Álfur frá Selfossi

Sv: Álfur frá Selfossi

Åhh på istölten i Reykjavik lördag 31/3 hade jag nöjet att se honom live! En helt fantastisk häst som vann mitt hjärta omedelbart, trots att jag egentligen inte alls gillar rödskäckar! Men de rörelserna och den utstrålningen - enligt mig är den enda som kan mäta sig med Alfur utstrålningsmässigt vår svenske Askur från Håkansgården.

Alfur var en av väldigt många fantastiska hästar vi såg på resan med Idunn - Sveriges avelsförening, men tillsammans med Freydir fra Hafsteinsstödum som vi också såg på Istölten tillhörde dessa de hästar jag minns allra mest från resan. Thoroddur fra Thoroddsstödum var naturligtvis jättekul att få klappa lite på, liksom Oddur fra Selfossi mfl... Att rida på tur på Island och vada genom floder med starka strömmar var också en enorm upplevelse, men det hör hemma på en annan sida!

Tack för svaren. Men det skulle vara Álfasteinn som jag menade från början!!!:crazy:

Jodu det var en fining, men nu kommer ju diskussionen om vad vi vill att våra hästar ska vara egengtligen, det är inte ett jättelångt kliv mellan fuxskäcken och tennesse-hästarna det klagas så mycket på i en annan tråd. Men jag är inte själv intresserad av att föra den debatten utan nöjer mig med att konstatera att mycket extremare rörelser än så vill jag nog inte se.

Svartskäcken i samma sekvens var söt, men verkade mindre samarbetsvillig, vad var det för häst?

För övrigt riktigt stora bucklor!:D

Jodu det var en fining, men nu kommer ju diskussionen om vad vi vill att våra hästar ska vara egengtligen, det är inte ett jättelångt kliv mellan fuxskäcken och tennesse-hästarna det klagas så mycket på i en annan tråd. Men jag är inte själv intresserad av att föra den debatten utan nöjer mig med att konstatera att mycket extremare rörelser än så vill jag nog inte se.

Svartskäcken i samma sekvens var söt, men verkade mindre samarbetsvillig, vad var det för häst?

För övrigt riktigt stora bucklor!:D

Jag vet, jag har tänkt precis som du. Hästen rör sig otroligt fram, men enligt hur jag tänker så är han egentligen inte tillräckligt stark för det. Han rids på talang, som ju finns en masse. Men jag tycker att han tappar ryggen och inte bär sig bak. Men jag har aldrig sett honom live.Och har hört mycket gott om honom.

OA

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka