt till torv och höslilage o har bra ventilation i stallet...

Jodå....Alla har vi våra idéer! ;)
Först o främst veterinärkontakt o deras hjälp, o om inget hjälper får väl man pröva o ge hosthästen carrageen. Skulle nog inte va helt fel o pröva, tror jag.

Är det där inriktat till mej? :eek:

;)

Va? haha e lite trött vet inte om du skrev till mej..:angel: nej det var inte menat till dej..=))

Rebecka83--självklart ser man över stallmiljön först och ute miljön men det antar jag att trådstartaren redan gjort?!
Är det första man vantligtvis brukar göra ;)

Jo, det har jag gjort, har dock inte gått över till hösilage än (vattnar höet), men ska göra det.

Till alla:

Blev lite rädd efter att ha läst i andra tråden. Undrar om man kan göra analys på algerna och kolla om det är tungmetaller i eller det kanske inte syns...?
Nu tror jag inte hennes hosta betraktas som extremt allvarlig, är inget fel på andningen heller, men vi får se hur vi gör!

Nån som vet nåt annat fodermedel som hjälper mot hosta?

Jo, det har jag gjort, har dock inte gått över till hösilage än (vattnar höet), men ska göra det.

Till alla:

Blev lite rädd efter att ha läst i andra tråden. Undrar om man kan göra analys på algerna och kolla om det är tungmetaller i eller det kanske inte syns...?
Nu tror jag inte hennes hosta betraktas som extremt allvarlig, är inget fel på andningen heller, men vi får se hur vi gör!

Hej igen!!

Bry dej inte om allt de säger..suck..vet att det är svårt när man inte känner till ett fodermedel..men alger har använts sedan flera hundra år tillbaka i Sverige och inget har inträffat..finns inga bevis...
Har många i min närhet som använt med och det har bara varit positivt.. Då gör vet medicin mer skada i längden med njurar och lever osv..Var inte rädd för att prova.. Lycka till:bump:

Till alla:

Jag har faktiskt fått en innehållsförteckning på algerna ifrån Alg Börje AB...Funderar allvarligt på att köpa alger till min shettis mot hans eksem. Märker att han börjat klia sej trots att inte vädret är sådär. Det finns här i broschyren att det oxå ska va bra med eksemhästar.
Mitt sto ska nog jag låta bli o ge algerna...RÄDD för att hennes kommande föl ska få struma...Kanske efter det att fölet slutat dia på mamman, så får vi se.

Klart att algerna verkar intressant. Örter kan oxå vara något, oxå.

Jag har oxå vattnat vanliga höet till min gamla märr. Men det hjälpte bara för stunden, sedan blev hon dålig igen.
Veterinären rekommenderade hösilage, och av detta blev gamla stoet bättre. Men hon blev ännu bättre när hon fick gå i lösdrift denna vintertid pga brist på stallplatsen.
Då hade hon sällskap med mitt nuvarande sto, o det funkade jättebra.
Hade jag haft henne kvar i livet NU hade jag nog inte tvekat o ge henne carragen.

Va? haha e lite trött vet inte om du skrev till mej..:angel: nej det var inte menat till dej..=))

Rebecka83--självklart ser man över stallmiljön först och ute miljön men det antar jag att trådstartaren redan gjort?!
Är det första man vantligtvis brukar göra ;)

Äsch. Det är ju lätthänt o det är ju lite sent nu o alla är vi trötta! :angel:

;)

Jag tycker du ska vänta med div annat till medicineringen är slut. Hur ska du annars veta vad som hjälpte?
Jag har testat rundor div örter på min hosthäst. Det som hjälper honom mest är mald latkrisrot o anisfrö.
// Linda

En gammal "huskur" som kan funka är om du tar 1 dl äppelcidervinäger och blandar med 1 tsk bikarbonat.
Det ska ges direkt i maten och 1 gång om dagen i 2 veckor.
Fungerar mot hosta.

Har gett alger till hosthäst utan något som helst resultat. Det var många år sedan jag hade den här hästen (död nu) men jag slutade tvärt då jag hittade rätt omfattande undersökningar som visade att innehållet inte alls var så oskadligt och välgörande som tillverkare och försäljare ville ge sken av. Det kom en hel del annat med algerna, s a s.

Dessa undersökningar var inte gjorda för häst, utan baserades på tillskott för människor om jag inte minns fel. Men det är ju ingen skillnad på hästprodukterna, snarare är de väl sämre rensade och kontrollerade än de till människa...

Leta på nätet, jag tror du hittar en del information som gör alger ointressant...

Varför använda dessa :devil:la alger. De luktar äckligt, de är dyra, hästen avskydde det, det är KLADDIGT osv. Jag vet att endel får bra resultat av det men min hosthäst gav det inget resultat alls på.
Jag ger ett avkok på timjan, lakritsrot och anis. Kostnaden är betydligt lägre, det luktar gott hästen älskar det och jag har fått väldigt bra resultat på det.
Vad du än väljer att göra så vänta tills medicineringen är slut.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag undrar om någon har använt Alg-Börjes Carrageen till sina hästar? Funderar detta till min häst, då han är lite slemig i...
Svar
11
· Visningar
3 649
Senast: Lokkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30