äldre labbe och motion

frej

Trådstartare
Ja vi tre har varit trogna morgonmotionärer och knallat på ca en timme varje morgon, och konditionen för mig var i topp och tänkte att nu är det dax att ta sina första stapplande joggingsteg för att utöka detta.

Men våran äldre labbe som fyller 8 år anser att bilåkande är en synonym till motion och 300 meter räcker gott och väl för att sedan lägga sig i soffan och pösa resten av dagen.
Möjligen har jag lyckats få ihop 30 min med lite övertalning

Allt detta har han börjat med nu i våras.

Han får gå lös men i ett obevakat ögonblick återvänder han till bilen, vi går inte samma slinga, prövat att kasta ut dummysar han hämtar möjligen en, till den yngre labbens stora förtjusning som hämtar och lämmnar

Ja kära bukehund folket ge mig tips och ideer

Sv: äldre labbe och motion

Tänker att hunden antingen är överviktig, och/eller att den har ont i lederna. Har du varit hos vet och kollat så den inte har artros eller liknande?

Tänker att hunden antingen är överviktig, och/eller att den har ont i lederna. Har du varit hos vet och kollat så den inte har artros eller liknande?

Överviktig är nog mer matte som börjar bli, han är ju allergi hund så vi ska på återbesök i nästa månad så det kan ju vara en tanke att kolla upp

Absolut värt kolla upp lederna, för en 8 årig labbe är inte direkt gammal - så möjligheten till smärta är ju rätt trolig. Jag skulle be en ortoped kika på hunden.

Överviktig är nog mer matte som börjar bli, han är ju allergi hund så vi ska på återbesök i nästa månad så det kan ju vara en tanke att kolla upp

Det låter bra. Då vet du hur du ska gå vidare sedan, kanske behöver den medicinering.

En hund som är slank i kroppen, och motioneras med någorlunda jämna intervall ska inte bete sig så som du beskriver. Håller tummarna för er!

Min första tanke är också att han på något sätt inte mår bra. Har en tik som snart är åtta och hon hänger lätt med på vilka straptaser som helst. Däremot har hon blivit lite "tant" på det sättet att hon tycker hon kan bestämma själv.

Hoppas ni kan finna ut vad problemet är och att han blir sitt vanliga jag igen.

Som övriga skriver.
Kolla upp lederna.

Min hund (som tyvärr bara är 2,5 :() uppvisade liknande beteenden, inte så "grovt" som din dock.
Men hon verkade tycka att promenaderna blivit tråkiga och hon var allmänt loj.
Åkte in och bad om röntgen på armbågar, rygg och höfter.
Från vetten åkte jag med en hund som konstaterats ha så grov höfledsdysplaci som går utan att höfterna hoppar ur led :((

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka