Äldre häst som "tappar" bakkärran..

tessiem

Trådstartare
Min älskling är 20år i år, triangelmärkt f.d hopphäst. Han har inte gått mkt under vintern och har varit stel nu i vår. Hans sadel har inte heller suttit bra & han har därför en tillfällig sadel just nu, planen är att vi under nästa månad ska komma iväg till sadelprovare.
Idag sa medryttaren att han "tappat bakkärran" när hon ridit, nästan som mom han skulle sätta sig ner.
Jag har bara märkt att han är snubblig & stel. Han ömmar inte vid palpation på rygg.
Equiterapeut har kontaktats men vi har inte fått ngn tid än.
Ngn som har ngn teori?

Skulle ni ta ut ngn mer än equiterapeut? Kiropraktor? Massör?
Vad tänka på?

Sv: Äldre häst som "tappar" bakkärran..

En gammal senskada. Har dock aldrig haft besvär med den under tidigare år & varit fräschast i stallet vid genomgång av kiropraktor tidigare år. Han tappar bakbenet på motsatt sida av senskadan..
Känns överlag snubbligare än vanligt. Brukar ledbesvär yttra sig i "snubbel"?

Varför är han triangelmärkt?

Inte för att jag är någon expert på ledproblem men snubbel känns som ett av de vanligaste symptomen.
Är det upphakning i bakknäet tro? Du skrev ju inte det men just beskrivningen att den tappar bakbenet/bakkärran så tydligt brukar man uppleva ibland vid upphakningar.

Frågan är ju om man snarare borde kontakta veterinär, ifall det är såpass tydligt. Det skulle vara det mest seriösa, å andra sidan misstänker jag att det går att hitta både det ena och det andra mindre relevanta felen på en 20-åring, svårt att hitta källan utöver ålder och stelhet.

Att sadeln är åtminstone en del av det känns väldigt sannolikt. Det jag själv upplever med äldre hästar är att något som tagit tid att ge skador och märkbara symptom på en yngre häst ger problem betydligt snabbare på en äldre som inte bygger upp kroppen lika lätt igen. Att sånt som vid ung ålder hade visat sig som lite spänningar/lite begränsad rörlighet snabbt kan bli en ledinflammation trots att man då inte tyckte att det borde ha varit så farligt att t ex dröja lite längre med omskoningen eller rida med en halvtaskigt passande sadel. Men som sagt, jag spånar bara utifrån egna erfarenheter och rimligheten i resonemanget.

Min ponny blev sån ibland, bakänden "försvann" och det kändes som hästen skulle braka ihop.
Veterinären gjorde böjprov, utan reaktion. Röntgade men hittade inget.
Fick en kommentar i journalen som gjort att jag inte kan utnyttja min försäkring längre:
Hästen är bara tjurig.

:grin:

Kolla upp det, med en kiropraktor om inte annat.

Kan absolut tänka mig att besöka klinik för att undersöka honom men vet inte om jag anser det vara prio ett. De lär ju säkert finna en del som sagt med tanke på hans ålder & tidigare hoppkarriär. Vill understryka att hästen är pigg & glad & inte visar några tecken på smärta (för gjorde han det hade jag varit på kliniken redan!)
Tanken med equiterapeut var mer för att hon/han kunde se om hästen har några låsningar som kan förklara snubbel & stelhet..
Får tokdåligt samvete när det gäller sadeln, borde ha bytit den redan men då han är svårlastad & jäklig så har jag skjutit på det..:crazy:

Inte för att jag är någon expert på ledproblem men snubbel känns som ett av de vanligaste symptomen.
Är det upphakning i bakknäet tro? Du skrev ju inte det men just beskrivningen att den tappar bakbenet/bakkärran så tydligt brukar man uppleva ibland vid upphakningar.

Frågan är ju om man snarare borde kontakta veterinär, ifall det är såpass tydligt. Det skulle vara det mest seriösa, å andra sidan misstänker jag att det går att hitta både det ena och det andra mindre relevanta felen på en 20-åring, svårt att hitta källan utöver ålder och stelhet.

Att sadeln är åtminstone en del av det känns väldigt sannolikt. Det jag själv upplever med äldre hästar är att något som tagit tid att ge skador och märkbara symptom på en yngre häst ger problem betydligt snabbare på en äldre som inte bygger upp kroppen lika lätt igen. Att sånt som vid ung ålder hade visat sig som lite spänningar/lite begränsad rörlighet snabbt kan bli en ledinflammation trots att man då inte tyckte att det borde ha varit så farligt att t ex dröja lite längre med omskoningen eller rida med en halvtaskigt passande sadel. Men som sagt, jag spånar bara utifrån egna erfarenheter och rimligheten i resonemanget.

Det är ju omöjligt att gissa via nätet, men stel och snubblig bak finns det dessvärre mer än en spatthäst som är.

Så jag skulle faktiskt, trots plausibla förklaringar ang sadel etc, börja med ett klinikbesök. Och sen equiatriker/liknande.

Tycker det är en lustig formulering, "trots plausibla förklaringar", skulle alla hästar i behov av klinikbesök bara *poff* från ingenting blivit dåliga menar du? :p Nää, förlåt, jag är bara dryg.

Det jag menar är väl att oavsett om man vet orsaken eller ej, så över en viss gräns där man misstänker att kroppen tagit skada, så är ju klinikbesök ett måste i vilket fall. Även om man kan tycka att sadelbyte till en väl passande sadel borde räcka, så gör det ju inte det om det har hunnit gå långt sett ur kroppens perspektiv (vilket alltså min teori var att det kan hinna göra betydligt snabbare på äldre hästar). Kanske inte riktigt veterinärens område i det fallet mer än att behandla skadorna det orsakat, men skador är ju skador = i första hand vet´s område.

tessiem
Ja det är ju alltid lätt att vara efterklok. Det är ju så man lär, tyvärr. :angel: Sen kan ju hästar vara olika känsliga på olika saker, inte alltid dom är så lätta att tolka dom rackarna.
Hoppas det löser sig iallafall!

Tycker det är en lustig formulering, "trots plausibla förklaringar", skulle alla hästar i behov av klinikbesök bara *poff* från ingenting blivit dåliga menar du? :p Nää, förlåt, jag är bara dryg.

Det jag menar är väl att oavsett om man vet orsaken eller ej, så över en viss gräns där man misstänker att kroppen tagit skada, så är ju klinikbesök ett måste i vilket fall. Även om man kan tycka att sadelbyte till en väl passande sadel borde räcka, så gör det ju inte det om det har hunnit gå långt sett ur kroppens perspektiv (vilket alltså min teori var att det kan hinna göra betydligt snabbare på äldre hästar). Kanske inte riktigt veterinärens område i det fallet mer än att behandla skadorna det orsakat, men skador är ju skador = i första hand vet´s område.

Precis det jag menade. Att även om det (trots) finns andra tänkbara förklaringar, så skulle jag börja med ett klinikbesök.

Så endera var min formulering dålig eller så misstolkade du - för var ute efter att först veterinär - sen 'övriga', även om man tror att det kan bero på ditt eller datt och det i sig är en tänkbar anledning.

Min häst kan göra det med iland, fler eller färre gånger under ett pass beroende på hur igång han är, frågade ET om det och hon sa att den nog var låsningar (ryggen/korset?) som skulle 'lösas upp'. Har inte kollat ännu, men han tränas knappt ingenting nu och det funkar som sagt bättre när han jobbar ordentligt... : / mysko är det och ska kolla upp tid för att kolla igenom honom.

Är det inte smått slöseri med pengar om den ändå inte ska behandla att ta ut en ET?. Klart det alltid är bra att ta ut en och jag ser inga fel i det alls om hästen känns fräsch i övrigt. Man måste inte åka in med allting direkt det första man gör.

Men om hästen känns fräsch och pigg och som vanligt i övrigt så förstår jag inte varför dom skulle hitta särskillt mycket konstigheter annat än möjligtvis lite stelhet vid böjprov kanske men det kan nog vet. avgöra.

Pga sånt här så lär man sig att aldrig skjuta fram saker och ting, behöver hästen en ny sadel så antingen rider man barbacka eller inte alls. Man lär sig efter hand hela tiden.

Fast problemet är ju att hästar är suveräna på att maskera saker. Dvs bara för hästen käns pigg och fräsch i övrigt behöver det inte betyda den inte är det. Är ju väldigt olika hur pipiga olika hästar är.

Sen, om man börjar med equiterapeut t ex, och denna hittar massa spänningar. Så vad beror de på? De kan t ex bero på att hästen spänner sig pga smärta.

TS häst känns ju dessutom inte 'fräsch och pigg' utan har varit stel under våren, och 'tappar bakkärran' och snubblar.

Är det inte smått slöseri med pengar om den ändå inte ska behandla att ta ut en ET?. Klart det alltid är bra att ta ut en och jag ser inga fel i det alls om hästen känns fräsch i övrigt. Man måste inte åka in med allting direkt det första man gör.
Här skriver du att man ska vänta och inte "åka in det första man gör" ?

Men om hästen känns fräsch och pigg och som vanligt i övrigt så förstår jag inte varför dom skulle hitta särskillt mycket konstigheter annat än möjligtvis lite stelhet vid böjprov kanske men det kan nog vet. avgöra.
Hästen var väl inte fräsch och pigg och som vanligt ?

Pga sånt här så lär man sig att aldrig skjuta fram saker och ting, behöver hästen en ny sadel så antingen rider man barbacka eller inte alls. Man lär sig efter hand hela tiden.
Här går du emot det du säger först? Att man aldrig ska skjuta fram saker och ting? Jag tycker nog att det är allvarligare att skjuta på veterinärbesök än att vänta lite med sadelutprovningen. Känns som att man FÖRST kollar upp med veterinär för att behandla ev. skador. SEDAN fixar passande sadel. Har skador redan uppkommit och du bara byter till en passande sadel har du inte kommit långt med att lösa problemet. Veterinär kan föhoppningsvis ta reda på vad problemen beror på. Man gissar väl inte bara att sadeln är enda problemet och väntar med veterinär om något verkar fel...

Sen, om man börjar med equiterapeut t ex, och denna hittar massa spänningar. Så vad beror de på? De kan t ex bero på att hästen spänner sig pga smärta.

Den frågan bör man definitivt ställa sig för en häst får inte låsningar bara så där av ingenting. Det finns alltid en bakomliggande orsak.

Allmänt KL
Jag känner igen symptomen "tappa bakdelen" från min häst. Han hade mycket riktigt låsningar i ländryggen som vid klinikbesök visade sig ha uppkommit pga artros i SI-leden. Av den anledningen tycker jag att många, lite för lättvindigt, bara skakar av sig och säger: Äsch, det var bara en låsning och som ET kan fixa. Ok, ett symptom är borta men grundorsaken då?

Den frågan bör man definitivt ställa sig för en häst får inte låsningar bara så där av ingenting. Det finns alltid en bakomliggande orsak.

Jo precis. Min hade ju rejäla låsningar i både bakdel och rygg. Nu var jag till vet först och equiatrikern sen (med flit alltså).

Men hästen som kändes fräsch och fin, men som jag tyckte blivit låst i ryggen, visade sig inte alls vara så fräsch. Han var ohalt initialt men lite kortare i ena varvet. På böjprov drygt 2 grader halt och böjöm. Lös benbit i bakkotan.

So no shit sherlock att han blivit låst i bakdelen och ryggen, det var ju för att skydda bakkotan. Men som sagt - pigg, glad, ohalt, jämnt musklad osv. Dock vet jag av erfarenhet att den herrn INTE är den som gnäller. Utan han biter ihop och kör på tills det absolut inte går mer - då kommer små små symptom.
(Den dag han är initialhalt har han mest troligt brutit något..)

Equiatrikern släppte muskelspänningarna, och konstaterade att det ju var synnerligen givet var de kom från - och att hästen sparat ena bak lite ett bra tag även om han var jämnt musklad osv syntes det tydligen på några 'små gropar' mitt uppe på korset. Dvs känt av bakkotan långt innan han tagit till muskelförsvar för att skydda den.

Men om vi inte rättat till grundproblemet hade jag ju kunnat åka jojo till equiatrikern med spänd/låst bakdel och rygg liksom - det hade ju bara kommit tillbaka hela tiden. (Nu hade det i mitt fall aldrig hänt då equiatrikern jobbar i samarbete med veterinär och hade beordrat utredning ang VARFÖR han sparade ena bak och blev låst igen).

Och visst kan hästar bli sneda och i förlängningen låsta av att t ex vurpa i hagen osv, dvs UTAN att det är för att skydda sig mot något. Men de kan pga en låsning/snedhet snedbelasta sig till en hälta/andra problem med, så det kan liksom aldrig 'bli fel' att kolla upp hos veterinär först. Kostar - absolut. Fast det gör 4 'onödiga' behandlingar hos equiatriker/kiropraktor med. (Onödiga i meningen symptombehandling som bara kommer ge kortvarig effekt)

Vad är det för undersökningar ni rekommenderar isf?
Nu kommer jag väl bli halshuggen men med tanke på hans ålder (20) tidigare bakgrund (hopphäst) och att han är oförsäkrad så tänker jag liksom inte köra med alla undersökningar man kan tänka sig.
Jag ger gärna hästen en chans (då han är en genomhärlig häst) men att slänga ut tiotusentals kronor på en häst som max har några år kvar eller utsätta honom för plågsamma behandlingar det gör jag bara inte.
Dock känns det väl som rätt ände att börja i då det kanske är onödigt att prova ut ny sadel om det visar sig att han är helt utsliten.

Så om jag idag ringde till klinik, vad skulle jag vilja att de kollade?

Innan jag blir halshuggen: Jag bryr mig väldigt om min häst, jag ger honom bra foder, sköter hovar, fixar bra utrustning (förutom den här gången då jag DUMT NOG sköt på sadelbytet) kort sagt: Försöker ge hästen ett bra liv. Men jag är realist. Om min Calle är utsliten så blir han pensionär eller slaktas, jag åker inte land & rike runt & behandlar honom, jag gör det nödvändiga & hoppas att det hjälper honom. DÄRFÖR undrar jag var jag börjar.

Jo precis. Min hade ju rejäla låsningar i både bakdel och rygg. Nu var jag till vet först och equiatrikern sen (med flit alltså).

Men hästen som kändes fräsch och fin, men som jag tyckte blivit låst i ryggen, visade sig inte alls vara så fräsch. Han var ohalt initialt men lite kortare i ena varvet. På böjprov drygt 2 grader halt och böjöm. Lös benbit i bakkotan.

So no shit sherlock att han blivit låst i bakdelen och ryggen, det var ju för att skydda bakkotan. Men som sagt - pigg, glad, ohalt, jämnt musklad osv. Dock vet jag av erfarenhet att den herrn INTE är den som gnäller. Utan han biter ihop och kör på tills det absolut inte går mer - då kommer små små symptom.
(Den dag han är initialhalt har han mest troligt brutit något..)

Equiatrikern släppte muskelspänningarna, och konstaterade att det ju var synnerligen givet var de kom från - och att hästen sparat ena bak lite ett bra tag även om han var jämnt musklad osv syntes det tydligen på några 'små gropar' mitt uppe på korset. Dvs känt av bakkotan långt innan han tagit till muskelförsvar för att skydda den.

Men om vi inte rättat till grundproblemet hade jag ju kunnat åka jojo till equiatrikern med spänd/låst bakdel och rygg liksom - det hade ju bara kommit tillbaka hela tiden. (Nu hade det i mitt fall aldrig hänt då equiatrikern jobbar i samarbete med veterinär och hade beordrat utredning ang VARFÖR han sparade ena bak och blev låst igen).

Och visst kan hästar bli sneda och i förlängningen låsta av att t ex vurpa i hagen osv, dvs UTAN att det är för att skydda sig mot något. Men de kan pga en låsning/snedhet snedbelasta sig till en hälta/andra problem med, så det kan liksom aldrig 'bli fel' att kolla upp hos veterinär först. Kostar - absolut. Fast det gör 4 'onödiga' behandlingar hos equiatriker/kiropraktor med. (Onödiga i meningen symptombehandling som bara kommer ge kortvarig effekt)

En hältutredning helt enkelt? Att veterinären klämmer och känner igenom, kollar på honom i rörelse på rakt och böjt spår, samt böjprov. Och utefter vad det visar då ev röntgen/bedövningar. Sen är ju t ex en ledinflammationsbehandling inte speciellt plågsam för hästen. Men med lite otur, om vi låtsas att det är dubbelsidig ledinfl bak t ex. Så en hältutredning, röntgenplåtar och behandla leden - det kan dock hamna på rätt många tusenlappar innan det är klart, spec om det behövs sprutas om en gång med etc (mycket beror på vilken klinik du åker till och hur svårt det är att lokalisera det onda).

Så om nu sadelutprovare är inplanerad - dvs köpa nya sadel, så den summa du är beredd att lägga på sadeln (dvs åtskilliga tusen?) borde du ju kunna tänka dig att lägga på att få frisk om det nu visar sig vara något fel?

Men, en enkel koll hos vet inkl böjprov och arbetsprov ger ju iaf svar nog för att du lättare ska bedömma hur du ska gå vidare? Dels då beroende på om man hittar något eller ej, och dels då hur mycket pengar du vill lägga på att ta reda på VAD som då är fel och sen i förlängning att försöka behandla/inte behandla det.

Det finns ju flera saker som kan göra att en äldre gentleman behöver hjälp på traven, men som inte alls är något hinder för många fortsatt fina år.

Så om jag idag ringde till klinik, vad skulle jag vilja att de kollade?

Förstår din tanke när det gäller behandlingar osv eftersom hästen är lite äldre och dessutom oförsäkrad men böjprov både högt och lågt bak iallafall för att se om det blir någon reaktion i kotor, haser och knän. Det är en bra start och utifrån det sedan föra en diskussion med undersökande veterinär om hur ni lämpligtvis går vidare.

En ledinflammationsbehandling kan jag absolut kosta på hästen men med osäker utgång, äldre häst osv så är det klart att allt är en avvägning.

Att köpa ny (fast jag letar faktiskt begagnat, måste dock ha hjälp av utprovare för att hitta ett märke & modell som passar)sadel är en annan femma då sadeln har ett värde i sig.

Min häst har ett känslomässigt värde & är en grymt bra läromästare så absolut kan jag kosta på honom några slantar, han är dock som sagt äldre & med tanke på tidigare liv så är det troligt att han har en del småbekymmer.

Jag tänker absolut göra det jag kan (inom rimliga ramar kostnadsmässigt) för att han ska ha fyra/fem år kvar med mig. Skillnaden mellan mig & många andra hästägare är att jag ser krasst på hästens värde för mig. Ett känslomässigt värde, helt klart! Men inte tillräckligt för att jag skulle slänga ner allt jag äger & har på en häst som helt krasst har max 5år kvar som ridhäst.

En hältutredning helt enkelt? Att veterinären klämmer och känner igenom, kollar på honom i rörelse på rakt och böjt spår, samt böjprov. Och utefter vad det visar då ev röntgen/bedövningar. Sen är ju t ex en ledinflammationsbehandling inte speciellt plågsam för hästen. Men med lite otur, om vi låtsas att det är dubbelsidig ledinfl bak t ex. Så en hältutredning, röntgenplåtar och behandla leden - det kan dock hamna på rätt många tusenlappar innan det är klart, spec om det behövs sprutas om en gång med etc (mycket beror på vilken klinik du åker till och hur svårt det är att lokalisera det onda).

Så om nu sadelutprovare är inplanerad - dvs köpa nya sadel, så den summa du är beredd att lägga på sadeln (dvs åtskilliga tusen?) borde du ju kunna tänka dig att lägga på att få frisk om det nu visar sig vara något fel?

Men, en enkel koll hos vet inkl böjprov och arbetsprov ger ju iaf svar nog för att du lättare ska bedömma hur du ska gå vidare? Dels då beroende på om man hittar något eller ej, och dels då hur mycket pengar du vill lägga på att ta reda på VAD som då är fel och sen i förlängning att försöka behandla/inte behandla det.

Det finns ju flera saker som kan göra att en äldre gentleman behöver hjälp på traven, men som inte alls är något hinder för många fortsatt fina år.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka