äldre katt

soffa

Trådstartare
Jag har en katt som snart är 13 år han är behandlad för forl och åt bra i början men blev dålig i magen nu är det bättre men han ratar kattmaten och äter hellre lasagne (första gången han fick smaka det idag, en liten smakbit bara) genomgående tycker jag att han hellre äter vanlig husmanskost istället för kattmat förr var det tvärt om han ratade all mat förutom kattmaten. Är det någon som har någon erfarenhet av byte av tycke och smak hos lite äldre katter?

Sv: äldre katt

Han blev behandlad den 14 maj i år. Han åt jättebra efteråt men efter avslutad kur med clindabuc och metcam så blev han jättedåligig i magen så han har fått dietfoder av flera olika sorter både blöt foder och torrfoder + 2 omgångar prokolin. Han äter de flesta sorter ett mål sen vill han inte ha det mer. Han åt gourme mousse direkt efter behandlingen för det var det enda han åt ordentligt, 3 burkar/dag. Sen skulle vi gå över till torrfoder, dietfoder han äter ett mål vill sen inte ha det mer. Köpte RC för kräsna katter för det var det han åt innan han blev dålig av forlen. Han äter det om han får stjäla det av den andra katten. Nu får han välja RC senior, RC fuzzy cats, baby kitten (går bäst) ikväll så hade jag köpt hem RC kitten och Iam´s kitten.
Han vrålåt, han är uppväxt på Iams har ätit det i över tio år.
Han är mager känner alla ryggkotorna och tänkte häromdagen att nu är det slut med honom och var på väg att ringa vet dagen därpå igen. Då hoppar han ner sträcker på sig och är allmänt pigg.

Äter han går han upp i vikt men att få honom att äta det han behöver varje dag är en utmaning. Innan behandlingen var det enda jag fick i honom ugnstekt kyckling, han hade tappat 1.5 kg på ca ett halvår så det hängde på ett hår innan behandlingen. (stor katt 5.5kg nu strax under 4kg).
Njurprover och sköldkörtel prov är bra. Men han har haft en liten stressad situation hemma då den andra katten mobbade honom (han fick inte äta eller gå på lådan) hon är ute när jag inte är hemma eller så är de i skilda rum när jag åker bort. Frida (hunden) vallar bort honom från maten och lådan ibland så han får välja vart han vill vara medan Frida har begränsat utrymme (vardagsrummet). Han verkar nöjdare och mer tillfreds nu när jag även har två kattungar. Han är snäll emot dem och de sover ganska nära honom och de trängs vid matskålen när de får RC baby instinktive blötmat.

Funderar på om det räcker med att ta bort blötmaten de inte ätit upp direkt och sedan att de bara har fri tillgång på torrfoder. Ska köpa en liten påse Iams och se om det går bättre. (Jo han stjäl hundens mat så fort han får tillfälle till det). Blev visst väldigt långt och rörigt.

Tänkte bara säga att han har fortsatt att äta kattungefodret och blivit piggare och häromdan så sa han till Hilda att nu är det slut på mobbningen (hon fick pisk av honom vid dörren) och han tar sitt ansvar med kattungarna :)

Förlåt, jag glömde alldeles bort att svara på ditt förra inlägg!
Skönt att det har bättrat på sig iallafall. Jag märker ibland på mina katter att dom tröttnar på den vanliga maten då och då. Men lat och snål som jag är orkar jag aldrig byta foder, och efter ett tag glömmer dom bort att dom tröttnat på det (eller nåt).
Som du skrev i sista meningen i ditt förra inlägg tror jag kan vara ett bra sätt, att ta bort blötmaten emellanåt. Man kan också köpa provpåsar eller småpåsar av något annat märke/smak än den vanliga maten och typ "krydda" den vanliga maten med provpåsematen, det brukar ju alltid vara väldigt uppskattat med "ny" mat ett tag.
Jag brukar också ibland köpa de mindre påsarna och ta det dyrare kilopriset hellre än att få billigt kilopris och ett foder som dom tycker är tråkigt i slutet på påsen, det blir som att dom får nytt foder varje gång man öppnar en ny påse, även om det är samma sort, eftersom dom ofta står och "doftar av sig" när dom är öppnade.

Det är lugnt.

Han äter Iams kitten och RC babycat istinktive och lite mjau. Tänkte försöka få hela gänget att äta Iams vanliga torrfoder om någon månad. Får se om jag lyckas.

Ah okej vad bra. Försök göra övergången till det vanliga fodret så långsamt som möjligt, låt det gärna ta en månad eller så. Då kan det kanske vara lättare att göra det utan att någon protestear.

Ja jag brukar blanda ut fodret succesivt och jag har beställt en tre kilos Iams kitten den bör ju räcka drygt en månad till honom och kattungarna samt att de får fri tillgång till RC fuzzy cats sen gäller det att få över alla på samma foder. (Tänker försöka med Iams sen nästa månad och se om det går).

Lustigt egentligen han är inte så på och ska ha av min mat nu när han äter kattungefodret.

Haha, ja han kanske har "insett" att kattmaten är rätt god när allt kommer omkring :)
Är det iams vuxenfoder du ska gå över till sen? Hur gamla är kattungarna? Tänkte bara varna för att om kattungarna är "för unga" för vuxenfodret så kan de lätt bli dåliga i magen, eftersom vuxenfoder ofta är mer svårsmält än kattungefoder.
Kollade på iams hemsida, och de rekomenderar sina vuxenfoder från 1 år och uppåt...

Ja kanske det :)

Ja jag hade tänkt pröva med deras vuxen foder oceanfish hmm.. tappade stavningen. Hämtade ut min 3 kg påse med kitten idag och fick höra att de var tvugna att beställa minst tre påsar så det blir väl 2 påsar till om inte någon annan köper dem. Hade inte tänkt så långt kattungarna är bara hmmm...snart 3 mån. Så de får nog ha kitten ett tag till och jag får försöka att få de andra två att äta mer av vuxenfodret.

Var hos vet idag med honom han hade lite ont i bakdelen, hon var inte glad över att han fick kattungefoder utan ville ge honom dietfoder men han äter det inte. Så jag tycker det är bättre att han får äta det han äter tills han har gått upp i vikt innan man krånglar med honom igen. "tjurskallig" men jag har nog provat nästan alla deras dietfoder för känsliga magar och han äter ett mål sen vill han inte ha det längre. Då måste det ju vara bättre att han kommer igång att äta och tycker att det är gott än att försöka få honom att äta ett foder han inte vill ha (han är ju tunn).

Han har haft lite krångel med magen ett tag och vet ville ge honom flagyl,
men jag vill ge honom färdigt den prokolin som vi håller på med han var ju mycket bättre i magen idag. Fy vad hemska jag är.

Ja, en katt som äter är defintivt bättre än en katt som matvägrar, det håller jag med om. Vilket foder ville vet. ha honom på? Man skulle ju kunna blanda lite, beroende på vilken sort hon rekomennderade.
Flagylen är nästan bättre att börja med under tiden som han får prokolin än efter, eftersom dom kan få lite magproblem av såna läkemedel, om han då får prokolin samtidigt, skulle jag tro att risken för magprob. minskar. :)

Vet ville ha honom på ett foder för diabetes och mycket fibrer i. W/d tror jag det var. Han behöver ju gå upp i vikt så jag förstår inte vitsen med att ge honom ett foder som hjälper till att hålla vikten? Flagyl skrev hon ut mot diarre och så säger du att det kan ge magproblem? Han har ju tillräckligt med magproblem och hon ville inte ställa honom på smärtlindring p g a just det men ville rekommendera ett glukosamin preparat (när då magen är okej igen).

Sen var de på mig att jag inte avmaskade alla samtidigt. Hmm orkade inte dividera med henne där. Hadde avmaskade jag tillsammans med min andra katt som blev överkörd, Hilda blev avmaskad för drygt en månad sen och hon var rejält infekterad av mask hon fick milbemax, Hadde fick ingen då han var fortfarande lite tagen av medicinering osv efter forl behandlingen och kattungarna fick direkt när de kom. (Hilda är ju en relativt nykommen omplacering så det har varit lite svårt att ta alla samtidigt).

Sen så jag sa att jag inte ville ge honom milbemax eftersom Hilda blev så dålig och han inte är så stark då skrev hon ut profender i stället.

Har haft en annan spot on på honom förut men jag tycker att han är gammal och kanske något senil iallafall på morgonen så jag vill inte ge honom något som påverkar nervsystemet så...

Har tänkt försöka få i honom flytande axilur i stället tror han klarar det bättre än något annat just nu och jag fick ju hans exakta vikt när jag var där.

Suck....man behöver nog få en och samma vet som känner katten när den blir lite äldre.

Jag har kanske missat något, men menar du med kattmat de vanliga torrfodren?

Har du testat med blötfoder? Det är iofs inte alla katter som gillar blötfoder, vår Vagis gör inte det. Hans pappa slickar lite åtminstone... :)

Men blötfoder är ju förstklassig kattmat, och säkert lättuggad för en katt med taskiga tänder... :)

Ja, han har fått blötfoder i ca 3-4 månader. Han äter lite sedan får jag slänga resten. En mjau burk räcker till honom i ca 3-4 dagar och då är det sista dåligt så jag får slänga det. Han har ätit gourme bäst 3 burkar om dan men nu vägrar han äta det så jag får slänga allt. Han har provat våtfoder från vet äter ett tag sen vägrar han och jag får slänga det. Det som han har ätit med god aptit och som magen klarar är RC babycat instinktive (våtfoder) men min plånbok säger stopp där.

Hm, jag blandade nog ihop flagyl med vanlig antibiotika. Har han diabetes eller var det för fibrernas skull hon rekommenderade det fodret?
Jag ska bort en vecka nu, så jag har nog ingen tillgång till dator, men jag hoppas det går bra för dig och katterna iallafall.

Tack, nej han har inte diabetes utan det var nog att det skulle vara ett bra foder som hj'lpte till vid matsm'ltnings besv'r.

Det l;ser sig nog jag ser den tiden jag f[r med honom nu som en bonustid. Han har inte ont av forl l'ngre och verkar mera tillfreds nu sen kattungarna kom. Jag vet ju att han inte har s[ hemskt l[ng tid kvar. Hade de inte behandlat honom f;r forl s[ hade han redan varit borta. Vill att den h'r sista tiden ska bli s[ bra som m;jligt f;r honom.

Jag har också en gammal katt (19 år) med FORL. Det har hon haft i många år, och är behandlad ett par gånger. Hon har även giftstruma (medicineras för det) och har det senaste året tappat vikt (naturligt som gammal men även giftstruman "hjälper till"). Och mer kräsen har hon också blivit. Man känner tydligt ryggraden och höftbenen men hon är rund över revbenen och i vikt så har det ca 0,5 kg som försvunnit, från 3,5 kg till runt 3 kg. Är väl så pigg som man är vid 19 år. Busar lite men inte mycket, sover en del så klart men är gärna vaken också och är med utan att röja runt. Dvs ligger gärna vaken bredvid mig i soffan och går jag in i köket hänger hon med för att se om man kanske kan få sig något gott.

Helst ska hon äta dietfoder som är vänligt mot njurarna då de värderna är något höga. Det gjorde hon ett tag sen vägrade hon. Min veterinär sa att visst hon ska HELST äta det men bättre hon äter det hon gillar än matvägrar och blir ännu smalare.

Det går i perioder vad som är gott. Och det som dög idag, kan imorgon vara jäääääääätteäckligt.....;) så jag har ett lager med olika märken. Köper påsar eller småburkar då enbart nyöppnad mat är god. Stekt kyckling går också och kokt strömming ibland. Hon äter inte gärna torrfoder och det beror på att hon är så gott som tandlös (har två tänder kvar).

Själva FORL tror jag inte kommer förkorta hennes liv, som sagt hon har haft det i mer än 5 år. Däremot är jag mer orolig över hennes viktnedgång och vill gärna få upp vikten till 3,5 kg igen. Men det är svårt med en kräsen dam som verkligen inte äter vad som helst. Vissa dagar provas 3 sorter innan 1 får godkänt. :crazy:

Vill bara tillägga ifall någon undrar varför jag steker kycklingen och inte ger den rå. Hon kan inte bita av rå kyckling med de få tänder hon har kvar och även om jag skär i små små bitar ratar hon rå kyckling (förmodligen är det för jobbigt för henne att få i sig, det är lika med rått kött. Rå köttfärs går däremot bra).

Så uppmuntrande det var att läsa ditt inlägg :)

Min hade nästan sluta äta helt innan han behandlades. Det var inte mycket kvar av min katt då. Han åt jättebra direkt efter men efter tre veckor så fick han problem med magen diarre och han åt sämre. Det är först nu 2.5 mån senare som magen börjar bli bättre och han äter igen. Han äter med god aptit och regelbundet dvs varje dag flera gånger om dagen.

Katter suck......

Gamlingen Hadde pep iväg ut i förrgår. Var borta i ca 3 timmar.
När han kommer hem är han helt slut. Bara sover orkar inte äta eller dricka.
Sov hela dagen igår och ville inte dricka något ej heller åt han nåt vidare.
Idag åkte vattensprutan fram och jag fick i honom lite vatten, (han vinglade när han hoppade ner från fönstret, för varmt) han ligger helt utslagen på golvet.
Och jag börjar bli lite less...går och hämtar köttfärs och kastar till honom (han brukar rata det) han slänger sig på det. Jag hämtar lite till och då blir det fart på skrället. Nu sover han brevid mig som vanligt och är hyfsat pigg igen. Ska bara ha i honom lite mer vatten. Stolleprov..

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
800
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
753
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Vi har gett vår katt Mjau våtfoder då hon fick det från förra ägaren, men hon tycker inte om det - förutom lamm i paté som hon verkar...
Svar
17
· Visningar
1 436
Senast: cherie
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 352
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar