Äldre katt biter?

YorkWann

Trådstartare
Har ju fått iväg alla mina kattungar till jättebra hem, men så ringde en av de nya ägarna idag och är förtvivlad.

Det är en honkattunge hon köpt, och hon har en äldre. kastrerad hankatt sen innan. Enligt henne är han inte "sig lik". Sen biter han kattungen, de jagar varandra, och sen biter han typ stryptag på henne. hon skirker, han släpper och så börjar jagningen igen. (Hon jagar honom med efteråt alltså) Jag uppfattar hennes beskrivning som lek.

Men som sagt, jag tar gärna andra åsikter, för jag är absolut inte säker!

Sv: Äldre katt biter?

Jag tror nog det är lek.. så gör mina katter och dom har bott tillsammans sen dom var 12 v. gamla :D

Dock så kan det ju vara lite uppfostran med i bilden också!
Men låter ju inte som att det är bråk eller nåt sånt..
Tror inte jag iaf!

Våran katt fick en unge i våras och hon gjorde så med honom ibland. De lekte ganska vilt och man blev lite orolig när han skrek. Fast då brukade hon iofs släppa också. Det har gått över och nu jagar de varandra bara. Har jätteskoj ihop.

Dom leker bara. Hade han gjort henne illa hade hon gått och gömt sig istället för att springa efter när hon blivit släppt:D

kl

ja, jag sa att jag trodde att det bara var lek med, att hon skulle varit rädd annars, men hon stormtrivs verkligen, men det är svårt att säga med när man själv inte är någon kattexpert, och man inte sett dem tillsammans live.

Men vad kan hans "förändring" bero på då? Jag tror det bara har med att göra att han har levt som ensamkatt i tre år och han ger henne plats eller hur man ska uttrycka det. Tex är det kattungen som sover med dem i sängen om natten nu, och han går därifrån.

Annars verkar de komma överens, det är just de här "stryptagen" som bekymmrar henne, och att han "förändrats" :crazy:

jag ger henne ditt nr istället :D Nä, det är lite svårt också för hon är en riktig hönsmamma av den värre sorten :) Men det ska nog gå bra.

Hade det varit allvar hade inte hankatten släppt. Om man tror det har man aldrig sett en riktig "catfight".

Det låter precis som våra - vår Sammy hade ju inte träffat andra katter sen han var liten (vi har haft honom i 5 år) och så kommer vi med en upphittad kattunge (tja, 6 månaders visade det sig). Känner igen det du beskriver till punkt occh pricka. Även vad det gäller att sova i sängen - nu efter två veckor så är Sammy tillbaka för "nattakel" och det varierarar vem som sover i sängen med oss.

Sammy har verkligen förändrats, äter mycket mer men har nog gått ner en hel del i vikt, han är jättefin nu! Dom leker massor! Båda verkar må toppen!

Mvh Cissi

I början kan de ta i ganska ordentligt för att visa den lille vem som bestämmer. Så länge kattungen inte verkar rädd för den vuxne är det helt ok. Kattungar ska tuktas litegrann, ofta är de för hårdhänta i sin lek och en katt som uppfostras av en annan vuxen blir behaglig även mot människor :)

Man får ge även den gamla katten lite tid i början, någon månad eller så innan man avgör hur det fungerar. Ofta drar de sig undan ett tag, det är bara att fortsätta ge dem uppmärksamhet, kanske ensam i ett rum med matte/husse en stund varje dag. Om de leker tillsammans redan i början kommer de hitta en bra balans sedan, när alla vant sig vid förändringarna.

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 202
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 624
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 306
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 368
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama