Alexander tekniken och AR

Hrannar

Trådstartare
Igår hade vi besök av en dam som höll på med Alexander tekniken av ryttare.
Vi fick sitta upp på en trähäst med sadel, och där tittade hon på varje individ och hur man satt till häst.
Det var mycket intressant!
Jag fick höra om min själv att jag satt faktikst mycket bra i sadeln, och det är jag glad att höra då jag varit sne men är nu tillrättad av en naprapat.
Hade stark och bra rygg, ingen svank utan en neutral länd.
Benen låg bra, men jag skulle slappna av mer i nedre skänkel, hon tog då tag i mina ben och lät dem hänga ännu mer ner så jag kände hur djupt ner i i sadeln jag sjönk, och där satt jag perfekt!
Det enda som anmärktes nåt nämnvärt var mina skuldrar, som många har problem med sitter man mycket framåt böjd, särkilt nu vid datorn:angel: , så dem ska jag tänka på att föra tillbax och göra mig tung i armarna och sen har man den perfekta kontakten med hästen!
Vi fick hålla i tyglarna och då fick vi känna hur det var att hålla händerna i bra position, även där ryttaren svankade = bromsade upp hästen i munnen, där ryttaen satt som "lussan" så att benen i underarmen korsades = bromsande och stark i handen ( detta har jag ibland tendes att göra så nu ska jag tänka extra mycket på det när jag vet hur stark man blir i handen)
Även där ryttaren hade knappt kontakt med tyglarna och hästen kännde inte alls av ryttaren, eller blir överraskad när ryttaren plötsligt tar tag i hästen mun med ett ryck.

Det behövs så små förflyttningar i sadeln för att få hästen att gå i ex öppna, slutan, volt.

Sen ska man på en häst som inte går framåt för skänklarna, gärna använda pisken som en touch, istället för att använda skänklarna hela tiden under alla delar av passet = som leder till spänningar i resterande kropp.

Mycket intressant som sagt och detta ska jag ta med mig nu när jag åker hem nästa vecka och rider mina hästar.:idea:

Något jag stark kan rek.
 
Sv: Alexander tekniken och AR

Håller med, jobbar själv med en tjej som är Alexander teknik lärarinna och det är otroligt vad det gör mkt med små förändringar!

Det kommer mer och mer till Sverige och jag håller på att jobba för att skolan i Tyskland ska ha en avdelning här.
 
Sv: Alexander tekniken och AR

Var det en Alexanderteknik-lärare?

Tycker mig inte från din berättelse se så mycket Alexander-teknik i det. Däremot kroppsmedvetande möjligtvis, ja.

Sen pedagogiken i sig att tala om vad som var fel kanske inte är något jag har mycket för ;) Att också handripligen sätta någon i en sits genom att "dra" i benen gör ofta att man i den nya sitsen bara känner sina spänningar, inte hur man egentligen rent biomekaniskt bör sitta för bästa effekt. Att då istället låta ryttaren själv röra sin kropp på olika sätt har jag märkt är ett bättre sätt att jobba.

Vad negativ jag lät nu :crazy:
Självklart är all sorts kroppsmedvetande-träning bra och olika sorter passar helt klart olika personer.
 
Sv: Alexander tekniken och AR

Tillägg:
Genom att "dra" benet och positionera ryttaren i en sits så kommer resultatet visserligen ganska snabbt, men dte blir inte så väldigt långvarigt eftersom det inte är SANT i ryttarens kropp. Låter man istället ryttaren/personen själv uppleva sin kropp inifrån, och utifrån egna rörelser komma fram till ett mer bekväm/energisnålt sittande så blir det SANT i ryttarens kropp och därför blir resultatet mer långvarigt. Däremot kanske det inte kommer lika fort och lika tydligt.
 
Sv: Alexander tekniken och AR

Jag tror att många var nöjda med att känna hur det "ska kännas" när man sitter rätt i sadeln, och detta gav många mycket positiva insikter i hur deras kropp fungerar och är i dagsläget.
Men som sagt, vi är ju olika och vissa vill veta hur man som ryttare är och hur det kan kännas om det ska kännas rätt...samt hon gav många bra tips och övningar til var och en att göra och tänka på....nåt som jag absolut tar åt mig då jag ridit för en instruktör inom centrerad ridning och studerat cetrerad ridning, som jag känner att detta var rätt lika, fast utfördes på olika sätt, och presenteras på ett annorlunda sätt för ryttarens kropp.

Kan inte säga att hon "drog" i benen, snarare med en liten touch visade kroppen rätt väg att nå en avslappning som fick en att sitta "rätt", en naturlig position.
 
Senast ändrad:
Sv: Alexander tekniken och AR

Eftersom jag inte sett henne arbeta så kan jag ju inte säga något om just henne :) På sättet du beskrev så lät det lite som om hon gav kroppen en position den skulle vara i. Som sagt har jag utifrån det mest erfarenhet av att det skapar mer spänning och personen inte alls känner hur den ska sitta.

Vad hände vid denna "touch"? Är det något som du själv kan göra och genom det uppnå samma resultat utifrån? Vet du hur du hittar till denna naturliga position själv?

Hur var det annorlunda mot centrerad ridning?
 
Sv: Alexander tekniken och AR

Jaså!
Va intressant det skulle varit då!!
Skulle absolut kunnat tänkt mig att forsätta rida för en Alexander-lärare.
 
Sv: Alexander tekniken och AR

Ja, vi ska sätta upp min kompis Alexander-lärare på Mourven någon gång i höst. Hon har ju aldrig suttit på en häst förut ;) Vi får se hur det går.

Har haft en del kontakt med Alexander-teknik (men inte så mycket som med tex Feldenkrais) och även om jag ser det mycket nyttiga i den ser jag också dess begränsningar och en del jag inte alltid håller med om.
 
Sv: Alexander tekniken och AR

Kan du förklara vad du menar med "att benen i underarmarna korsades" ? jag förstod inte.
 
Sv: Alexander tekniken och AR

OM man vrider handen så att knogarna vilar vågrätt, kommer d etvå benen i underarmen att korsas i ett låst läge, men om man håller handen så att knogarna blir lodräta, kommer d etvå benen att löpa pararellt...samspelet mellan benen hjälper dig att bli mer finstämd och känslig i handen, sålänge du låter tummarna peka uppåt.
 
Sv: Alexander tekniken och AR

Om du har armbågarna intill kroppen och underarmarna framåt (som när du sitter till häst). Du kan ta den andra handen och känna på underarmen på den arm du experimenterar med.

Känn hur benen känns när du har tummen uppåt.

Prova att vända tummen inåt-neråt och känn hur benen i underarmen känns då.

Vänd sedan tummen utåt och känn hur benen känns då.
 
Sv: Alexander tekniken och AR

Jaha, en liggande hand. Ingen tror väl att en liggande hand är rätt? jag blev fundersam när du skrev "Lussanhand" eller nåt liknande. Hon är ju korrektehet personifierad och jag har aldrig sett henne lägga handen varken på bild eller live. En liggande hand kan inte bli mjuk och fjädrande. Men det har väl inget med Alexanderteknik att göra? En hanställning med tummen som högsta punkt strävar väl alla efter, oavsett disciplin?!
 
Sv: Alexander tekniken och AR

samspelet mellan benen hjälper dig att bli mer finstämd och känslig i handen, sålänge du låter tummarna peka uppåt.

Radius och ulna "samspelar" inte mer eller mindre beroende på om handen är riktad med handflatan neråt (pronation) eller uppåt (supination) eller i ett neutralläge däremellan. Det är den här konstruktionen som gör att vi kan använda våra händer till så mycket - och det faktum att vi har motställda tummar.

När tummen är uppåt (neutralläget) är radius halvt roterad över ulna.
Det är olika muskler som lyfter handen uppåt i de olika lägena, möjligen har man lättare att använda vissa av dem och tycker att det känns bekvämare.

Det finns dock inget läge där underarmen och handleden är mer "låst".

Nu kommer väl en massa självutnämnda anatomiexperter att påpeka hur fel jag har, men det kan jag inte göra något åt.

Cilla
ortoped
 
Sv: Alexander tekniken och AR

Det är det inte många som gör. Och det kan jag inte heller göra något åt ;)

Men tack för kommentaren, om du inte var ironisk.
 
Sv: Alexander tekniken och AR

Det som händer är väl att när handen proneras (handflatan ner) så blir axlarna protraherade (framåtdragna) och man pga det blir mindre elastisk i handen. Håller man tummarna upp är det lättare att hålla axlarna avslappnade i ett neutralläge.
 
Sv: Alexander tekniken och AR

Jag tycker att den största skillnaden känns i handleden när man jämför.
 
Sv: Alexander tekniken och AR

Det som händer är väl att när handen proneras (handflatan ner) så blir axlarna protraherade (framåtdragna) och man pga det blir mindre elastisk i handen. Håller man tummarna upp är det lättare att hålla axlarna avslappnade i ett neutralläge.

Det känner jag inte till.
Sitter här och pronerar allt jag orkar, men mina axlar är på samma ställe hela tiden. Möjligen att man petar ut med armbågarna när man pronerar.
Men att underarmen skulle bli "låst" på något sätt köper jag fortfarande inte. Armbåge och handled är precis lika rörliga hela tiden, om än i olika plan.
 
Sv: Alexander tekniken och AR

Jo, armbågarna åker ut, men jag tycker också att axlarna påverkas. Sett det på många också, att när de får tummarna upp kommer axlarna i ett mer avslappnat läge.

Kan det inte vara så att när tummarna är upp så är handled och armar rörligare i de plan som man behöver rörlighet vid ridning? Eller så är det att när man har tummarna upp är man inte i något ändläge. Vid tummarna ner-in hamnar man ju lätt i ändläget. Hamnar man aldrig i ändläget har man rörlighet åt "båda håll" kvar.
 
Sv: Alexander tekniken och AR

Funderar hur en ergonomiutbildad designer skulle se på saken...
Det mest avspända tycker jag känns då händerna har ca 45 gr vinkel eller kanske något mer.
 

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 669
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp