Alger mot hosta?

F

FTW

De frälsta talar sig ju varma för att använda Carragen mot host-hästar.
De skeptiska säger att alger innehåller åt pipan för mycket jod, som är skadligt för hästarna.

P g a att hästen hostar trots sanerad stallmiljö funderar jag på att försöka med carragen i alla fall, men nu undrar jag -

Kan man på något sätt häva det negativa med jod-överskottet?
Jag vet att åtminstone människor ska äta kalk tilsammans med algerna - är det för att minska skadan av joden? Och gör kalken det?
Och vilka skador får hästen av jodöverskott?

Hjälp mig med saklig information, så jag vet om det är en vettig väg eller bara "Alg-Börje-båg".

Sv: Alger mot hosta?

Är det bara hosta som är problemet?

Har själv en häst med konstaterad kronisk bronkit som numera nästan aldrig hostar, kan dock vara lite pipig i andningen ibland. Honom ger jag ett tillskott som heter Lincoln Breath Clear. Det innehåller bla Lakrits, Anis, Eucalyptus mm. Fungerar bra på min häst... Har dock aldrig provat Carragen, men däremot två andra hälsokost preparat som inte gjorde någon skillnad...

Hej!

Jag kan varmt rek. alger...har aldrig hört detta med jod överskott :confused: Min häst ett varmblod är 31år och ahr nästan hela sitt liv käkat alger..och ahr alltid varit pigg o fräsch..märkte en markant skillnad på honom när jag började med dem.. blank i pälsen , piggare osv.. han har aldrig hostat utan jag ger dem för jag tycker de innehåller så mkt nyttiga saker. de innehåller ju alla mineraler förutom kalk, så därför funderar det som ett mineralfoder .man behöver inte heller avmaska lika ofta när de äter alger..:)
DEt många gör fel är kanske att de kombinerar för mkt foder.. äter de alger behövs inget extra mineral foder, då kan tänkas att de får vitamin överskott och då kan det sätta sej i ben osv..
Han äter bara blötlagda alger med havre...

För några år sedan fick jag en ponny som i princip var utdömd för kronisk bronkit , gav honom en chans med alger som man kokar och han är idag en frisk 23åring...:banana: Har sedan gått över till de vanliga algerna med honom.. med körde de andra som en kur..tycker absolut du ska prova alger till din häst för de kan verkligen göra under verk!!! Hoppas han blir bra , skriv gärna o berätta efter du provat är nyfiken o höra om det hjälpte.. :banana:

Pratar du om carragen ellr om alger i allmänhet?

´Jag menar Carragen alger finns på algborje.se

Jag använder inte Carrageen längre. Mitt intryck vara att effekten var oerhört begränsad (på min häst) och så var det då det där med jodöverskottet. Nu är jag inte säker men jag har för mig att jodöverskott kan ge någoon typ av struma.
Övriga anledningar till at jag slutade var förutom den begränsade effekten att:
1. Hästen vägrade äta det annat än varmt. Försök hålla det varmt i kallstall fram till fodring :crazy:.
2. Det luktar äckligt och är rejält kladdigt. Inte kul att göra ren spisen om det kokade över :eek:
3. Dyrt
Jag gick över till att blanda själv och köpte hem slemlösande örter iform av anis, timjan och lakritsrot 1 kg av varje. Kostnad ungefär 300:-. Det som räcker kortast tid är lakritsroten den räcker i 3,5 månad anisen räcker betydligt längre och timjanen minst ett halvår.
Fördelarna är flera:
1. Mycket billigare
2. Mindre kladd (kokar upp 1 liter vatten varje dag och häller över kryddorna)
3. Det luktar gott och hästen älskar det :d
4. Hostan försvann helt. Nu hostar hon lite lite men med det här vädret...
5. Slipper oroa mig för jod överskott
Jag rekomenderar varmt ett billigare och ett mer väldoftande alternativ :)

Jag har hört att lakritsrot inte är bra för dräktiga ston. Vet dock inte om det var en riktig sanning eller en "bukes-sanning". Vet du?

Angående jod överskott så räknade jag på foderstat till min pålle och jag fodrar med vanliga alger. Jag kom fram till att hon fick i sig för lite jod fast det kan ju vara olika på olika algsårter.

Liknande trådar

E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka