Äldre dressyrhästar

dressyrteamet

Trådstartare
Tänkte starta en tråd för gamlingarna. Men här kanske man tycker olika vad som är gammalt för en dressyrhäst. Ni får själv avgöra om ni tycker att eran häst passar in i tråden men jag är mest nyfiken på hästarna som är 19 eller äldre :D speciellt då dom som fortfarande rids, tränas och kanske tävlas. Berätta om dom, hur fräscha känns dom, vilken nivå rids hästen på osv :)

Sv: Äldre dressyrhästar

Jag får återkomma nästa år då. ;) Min är ett år för ung. Dock ser hon inte ut att vara sin ålder även om hon mest går i skogen nu. :)

Fast det finns ju dom som tycker tex 13 år är gammalt, så självklart kan du ju visa och berätta om din pålla också...

vi kan ställa en extra fråga ang ålder också.
vad tycker ni är "gammalt" för en häst? Jag tycker som sagt runt 19 och äldre men som jag skrev så finns det ju andra som tex anser 13 är det eller runt den åldern.

Skulle ni kunna tänka er att köpa en äldre häst, även om ni vill fortsätta träna etc?

Min B-ponny tog jag på foder när han var 20, han gick sitt sista SM som 24-25 år har jag för mig.
Jag skulle kunna ta en äldre häst på foder, men jag skulle inte vilja köpa en äldre häst, mest för att jag vill ha så
många år som möjligt med hästen.

Jag köpte Stella när hon var 10 år, nu är hon ju 18 år. Det känns som om jag missat många år tillsammans med henne. :p
Även om hon inte var gammal när jag köpte henne.

Världens bästa Johan :love: Började försöka utöva dressyr på honom 2003 tror jag det var. Vi var som "bäst" 2007/2008, sedan tog min egna häst mer och mer tid så vi trappade ner därefter men han är oförskämt fin fortfarande. Född 1991, nybliven 21 åring. Vi tar oss ett pass då och då för att roa oss lite, en fantastisk häst med hela kroppen emot sig men utövade alla skolor och så förutom galoppjobb då han helt enkelt inte är avlad eller byggd för några avancerade galoppjobb. Nu går han som läromästare åt sin ägare (min syster) och roar sin medryttare och drar såklart fortfarande sin älskade rockard :)

syster & Johan
32755382.jpg

jag och farbror i maj 2011 på derbyhoppning där vi kom 3:a, 20 år och piggast i startfältet!
32381448.jpg

03kopiera1.jpg

18728854.jpg

Har tävlat ridskolans holländare 2 år nu på klubbtävlingarna, han är född 1994 och inte så gammal än men har varit i ridskolans tjänst sedan 2004 och han är ruskigt fin! Kom 3:a i LB-klassen för ridskoleryttare på KM förra året och 2:a totalt och i år vann vi både klassen och titeln KM-mästare på 67%

31791556.jpg

Min -94 har precis fyllt 18 och jag tycker det är alldeles för gammalt, vill behålla henne minst 20 år till :cry:

Annars så är hon en pigg 18åring som vissa dagar är mer som 3 år :bump:
Åldern märks i hennes klokhet, hon har med åren fått en stolthet och ett lugn som man ser i hennes ögon.

Hon ligger inte på mer än LB-LAnivå men går bättre än nånsin så helt klart är
hästarna utvecklingsbara längre än vi ofta tror. Hon är fräsch som en nötkärna också, enda ålderstecknet är att hon för varje år blir skäggigare under hakan :p

Vi har en fantastisk herre född 89 i vårt stall. Som 21åring gick han MsvB med sin nya unga ryttare. Förra säsongen försvann tyvärr nästan helt pga av en allvarlig gaffelbandsskada i djupsnön förra vintern men han gjorde comeback på senhösten med en seger i LA1 och placering i MsvC1 där han även gjorde ett första kval till MsvB. Jag vet inte riktigt vad planen är för året man jag antar att de siktar på ett MsvB kval till så att de kan starta det i vår. Han tränar definitivt på den nivån och lite till.
Vår egen "gammelman" född 90 har aldrig varit nån dressyrhäst och kommer aldrig att bli. Han tränar dock regelbundet med husse och hoppar med medryttaren på samma nivå som han gjort de senaste 5-6 åren. Pigg och glad och verkar inte ha några planer på att vara gammal än så länge (peppar peppar).

En i min bekantsapskrets har köpt en gammal dressyrhäst och reaktionerna har mest varit att man absolut inte kan köpa en såpass gammal häst om man vill träna/tävla. (En häst som i dagsläget redan har full kondition, men är som sagt gammal) därför tycker jag det är skoj att läsa om gamlingarna. Har ingen egen äldre själv men vi har en i familjen, den är 23 år, visserligen inte direkt ngn tävlingshäst längre, men den är fräsch och framåt och bra kondis/uthållig iallafall.

Mitt lilla halvblod är 22år gammal nu, vilket inte märks alls, hon är pigg och fräch än. Hon rids för fullt och tränas fortfarande, tävlade i somras men jag har köpt en ny häst för 2 månader sen så hon ska få trappa ner lite vilket hon själv inte är nöjd med!!

CIMG2787.jpg

Jag har en 91a. Vi red MsvB 2011 och kvalade till MsvA, tyvärr fick han en gaffelbandskada på sommaren, och jag hade nog redan ställt in mig på att han skulle få bli pensionär till vintern. Så han fick bli det redan då, men nu rids han i skogen i alla gångarter och är pigg och glad. Dock önskar jag att vi skulle fått fortsätta året ut, för han kändes så otroligt fin i slutet så jag tycker att det är lite sorgligt. Men jag kan i alla fall ha kvar honom, nu är han lekfarbror åt en 07a jag köpt :)

D.jpg
[/IMG]

58768_421121412092_712792092_5361443_6709478_n.jpg

Han tycker att han är snyggast i världen, och det tycker jag med :)
tellan.jpg

Jag köpte 2005 ett Lipizzanersto född 1983.

Då inte tänkt som någon dressyrhäst men ju mer vi fann varandra och hon började lita på oss.

Upptäckte att hon var utbildad i både piaff och passage och galoppskolor och enkla byten ner till var 3e , sen tog MIN kunskap slut...

Vi gjorde ALLA skolor ända fram till oktober 2010.
Sen kom snön i november och i början av december orkade hon inte längre så vi tog bort henne 6e december 2010 :cry:

Saknar min superroliga dressyrhäst något otroligt men som våran stallsituation är nu kan jag inte ha fler hästar annars skulle jag inte tveka att ta en ny "gammal" dressyrhäst....

16905037.jpg

Bild tagen oktober -07...... :love:

Tänkte starta en tråd för gamlingarna. Men här kanske man tycker olika vad som är gammalt för en dressyrhäst. Ni får själv avgöra om ni tycker att eran häst passar in i tråden men jag är mest nyfiken på hästarna som är 19 eller äldre :D speciellt då dom som fortfarande rids, tränas och kanske tävlas. Berätta om dom, hur fräscha känns dom, vilken nivå rids hästen på osv :)

Min lilla storhäst fyller 19 i vår, han är oförskämt fräsch och det får jag ofta höra. :love: Visst märker man att han är till åren, inget man märker i huvudet på honom dock...:grin: , men så länge han är pigg fräsch och villig så kör vi på. Såklart har man ett extra öga på honom och hur han känns för dagen.
Så just min häst är inte gammal för att vara nitton, medan förra stallkompisens häst var JÄTTEgammal vid samma ålder..

Vi tävlar msvc dressyr och siktar på start i msvb iår.
Tränar även på den nivån+. Passagen börjar komma, seriebyten sitter klockrent till vartannat, och vi börjat med varje lite här hemma. Det är häftigt att se att han utvecklas fortfarande! För bara fem sex år sen tävlade vi på lc-nivå med okeja resultat..Och det är väldit roligt att vi 'är på samma nivå' och har tagit oss nånstans tillsammans, jag kan inte mer än honom och tvärtom, fastän han är min läromästare :love:
CSC_0407.jpg

CSC_0133.jpg

Senast ändrad:

Jag har kvar min gamla ponny. Han är 29 år nu. Just nu står han nästan helt iom att han skurit sönder sig på ena fram(hade en sån hästleksak/pelletsboll i boxen, han måste lagt sig på den eller ngt.. den gick sönder och han skar upp sig rejält :S). Innan det hade han anaplasma och strök nästan med. Innan det hade jag trasat sönder ett ledband i vristen. Så han gick sparsamt/knappt alls under sommaren.
Vi började just komma igång nu innan han skar sig. Jag hoppas han går att få tillbaks till någon form av dräglig nivå. Innan sommaren så gjorde han piaff och galoppiruetter. Men han har så taskig exteriör att jag tror det är lönlöst att hoppas på att ta tillbaks honom dit i den här åldern. Jag är nöjd om han kan bära sig i balans i alla gångarter igen och vara mjuk och frisk.
Pigg är han minsann den gamla busen! Efter anaplasman så hände någonting. Han blev snudd på gaaalen av energi och livsglädje. Från att bara vara jäkligt het.
Iom att han är hyfsat väl utbildad har jag använt mig av honom till elever som blivit utan häst tillfälligt. Då har de fått rida lite lektion på honom. Jag hoppas han kommer tillbaks dit. För han är väldigt bra att lära sig på idag. Han är väldigt tydlig.
Tävling blir det inget av för hans del. Han är för gammal och ful.;):love:
Men vi tränar för dressyrtränare och trícktränare. Innan han skar sig gick han väl LA ungefär. Mer ville jag inte kräva. Han kan också buga och ligga på kommando.:p

Det är en fantastiskt personlig liten häst med otroligt mycket energi! Han bockar och brallar, hoppas lite i skogen, går dressyrpass, tricktränar etc. Han är också super att ha till att ha handhäst efter iom att man kan rida enhändigt på honom och att han är bussig mot andra hästar.
Han skojar tyvärr lite för mycket med stallpersonalen ibland och rymmer vid insläpp/utsläpp. Men vi ser det allihop som lite skoj att han fortfarande orkar.

Enligt massör och equiterapeut är han väldigt mjuk och fin i muskulaturen. De tycker hästar som är 10 år yngre brukar vara i värre skick. Så jag hoppas lilla gubben håller några år till. Vi har haft 20 år ihop nu. Och varje dag vi får är guld värd för mig. Han är helt underbar lilla busen!:love:
Även om han blir upprörd för att han inte får springa iväg och busar runt lite känns han ju efter alla år aldrig äcklig att sitta på, ens barbacka ute. Jag kan hans rörelsemönster och han är lätt att få på hjälperna efter ett skutt. Han bjuder på såna underbara stunder av livsglädje att man blir helt varm i hjärtat och skrattar ända in i själen.

Iom att han ger ett så robust och energifyllt intryck så känner man mest av hans ålder på de vita håren. Och att man haft så mycket tid ihop.
Vi har en tjej i stallet som red honom som 5-åring(leddes runt). Nu är hon en stor 17-åring med egna hästar. Då inser man också hur gammal han är.

Muskelfattig och lite småfet i höstas efter anaplasman. Men inte avmagrad och asgammalt utseende trots det:
GosMage.jpg

Krlek.jpg

Här är väl ponni 26 eller 27 år har jag för mig:
Before.jpg

Samma här:
Zeblingensa.jpg

Åhhhh, vad avundsjuk jag blev när jag läste ditt inlägg :cry: :love:

Så ååhhh vad jag saknar mina gamlingar....
Månen och jag fick 20 år ihop innan cancern tog överhanden, och Lippan fick jag visserligen knappt 6 år med men hon var min 1a DRESSYRhäst som JAG kunde lära mej av, Månen och jag utvecklades tillsammans till MsV dressyr och hoppning och lätt fälttävlan men Lippan var en såå otroligt kunnig dressyrhäst och precis som din gamling kunde hon LÄRA UT.... :cry: :cry: :cry:

Kan ju visa min gamla pärla till foderponny. :love:

En underbar b-ponny som gjort det mesta i tävlingsväg (SM, Derby, uppvisning i Globen och så vidare.) innan
jag började rida på honom, när han var 20 år! Jag red honom dock inte så länge, det blir ju lätt så med b-ponnyer,
man växer ur dom. Men vi tävlade upp till regionalt med vinster.

Han gick knappt att rida ut på i början för att han drog med mig och jag trillade av ett par gånger i veckan för att han bockade av mig.
På tävling var han världens snällaste och skötte det mesta själv. :D Det var bara att sitta upp och styra in på banan ungefär.
Han stegrade alltid när musiken sattes igång på ärevarvet och det var bland det bästa han visste, att få springa ärevarv. :love:

Han är den mest fantastiska ponny jag någonsin fått rida.

Som skrivet tidigare så tävlade han sitt sista SM som 24-25 år gammal.

I år är han 29 år, nu rids han ju inte så mycket, det är väl mest "ponnyridning" på sommaren som han ställer upp på. :)

Här är han 27 eller 28 år.
KingCoII_by_Tarjeis.jpg

KingCoIIII_by_Tarjeis.jpg

När han var yngre, 20-22. :)

KingCoochStella103.jpg

DSC00100.jpg

Min förra häst (e. Marino-Lansiär-Jovial, stammen skvallrade om att hon inte var ung) köpte jag som 16 åring och hade henne tills hon blev 21, tävlade tom året då hon var 20. Hon hade gått S:t Georges när jag köpte henne, med mig gick hon handikappdressyr och startade SM som 17 och 18 åring. När man tränade med henne kunde hon få för sig att göra byten i varje på volt bara för att hon tyckte att det var roligt, hon var ju egentligen bara skolad till att göra 3or.

Bilder från en av de sista tävlingarna som 20 åring (bland "friska" till råga på allt)
22604161.jpg

blågul rosett till och med
22604164.jpg

Här som 21 åring strax innan hon gick sönder
32907706.jpg

Hon var världens bästa häst och jag kommer nog aldrig hitta en bättre.
Hon var fullt igång tills hon var 21 sen gick hon sönder och efter många försök fanns det bara en utväg.:cry:

Senast ändrad:

Ja, riktigt gamla djur är något speciellt! De blir så extremt personliga.:love:

Nu har jag börjat sätta igång ponni. Han kändes stel som bara den efter boxvila och sen sjukhage. Muskelfattig och bara ren katastrof.
Så jag tog honom lite för hand. Har faktiskt mest bara ridit honom av något skäl. Det var riktigt roligt att se hur mycket man kan få loss dem då.
När jag testade rida sen så var balansen i honom helt annorlunda och han kunde runda sig och bära sig betydligt mer, samt flytta sidvärts friare och hade mer luft i steget. Rörde sig "tystare" med.
Vi kunde tom göra helt ok diagonalslutor i galopp. När han är så här icke-igång skulle han tidigare bara ramlat i sidled om jag testat.
Så jag ska jobba honom för hand i komb med ridningen nu ett tag.

Ponte:
Ja, tandis tycker hans tänder ser fina ut fortfarande. De är inte allt för slitna.
Han går dessutom på i stort sett enbart grovfoder. Så han verkar inte ha probvlem att ta upp näring.
Dock matstrejkade han lite lätt för första gången i sitt liv nu när han för första gången fått gå själv och i box och sjukhage.
Så fort han fick komma ut till kompisarna och börja röra sig mer började han käka bättre.
Han ser tanigare och hemskare ut nu. Men då är jag glad att jag hållit honom i lite överhull. Så han hade att ta av.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Piaff
·
Hästvård Ni med äldre hästar, har era gamlingar några krämpor? Vilka krämpor tycker ni är acceptabelt att dom har, vart går gränsen för er? Rids...
Svar
14
· Visningar
1 665
Senast: Cattis_E
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 268
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
13
· Visningar
687
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka