Alernativ på solarie till häst

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Mli80
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 525
M

Mli80

Hej!

Har precis byggt ett nytt duschutrymme i stallet och ska nu på något sätt få till något slags solarie.
Jag har funderat på att hänga upp grislampor eller något liknande.
Jag behöver er hjälp med att komma med olika förslag på hur man kan göra och smarta lösningar på upphängningen!

Att köpa ett riktigt solarium är inget alternativ då jag tycker att dom kostar för mycket och jag känner att jag kommer inte att nytta det varje dag.

Låt ideérna flöda!

Sv: Alernativ på solarie till häst

Infravärme har jag över stallgånger. Blir ju som 'solarium' såtillvida att det blir varmt och mysigt. Dock får man inte fördelarna av solarieljus, men det får du bara om du köper ett riktigt solarium.

Dock, jag tror INTE det är en bra ide att ha infravärmare i spolspilta, dvs där de riskerar att bli blöta, kanske finns sådana som klarar det, det går ju att kolla.

Jag har mina över stallgången, i det här albumet finns bild, har höj och sänkbar anordning, för att kunan dels reglera värmen, och kunna justera efter olika stora hästar.

https://lagring.storegate.se/user/P...65&Share=9aa0fe3f-b8b9-4bae-ae15-53c306f8b2cc

Jag tror inte heller på den idéen. Jag hade nog sparat en tag till istället. Dom är ju inte så vansinnigt dyra. Man har ju dom i många år.

Tack för era svar och bilderna!
Ni har rätt i att det kanske inte är så bra att ha det i spolspiltan.
Kom därför på att jag kan göra en "solariumdel" tvärs över, där det kommer att finnas ett exakt lika stort utrymme som spolspiltan.
Den delen blir ett helt torrt utrymme.

Man kan kanske sätta i infraröda rör i de amaturer som du har på dina bilder?

Man kan kanske sätta i infraröda rör i de amaturer som du har på dina bilder?

Det ÄR infraröda rör i dem, det är infravärme som sagt. Ger inget ljus (belysning) utan bara (infraröd) värme. Därför de sitter där, för att ge värme.

Sådana armaturer (mina är på 1000 W styck) finns att köpa lite varstans, här har ÖB dem rätt billigt. Kolla kapslingsklass bara, så det är okej att ha i stall. (Jag vet inte var mina kommer från, fick dem i julklapp av dåvarande pojkvännen).

Jag har gjort en extra "spilta" som jag har mitt solari i, funkar kanon:)

Ok alexandra, jag läste slarvigt:). Dock så måste jag komma på en anna upphängning än din. Jag har inte lika bred stallgång. Men det var en bra hint om vart jag ska börja!

Lämna gärna fler förslag!

De går ju att skruva direkt i tak eller vad man nu önskar (jag har över 10 m till tak dock, så tja *s*). Själva armaturerna kommer ju lösa, att fästa på tak eller vägg såsom man önskar. Jag fäste dem i den där 'träställningen' iom takhöjden, och kom sen på att höj och sänkbart ju var bekvämt minsann.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 429
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 671
Senast: super
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 077
Senast: Fiorano
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 784
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka