Sammet
Trådstartare
Kompisens ena häst, 25 årigt sto (okänd ras men ngn kallblodig sak, mycket man och svans och kraftig), behöver gå upp i vikt.
Ägaren frågade mig om tips, då hon inte är aktiv på forum (äldre kvinna som inte har internet) så lovade jag att hjälpa henne kolla här.
Hästen har fri tillgång till bra hö (hösilagebal). Får 1 kg lucern/dag, har i dagarna ökats till 2 kg.
Hästen är tunn, och har lite "märklig" mage.
Ser ut som ett päron undertill, smal framme vid frambenen och ballongmage lite bakåt, hon är med 110% säkerhet inte dräktig, såvida inte en älgtjur varit på besök. Det finns nämligen endast ägarens hästar inom Mils avstånd. Ägaren har ingen hingst so kan ha tjuvbetäckt.
Tänderna är kollade för 3 månader sedan och såg då bra ut.
Ang avmaskning så kan jag just nu inte ge svar på om hästen är avmaskad eller ej.
Hästen har de senaste 10-15 åren inte ätit korn, havre eller betfor.
Övriga hästar är i gott hull, men är dock mkt yngre än denna. (12 och 13 år).
Tips på foder som kan hjälpa smalis upp i vikt?
Ägaren frågade mig om tips, då hon inte är aktiv på forum (äldre kvinna som inte har internet) så lovade jag att hjälpa henne kolla här.
Hästen har fri tillgång till bra hö (hösilagebal). Får 1 kg lucern/dag, har i dagarna ökats till 2 kg.
Hästen är tunn, och har lite "märklig" mage.
Ser ut som ett päron undertill, smal framme vid frambenen och ballongmage lite bakåt, hon är med 110% säkerhet inte dräktig, såvida inte en älgtjur varit på besök. Det finns nämligen endast ägarens hästar inom Mils avstånd. Ägaren har ingen hingst so kan ha tjuvbetäckt.
Tänderna är kollade för 3 månader sedan och såg då bra ut.
Ang avmaskning så kan jag just nu inte ge svar på om hästen är avmaskad eller ej.
Hästen har de senaste 10-15 åren inte ätit korn, havre eller betfor.
Övriga hästar är i gott hull, men är dock mkt yngre än denna. (12 och 13 år).
Tips på foder som kan hjälpa smalis upp i vikt?