Äldre hästars behov

Molle__

Trådstartare
Hur mycket mer behöver en äldre häst?

Räknar ut hästens foderstat så fort det kommer en ny höanalys, räknar både "för hand" och men hjälp ut av hippo*ampus och det blir inte samma näringsbehov :confused:
Använder samma värden, samma arbete och vikt. Det enda som är annorlunda är att på hippocampus väljer jag ålder över 20år(hästen är 23), är programmet programmerat att ge mer energibehov?

Har letat igenom varje foderbok jag har, och hittar ingen förklaring till hur mycket mer man ska ge till en häst <20 år.

Kanske fluminlägg men jag vill lära mig.

Sv: Äldre hästars behov

Ja, äldre hästar har större näringsbehov. Antagligen för dom tillgodogör sig sämre. Du behöver väl inte gå efter petimetrar heller...du vet ju hästens behov sedan förut...håller den då bra hull på det, ja, då ger du ju rätt till honom. Håller hästen inte önskat hull, då får du ju åtgärda.

jag har en 28 årig arab hingst som jag ställde en foder stat till genom både hippocamus elle rvad de nu heter och för hand genom alla regler som finns å jag lovar skulle min häst få det som blev perfekt enligt programmen så skulle han dö av svält.

enligt programmet skulle han få

11 kg hösilage
2 kg havre
Lite betfor å mineraler mm

Nu får han
12 kg hösilage
2 kg hö
3 kg lucern
½ kg grov
½ kg havre
lite betfor å mineraler mm

å nu e han fin i hull på denna foder staten. tänk hur han skulle se ut på de lilla ovan.... Skrev jag in de han få nu fick jag sky höga värden på allt å d ehar han fått nu i 1 år. ha är känslig i magen så han blir lös vid minsta förändring i foderstaten. elelr om de regnade innan tex blev han lös mm. men nu har han vatt supe ri magen i ett helt år för första gången på över 10 år.. så jag bytar ej.

jag ringde i alla fall foder rådgivare å frågade vad jag skulle göra, då sa han att jag skulle fortsätta med de han har så länge han mår bra så finns de ingen mening med att byta.

han sa även att de e många som bara går efter foderstat program mm som inte borde göra det. utan man borde se till hästens bästa i stället.

Men ett foderstatsprogram och egen uträkning via tabeller är väl ingen total sanning heller ? Det är ju bara en grund för att kunna arbeta vidare.

En äldre häst behöver inte mer näring en en yngre, snarast mindre. Men den behöver bättre, mer lättsmält mat. Tänderna kanske inte kan tugga så att grovt foder blir tillräckligt tillgängligt för matsmältning och –spjälkning. Blodkärlen i tarmarna kanske inte suger upp näringen så lätt osv osv.

Så energi- och proteintätt lättsmalt foder behöver ofta komplettera det grova fodret som ändå behövs för att hålla mikroorganismerna i grovtarmen vid liv. Mald lusern, betfor, sädkross, rapsmjöl är bra geriatriska hästfodermedel. HH

Vårt äldre sto har ett behov som en gammal, mager, svårfödd häst i högsta träning ungefär... :crazy:

Enorma mängder mat för den motionsridna hobbyhäst hon egentligen är. Speciellt nu när hon är dräktig, då blir det ännu mer mat åt henne.

det är iaf viktigt att äldre hästar får mycket protein, annars brytes muskulaturen ner. jag är ju jättekär i lusernhack, så jag öser i pålla av det så mycket hon vill äta. bra både för protein och fibrer= bra för magen, samt att det blir mycket att tugga och hålla magen igång. det foder de får bör vara lättsmält oxå, de har har ibland lite svårt att tugga ordentligt.

Jag fortsätter denna tråd och återuppväcker den.¨

När börjar en häst räknas som äldre? Är det vid 20-sträcket eller kan en häst räknas som äldre redan innan?

Medryttarhästen är under 20-sträcket och har magrat av under våren. Har alltid varit svårfödd men nu känner man revbenen genom ryktborsten när man ryktar. Hon är genomkollad av en veterinär som inte hittar något fel på henne i övrigt. Foderstaten ökades upp lite för några månader sedan men hon har bara fortsatt att magra av.

Veterinären sa att det inte spelar någon roll hur mycket mat en äldre häst får, de kan ändå inte ta upp tillräckligt med näring pga att de är äldre. Detta tycker jag är MYCKET konstigt sagt, men jag har mycket lite kunskap om foder generellt och även om äldre hästar.

I dagsläget ger vi:
11 kg hösilage, icke analyserat men rellativt torrt.
3L kraft (sport tror jag, eller rehab) (är 1L = 1Kg?)
1L Lussernpellets
1L betfor (uppblött mängd)

Det är ett stort halvblod som tränar och tävlar ganska mycket.

Enligt veterinären är det ingen idé att vi ökar upp maten då hon ändå inte kommer gå upp av det. Vi har inte fått något annat alternativ av veterinären för hur vi ska få henne att gå upp i vikt igen. Hon har dessutom tappat en hel del muskler i överlinjen.

Det känns just nu väldigt frustrerande att inte veta vad vi ska göra. Någon som har förslag och kan lära ut mer om äldre hästars behov och foderstat?

Jag fortsätter denna tråd och återuppväcker den.¨

När börjar en häst räknas som äldre? Är det vid 20-sträcket eller kan en häst räknas som äldre redan innan?

Medryttarhästen är under 20-sträcket och har magrat av under våren. Har alltid varit svårfödd men nu känner man revbenen genom ryktborsten när man ryktar. Hon är genomkollad av en veterinär som inte hittar något fel på henne i övrigt. Foderstaten ökades upp lite för några månader sedan men hon har bara fortsatt att magra av.

Veterinären sa att det inte spelar någon roll hur mycket mat en äldre häst får, de kan ändå inte ta upp tillräckligt med näring pga att de är äldre. Detta tycker jag är MYCKET konstigt sagt, men jag har mycket lite kunskap om foder generellt och även om äldre hästar.

I dagsläget ger vi:
11 kg hösilage, icke analyserat men rellativt torrt.
3L kraft (sport tror jag, eller rehab) (är 1L = 1Kg?)
1L Lussernpellets
1L betfor (uppblött mängd)

Det är ett stort halvblod som tränar och tävlar ganska mycket.

Enligt veterinären är det ingen idé att vi ökar upp maten då hon ändå inte kommer gå upp av det. Vi har inte fått något annat alternativ av veterinären för hur vi ska få henne att gå upp i vikt igen. Hon har dessutom tappat en hel del muskler i överlinjen.

Det känns just nu väldigt frustrerande att inte veta vad vi ska göra. Någon som har förslag och kan lära ut mer om äldre hästars behov och foderstat?
Analysera grovfodret så att du har något att utgå ifrån. Annars är det nästan meningslöst att beräkna en foderstat. Gamla hästar behöver ofta en större mängd protein för att hålla muskler. Grovfoder för tarmfloran och eventuellt energi (kraftfoder) för att hålla hull. Sedan beror det ju lite på hur snabbt hästen blir gammal sas. Vissa hästar börjar inte åldern tära på förrän fram mot 25-28 års ålder medan andra hästar blir gamla vid 20 års ålder. Väldigt individuellt. Min gamla (nu 30) började visa ålderstecken (alltså blev mer svårfödd) vid 25-26 års ålder. Honom trycker jag i så mycket lucern jag kan (nä inte riktigt, men lika mycket som mitt varmblod som väger 150 kg mer), fri tillgång till grovfoder inne (vilket inte blir jättemycket eftersom det tar ett bra tag för honom att få i sig det). Det blir energi och protein som motsvarar en häst i normal träning ungefär. Får skäll hela tiden av H****c***pus, men min pålle behöver den maten. Ska tilläggas att hästen inte rids utan går i hagen och leker hingst hela dagarna...:love:

Mmm, jag har förstått att det klassiska svaret alltid är att analysera grovfodret. I det här fallet kommer nog ingen grovfoderanalys att göras, jag tror varken hästägaren eller stallägaren är intresserade av en sådan - iallafall har de inte varit det hittills.

Har jag tolkat dig rätt när du säger att vi i första hand ska öka upp grovfodergivan? Och att det kan hjälpa att öka upp även kraftfodergivan trotts att veterinären sagt att det inte hjälper då hästen ändå inte kommer ta upp mer näring pga sin ålder? Ska vi försöka satsa på mer proteinrikt foder och i sådana fall vad?

min gamling började falla ur i våras trots fri tillgång på bra silage (kvot på 9.3) vi öste på med rejält uppblött lusern pellets och lite olja. det tog hon sig på ;) hon har i vinter fått lite problem med 2 tänder (vet. beh. men nu går det inte att göra så mkt. mer), hon får gå kvar ett tag till då det inte är några andra större problem än och det fungerar med lusernet :laugh: (hon är 37 år)

Mmm, jag har förstått att det klassiska svaret alltid är att analysera grovfodret. I det här fallet kommer nog ingen grovfoderanalys att göras, jag tror varken hästägaren eller stallägaren är intresserade av en sådan - iallafall har de inte varit det hittills.

Har jag tolkat dig rätt när du säger att vi i första hand ska öka upp grovfodergivan? Och att det kan hjälpa att öka upp även kraftfodergivan trotts att veterinären sagt att det inte hjälper då hästen ändå inte kommer ta upp mer näring pga sin ålder? Ska vi försöka satsa på mer proteinrikt foder och i sådana fall vad?

Ja, vill de inte analysera så får de trixa och testa istället, men det gör de som de vill. Gamla hästar har svårare att ta upp näring, det är sant. Därför får man se till att näringen de får är så lättillgänglig som möjligt. Därför kan man öka på t ex. kraftfodret istället för att ge mer hö Eftersom matsmältningssystemet har svårare att omvandla höets energi än kraftfodrets energi på en gammal häst. Men nu pratar jag om mycket gamla hästar. Höet ska naturligtvis vara kvar, och gärna så mycket att hästen har lite kvar tills nästa mål sas så att den har lång ättid. Men för att få skjuts på hull och muskler kan man öka kraftfodret (för energi = hull) och utfodra med uppblött lucernpellets (protein=muskler). Ett tips är att introducera långsamt. Jag var för snabb med min gammelgubbe vad gäller lucern vilket ledde till en allergisk reaktion (han äter bara lucern på vintern). Jag fick snällt sluta med lucern ett par veckor för att sedan sakta introducera det igen, och då gick det bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej hopp! Jag sitter just nu o räknar ut en ny foderstat till hästen då vi fått nytt grovfoder med lågt protein innehåll. Hon har...
Svar
2
· Visningar
980
Senast: lewellyn
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 125
Senast: elle12
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 076
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Ja, hur räknar man egentligen till unghästar? Jag har för länge sen fått lära mig att man ska räkna på underhållsbehovet för förväntad...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Arwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31