Alflis vs. Toa Lätt

gul_zebra

Trådstartare
Jag var iväg och köpte en säck Toa Lätt idag. Såg att de har börjat sälja stora säckar med 100 liter alflis, lite dyrare men billigare i längden iaf.

Men så till frågan - vilket är bäst med lukt och så, Toa Lätt eller alflis? Och hur är det med mängden som hamnar utanför buren? Jag har det så dumt möblerat på mitt rum så kort sagt får man spån i huvudet när man sover om man har spån exempelvis (vilket jag fått ha några gånger ja, tyvärr :p) och det är ehm... Mindre kul när det hamnar i örat eller så. Så, menar helt enkelt om alflis kanske är lite svårare att sprätta ut än spån, som Toa Lätt tex, eller är det i klass med spån i utskvättningslätthet eller hur man ska säga? :D

(Kanske ska nämna att det är till råttburar också, om det har någon betydelse)

Sv: Alflis vs. Toa Lätt

Alflis har jag en del i mina terrarier snyggt o allt sånt men värdelös uppsugnings förmåga.

Jag har råttodling med ca 100 djur som går på toa-lätt det suger upp kanon bra o blir mycket mindre lukt. Har inte testat till råttorna , men reptilerna har ju inte urin som råttor så kan tänka mig det är ännu värre där

100 råttor?! :eek: Snälla, säg inte att du har de i små sketna labburar eller nåt... :crazy:

gul_zebra skrev:
100 råttor?! :eek: Snälla, säg inte att du har de i små sketna labburar eller nåt... :crazy:

jupp funkar kanon!

men har många burar också 54 labburar sammanlagt. va trodde du frigående, det är ju inte höns jag föder upp.

Två ord: Inte djurvänligt. Hojta till om du vill ha en bättre förklaring :smirk:

Två ord: Inte djurvänligt. Hojta till om du vill ha en bättre förklaring :smirk:

Nej det funkar hur bra som helst, de förökar sig som råttor ska får en bra allsidig kost o.s.v.
Jag vet reglerna kring hållande av gnagare men tycker inte det stämmer för mådde dom inte bra då skulle dom inte föröka sig så bra som dom gör. konstigt är att burarna var godk för bara ett tag sen o nu inte alls. har råttorna förändrats sen nåt år tillbax?

nej jag kommer o ha mina labburar, miljö o hälsa har varit o inspekterat lokalen o anmärkte inget för vi hade råttona bara 1o1 i burarna o inte som många andra 3-5st

Labburar är för små. De lagliga måtten är också för små kanske man ska nämna då. Inte för att jag sett nån labbur som ens når upp till de lagliga måtten då men iaf... Det jag menar är att råttor är alldeles för aktiva djur för att kunna må bra i labburar. De behöver stora ytor, klättermöjligheter osv.

En och en? Ja då har du ett lagbrott redan där. Sedan den 1/7-03 är det olagligt att ha flocklevande gnagare ensamma, med undantag för exempelvis för dominanta hanar. Tyvärr är det få som känner till den lagen och den tas inte tillräckligt allvarligt, men faktum är att den finns. Kan leta upp den lite senare när jag sitter vid en snabbare dator om du vill, annars står det i L80 iaf.

I lagen står det även att alla djur ska kunna få utlopp för naturliga beteenden. I råttors naturliga beteenden finns exempelvis mycket socialt liv med andra råttor - de sover gärna i högar (utan det blir sömnen orolig), de brottas, de putsar varandra, osv.
Ensamma råttor i för små burar blir hjärnskadade också. Samma effekt som på isolerade barn (ja, tyvärr har man testat det på ett barnhem, har för mig att det bara innebar att barnen inte fick någon närhet med vuxna där dock). De blir helt enkelt så fördummade när hjärnan inte får arbeta. En stor del av hjärngympan får de från just att ha andra råttor att bo med, och en ganska stor del från att utforska, lösa saker, osv.

Och jodå, råttorna skulle föröka sig. Se bara på råttorna i Karni Mata, fulla med skabb är de men ändå förökar de sig. Har själv fått hem en drös omplaceringar genom åren, har inte försökt avla på de men honorna har brunstat precis lika mycket som välmående råttor och hanarna är precis lika intresserade av honorna som andra hanar.

Många inspektörer bryr sig tyvärr inte om smådjur. Beklagligt som fan. Har själv anmält en zooaffär här i stan, som gör uppenbara lagbrott om och om igen (exempelvis kaniner och marsvin som inte har hö, undulater som sitter så trångt att det knappt finns plats på sittpinnarna, avel ute i butiken, marsvin och kaniner som ihoptryckta täcker 3 fjärdedelar av en bur), ändå har det inte gjort något åt det.

//Zebran, som haft (och har, tyvärr) ensamråttor och ser skillnaden tydligt - och även läst på en del kring lagar då jag hoppas på att utbilda mig till just djurskyddsinspektör :angel:

Ok.

1 hane med 2 honor? Hela tiden eller bara när de paras?

Förresten, liten fundering... Har för mig att många som avlar för ormmat bara kör på lite hur som helst och skiter i att honor ska få vila mellan kullarna och inte ha för många kullar, stämmer det? Och hur gör du?

Är själv inte anti att man avlar för ormmat, ormarna måste ju också äta. Däremot hatar jag när man missköter de för att de "bara är mat" :devil:

Gul_zebra alla hannar som är könsmogna och okastrerade är undantagna från den lagen.
Det tom står att det rekommenderas att inte ha sådana ihop.

Ok.

1 hane med 2 honor? Hela tiden eller bara när de paras?

Förresten, liten fundering... Har för mig att många som avlar för ormmat bara kör på lite hur som helst och skiter i att honor ska få vila mellan kullarna och inte ha för många kullar, stämmer det? Och hur gör du?

Är själv inte anti att man avlar för ormmat, ormarna måste ju också äta. Däremot hatar jag när man missköter de för att de "bara är mat" :devil:

Mina grupper lever tillsammans hela tiden.
Vi har ju så många grupper sen så stöd köper jag foder av ett företag.
Så jag ser till att inte ha inavel i mina grupper samt att jag försöker hålla koll på honorna att de får vila. Men mina grupper lever bara i 1år sen sätter jag nya. tar undan ungarna vid 5v så går de själva i nya grupper, eller så tar jag bort dom då, föder inte upp råttor till vuxen ålder det är för dyrt det blir lika dyrt som o köpa då. så halvvuxna råttor är det jag är ute efter för det går åt ca 60 halvvuxna råttor varje månad bara till mina djur.

Men vet att många kör både inavel o kör att honorna ska ha så många kullar som bara går för det ska ändå bara bli mat. Men jag försöker iaf ganska svårt o hålla ordning på så många djur att alla får lika när det gäller kullar.

Nu blev jag bara förvirrad... Men det skyller jag på sömnbrist och tar och kikar in imorrn istället! :angel: :D

Då vet jag inte var du kollade för det står kvar.
Klipper in från L80 som ligger uppe idag hos Djurskyddmyndigheten:

Allmänna råd till 8 kap. 1 §
Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt.
Par och grupper av kaniner eller gnagare bör sättas samman av unga djur och hållas stabila. Om vuxna djur ska sammanföras bör buren eller inredningen ändras så att den upplevs som en okänd plats
för alla. Vuxna honor med diande ungar bör inte sammanföras i nya grupper. En grupp bör inte bestå av fler än tio vuxna djur. Djur som hålls i par eller grupp bör ha tillgång till gömställen eller föremål som ger dem möjlighet att komma utom synhåll för varandra. Könsmogna okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans. En hona bör inte hållas kontinuerligt tillsammans med en könsmogen okastrerad hane om det innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grund av upprepade betäckningar och födslar.

Länk till pdf filen:
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/DFS_2005_8_L80.pdf

Har kollat på Djurskyddsmyndigheten ja :p Fast den där texten var inte med när jag kollade senast, har inte sett den öht. När jag läste senast var det bara "Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl", och så har det ju stått om hanar i den texten förut också men den delen togs bort.

Läste nog senast för typ 2 månader sen eller något sånt, kanske har lagts till efteråt? :confused:

Det står i kursiv text och det har stått samma sak sedan lagen ändrades på exakt samma ställe. Jag har klippt och klistrat den många gånger för att bevisa vad som står i lagen då det är massa missförstånd i den så jag är 100% säker på den saken.
Sist jag tittade var nog för ett halvår sedan.

Ok. Ja då vete fan för jag har bläddrat igenom där en massa jag med men aldrig sett just den delen :confused: Eller så är det bara jag som är trött :D Hur det än är så står det ju där, inget mer med det liksom :p Tyvärr för den delen gillar jag inte :angel:

Svarar på din ursprungsfråga.
Har du testat pellets, den som är tänkt att elda med?
Den fungerar jättebra som kattsand i allafall, luktar friskt av virke och är jättebilligt! Det som blivit blött smular sönder och far ner i botten av lådan.

Just ja, det hade jag glömt! Tänkte prova förut men det blev aldrig av.
Tack för tipset, ska prova det sen när Toa Lätten är slut :bow:

Hej alla... Texten som är inklippt ovan är ju utdrag ang
KANIN..

Men råttor kanske har samma..

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 392
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar