Alger/soja???

S

Sliver

Hm, ja man blir bara mer och mer förvirrad. Alltså om man ger alger ska man inte ge soja då eller tvärtom? Mina hästar har inte fått alger tidigare men nu när hovis var här igår tyckte han att jag skulle prova detta så jag köpte en säck igår, svindyr och hästarna tycker att det smakar blä. Men imorse då var algerna väck ;) i brist på annat att äta innan de fick gå ut på bete i dag så hade dom ätit upp det :devil:

Iaf så får de soja i sin foderstat. Kan jag fortsätta att ge det? Har nån gång hört att ger man soja så behöver man ej ge alger. Aja, ni som vet dela av er med er erfarenhet! :confused:

Sv: Alger/soja???

Vet tyvärr inte. Men vart har du köpt algerna??? Vilket märke, vart hittar jaf det och vad är priset. Dåliga hovar *suck*
Tacksam för all hjälp :)

PS Vad är soja bra för?är mkt intresserad av foder och så

Vet inget om alger/soja men varför ge soja som proteintillskott när det finns lusern som är ett mycket mer naturligt proteintillskott för häst?

Alg-börjes och jag köpte dom av en kompis som brukar ta hem en hel pall för att sedan sälja till dom som vill köpa.

Alltså alger, det är ju mineraler då är det inge proteiner i det? Jag har gett mina hästar soja och det har funkat bra tidigare så varför skulle jag byta?

Oj glömde säga. Sök på Ishavsalger på goggle då kommer alg börjes sida upp. En säck kostade 450:- nu när jag köpte det av kompisen.

jezzie- skrev:
PS Vad är soja bra för?är mkt intresserad av foder och så

Vi ger soja mjöl eftersom det är dåligt med protein i årets hö (i vårat hö som vi har) och i söjamjölet är det protein i ;) Billigare än tex krafft´s proteintillskott!

Äh jag tror jag svarar på min egen fråga själv. Får se om det är någon som har några invändningar.

Soja är ett proteintillskott och eftersom proteinet i mitt hö är väldigt dåligt så använder jag det.

Alger är en mineral. Så kombinationen alger och soja är ingen fara alls har jag kommit fram till!

Jag hade tidigare en häst med dåliga hovar. Det enda jag hittade som hjälpte var "Seaweed & rosehips" från HippoK9.nu Det ersätter också mineraler så det blir inte lika dyrt som algerna.

Sliver skrev:
Äh jag tror jag svarar på min egen fråga själv. Får se om det är någon som har några invändningar.

Soja är ett proteintillskott och eftersom proteinet i mitt hö är väldigt dåligt så använder jag det.

Alger är en mineral. Så kombinationen alger och soja är ingen fara alls har jag kommit fram till!

Det är nog ingen fara alls, men däremot ska du nog komplettera med kalk då du ger alger....

helt rätt. ge soja tillsammans med alger och foderkalk. däremot kan du skippa ev. mineraltillskott. det är bara att slänga bort pengarna eftersom hästen får de mineraler som h*n behöver från algerna.:d

En fråga, har du sojamjöl? Köpte det själv idag och undrar hur man ger det. Ska det blötas lr svälla nånting? Är ju så torrt. Sen om man kan ge alger också har jag faktiskt ingen aning om.

Jag uppskattar inet soja i maten. Det är inget naturligt fodermedel för hästar o det finns begränsning hur mkt man ska ge.

Jag betalar gärna mer för att ge hästarna lucernhack.

Som jag har räknat på min foderstat så behöver jag bara ge 200 g så det är ingen risk för överdosering (har en stor häst). Mitt hö är energirikt och jag får en bättre balans om jag ger soja än om jag ger något annat. Tyvärr så är mitt hö alldeles för proteinfattigt.

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 372
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 072
Senast: elle12
·
Övr. Hund Nu har det hänt mig ännu en gång, jag har fått en kräsen hund! :mad: Jag bytte från hans valpfoder, Doggy professional extra valp...
Svar
2
· Visningar
1 151
Senast: Misiaczek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama