Äldre dressyrhästar

Sv: Äldre dressyrhästar

Om varken hästen eller ryttaren lärt sig det är det en ganska bra bedrift tycker jag. :) Min tränare stod mest bara och skrattade åt oss och undrade varför jag inte gav mig ut i GP direkt.

Senast ändrad:

Min stora kärlek i livet, Brolötens Cinnabar RC 1265, fyller i år 20 år och är därmed inkvalad i denna tråd.
Hon är helt fantastisk och varje ridtur på henne är ren och skär lycka. Tidigare har hon tävlat Msv B hoppning, LA dressyr och Lätt fälttävlan. Vunnit connemaramästerskapet i hoppning, gått Lag-SM i fälttävlan två gånger (olika ryttare) och ett antal laghoppningar med olika ryttare. Har fått ett föl, fått guld på utställning och är den första ponny som min dotter "ridit" på.
Lär inte tävlas mer, kanske någon liten lokaltävling isf, utan ska förhoppningsvis få fler föl och vara min hobbyhäst.

Connemara-Riks i dressyr, 2009:
29981473.jpg

Connemaramästerskap i hoppning, 2009:
29981514.jpg

Min dotter Mathilde kramas med en långhårig ponnytant:
383720_10150653007636102_598856101_11717830_1580206067_n.jpg

Jag och Cinna för någon månad sen:
403190_10150796046071102_598856101_12175469_1401961219_n.jpg

Badbrudar i januari:
384904_10150666851061102_598856101_11781818_850225452_n.jpg

Jag hoppas du inte tog det som ironi. För jag tycker det ÄR imponerande när halvblod byter på just böjda spår. Halvblod upplever jag byter bra på raka spår. Men iberier tex, som är rörligare och mindre taktmässiga av naturen, brukar ju ha lättare att byta på böjda än vad halvbloden har. Och i varje på böjt spår tycker jag är bra gjort av halvblod!
Så jag menade absolut inte något elakt. Utan var genuint impad.:)

Här är vår gamla pålla f. 1985 e. Herkules - Brabant. Tävlas inte i dressyr numera, men rids i princip dagligen hemmavid och får jobba lite extra emellanåt också. Var på en pay and jump med medryttaren på 14 år förra månaden, hoppade 70 cm :D

28497130.jpg

24 år gammal

img_1012_188042535.jpg

27 år på pay and jump

Har tre "gamlingar" i stallet (inte mina dock) den ena är 25, gick msvB4 i somras, den andra är 22 o går detsamma (tävlats högre, går numer som läromästare) o den siste är 19 år, gick intermediaire förra året o ska iår klättra uppåt :) Härligt när de håller sej så fina de små djuren!

Nejdå, ingen fara. Den där damen hade väldigt lätt för just byten och gjorde man bara ett under träning var det kört då började hon byta hejvilt mest hela tiden. Hon hade också extremt lätt för travökningar något vi alltid plockade poäng på vid tävlingar. :)

Tänkte starta en tråd för gamlingarna. Men här kanske man tycker olika vad som är gammalt för en dressyrhäst. Ni får själv avgöra om ni tycker att eran häst passar in i tråden men jag är mest nyfiken på hästarna som är 19 eller äldre :D speciellt då dom som fortfarande rids, tränas och kanske tävlas. Berätta om dom, hur fräscha känns dom, vilken nivå rids hästen på osv :)

Gammeldamen fyller 20 i år,men känns fräschare än någonsin!:)
Idag försökte damen bocka av matte 2ggr i ridhuset av ren livsglädje:D
Matte var inte riktigt lika förtjust med sin onda rygg....

Går dressyr upp tom LA,men älskar fortfarande att hoppa också!
Bättre musklad än någonsin och ingen tror att hon är så gammal.
Har haft henne i 11år.Dock ska det ha tagit några år att rida en damen,så hon har väl sparat sig...

Just nu är hon stående reserv till våra hopp- och dressyrlag.

En av mina tidigare hästar var pigg och fräsch till 3 veckor innan vi tog bort henne som 21-åring pga levertumör,men sedan gick det tyvärr snabbt.

set
Min häst är född -91 och hon är ett halvblod/welsh hon är fin för sin ålder osv och går lite lättare dressyr, till sommaren hoppas vi på någon tävling tillsammans :) När jag köpte henne var hon 19 år, (20 nu) och jag valde att ta en äldre häst därför det (enligt mig) är ett smartare val om man är nybörjare och vill komma långt... Hon är ett äldre sto med mycket bakrund och utbildning,en självsäker häst som tar ryttaren från botten till toppen.. Så det är till fördel att köpa en äldre häst om man är amatör... Min tränare sa till mig en gång att "tur att du köpte en äldre häst,många flickor i din ålder faller för unghästar eller yngre hästar och de hästarna är för svåra för ryttaren." och det stämmer ju! jag masserar min häst 1 gång i veckan med fina resultat! Och lägger ner mycket tid på ryktning och sådant.. :) nu fick jag skriva av mig lite hejdå! :laugh:

Senast ändrad:

Här är vår gamla pålla f. 1985 e. Herkules - Brabant. Tävlas inte i dressyr numera, men rids i princip dagligen hemmavid och får jobba lite extra emellanåt också. Var på en pay and jump med medryttaren på 14 år förra månaden, hoppade 70 cm :D

28497130.jpg

24 år gammal

img_1012_188042535.jpg

27 år på pay and jump

Kul att se att hon fortfarande är i livet och så pass igång! :laugh:

Till tråden kan jag nu meddela att holländaren som syns tidigare i tråden som jag har tävlat på ridskolan numera är 22 år! Det hittades ett chip i herren och vips var han född 1990, inte 1994!

Från KM 2011, höst
32775911.jpg

32775913.jpg

Träffade på en häst häromdan jag red under en liten tid åt förra ägaren. En tant född 1989 som har tävlat LA klasser och utbildad MSV, ägaren då hade henne som skogsmulle men jag fick "ta över" henne motionsmässigt emot slutet innan hon sålde henne och jisses vilken häst! Lekte med galoppombyten var annat/var tredje språng längst vintervägarna och flygande ökad trav bredvid syrrans gamle travare (Johan som syns tidigare i tråden), wow vilken häst :D tyvärr fick hon kroniskt lymfangit i ett bakben av ett sår, går nu som lätt promenadhäst, 23 år gammal :)
27187574.jpg

27187581.jpg

Kan ju visa fram min gala dam också då Paloma Picasso f 90 e Palermo ue Flamingo.
Gått som hopp/fältävlanshäst, men fick en skada på terrängträning förra året och ska nu därför få leka dressyrhäst framåt. Började träna aktivt för tränare i februari, och kul att se det går framåt, siktar in oss på LB klasser lokalt våren och LA till hösten, då dressyren hittils bara varit ett "nödvändigt onde" för oss tidigare - alltså inget vi har gjort det bra i :p

064-1.jpg

059-1.jpg

054-1.jpg

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Piaff
·
Hästvård Ni med äldre hästar, har era gamlingar några krämpor? Vilka krämpor tycker ni är acceptabelt att dom har, vart går gränsen för er? Rids...
Svar
14
· Visningar
1 665
Senast: Cattis_E
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 268
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
13
· Visningar
687
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka