Sv: Äldre dressyrhästar
Jag har kvar min gamla ponny. Han är 29 år nu. Just nu står han nästan helt iom att han skurit sönder sig på ena fram(hade en sån hästleksak/pelletsboll i boxen, han måste lagt sig på den eller ngt.. den gick sönder och han skar upp sig rejält :S). Innan det hade han anaplasma och strök nästan med. Innan det hade jag trasat sönder ett ledband i vristen. Så han gick sparsamt/knappt alls under sommaren.
Vi började just komma igång nu innan han skar sig. Jag hoppas han går att få tillbaks till någon form av dräglig nivå. Innan sommaren så gjorde han piaff och galoppiruetter. Men han har så taskig exteriör att jag tror det är lönlöst att hoppas på att ta tillbaks honom dit i den här åldern. Jag är nöjd om han kan bära sig i balans i alla gångarter igen och vara mjuk och frisk.
Pigg är han minsann den gamla busen! Efter anaplasman så hände någonting. Han blev snudd på gaaalen av energi och livsglädje. Från att bara vara jäkligt het.
Iom att han är hyfsat väl utbildad har jag använt mig av honom till elever som blivit utan häst tillfälligt. Då har de fått rida lite lektion på honom. Jag hoppas han kommer tillbaks dit. För han är väldigt bra att lära sig på idag. Han är väldigt tydlig.
Tävling blir det inget av för hans del. Han är för gammal och ful.
Men vi tränar för dressyrtränare och trícktränare. Innan han skar sig gick han väl LA ungefär. Mer ville jag inte kräva. Han kan också buga och ligga på kommando.
Det är en fantastiskt personlig liten häst med otroligt mycket energi! Han bockar och brallar, hoppas lite i skogen, går dressyrpass, tricktränar etc. Han är också super att ha till att ha handhäst efter iom att man kan rida enhändigt på honom och att han är bussig mot andra hästar.
Han skojar tyvärr lite för mycket med stallpersonalen ibland och rymmer vid insläpp/utsläpp. Men vi ser det allihop som lite skoj att han fortfarande orkar.
Enligt massör och equiterapeut är han väldigt mjuk och fin i muskulaturen. De tycker hästar som är 10 år yngre brukar vara i värre skick. Så jag hoppas lilla gubben håller några år till. Vi har haft 20 år ihop nu. Och varje dag vi får är guld värd för mig. Han är helt underbar lilla busen!
Även om han blir upprörd för att han inte får springa iväg och busar runt lite känns han ju efter alla år aldrig äcklig att sitta på, ens barbacka ute. Jag kan hans rörelsemönster och han är lätt att få på hjälperna efter ett skutt. Han bjuder på såna underbara stunder av livsglädje att man blir helt varm i hjärtat och skrattar ända in i själen.
Iom att han ger ett så robust och energifyllt intryck så känner man mest av hans ålder på de vita håren. Och att man haft så mycket tid ihop.
Vi har en tjej i stallet som red honom som 5-åring(leddes runt). Nu är hon en stor 17-åring med egna hästar. Då inser man också hur gammal han är.
Muskelfattig och lite småfet i höstas efter anaplasman. Men inte avmagrad och asgammalt utseende trots det:
Här är väl ponni 26 eller 27 år har jag för mig:
Samma här: